Popis:
Firma sa na trhu môže udržať v súčasnosti len s kvalitnými, cenovo výhodnými výrobkami. Veľmi dôležitým faktorom je zákazník, a vyrábať to, čo si zákazník aj kúpi. Podnik sa však často dostáva do situácie, keď sa musí rozhodovať o dôležitých otázkach súvisiace s výrobou. Tieto situácie vznikajú napríklad zmenou požiadaviek zákazníka, zmenou trhu, vstupu konkurenta alebo pri získaní nových zákazníkov nejakou inováciu výrobku. Podnik vtedy stojí pred vážnym rozhodnutím, aké výrobky vyrábať, aby uspokojili potreby zákazníka, ale aj samotného podniku.
V tomto rozhodovacom procese sa mu naskytuje možnosť sortimentnej analýzy vo svojej firme. Výsledky tejto analýzy mu ukážu, ktoré výrobky sa mu oplatí ďalej vyrábať, a na druhej strane, ktoré prestať vyrábať. Jednou z týchto analýz je aj CVP analýza, ktorá analyzuje výrobky podľa nákladov, objemu a zisku.
Kľúčové slová:
sortimentálna analýza
nulový bod
hrubé rozpätie
ukazovatele
rozhodovanie
výrobková analýza
Obsah:
- ÚVOD 3
1 Sortimentná analýza 3
1.1 Cost-Volume - Profit analýza (CVP) 3
1.1.1 CVP je dôležitá pre manažérske rozhodovanie, pomáha riešiť: 4
1.1.2 Pre vykonanie CVP analýzy potrebujeme poznať 5 zložiek : 4
1.1.3 CVP analýza pozostáva z určenia 4 ukazovateľov : 4
1.2 Nulový bod 5
1.3 Príspevok na úhradu 6
1.3.1 Pozitíva a negatíva príspevku na úhradu 6
1.4 Hrubé rozpätie 8
1.5. Dlhodobá výrobková analýza -10-
ZÁVER -11-
Použitá literatúra -12-
Zdroje:
- Kovanicová D. a kol.: Finnační účetnícví, Polygon, Praha 2002, ISBN 8072730622
- Štangová, N.: Finančné riadenie firmy. Monografia, vydavateľstvo Štroffek, s.r.o., Košice, 1998, ISBN 80-88896-22-3.
- Teplická, K.: Manažérske účtovníctvo, AMS, Fakulta Berg, Košice 200 ISBN 8080731624
- Zalai K. a kol.: Finančno - ekonomická analýza podniku, Sprint, Bratislava 2007, ISBN 9788089085741