Popis:
Zníženie spotreby vozidiel je možné dvoma spôsobmi. Administratívnymi a technickými opatreniami. Jednoduchou administratívnou cestou zníženia spotreby je obmedzenie povolených rýchlostí na cestách. Vo všeobecnosti platí, že priemerné vozidlo s benzínovým motorom má až o 30% nižšiu spotrebu pri rýchlosti 90 km/h ako pri rýchlosti 110 km/h. Obmedzenie rýchlosti má okrem zníženia spotreby pozitívny vplyv aj na zníženie emisií kysličníkov dusíka (čo platí hlavne pre vozidlá bez katalyzátorov) a tiež aj na zníženie počtu nehôd. Medzi technické opatrenia zamerané na ekologizáciu dopravy patrí širšie presadzovanie automobilov s nižšou spotrebou na cestách. Podľa amerického Rocky Mountains Institute len 1% energie obsiahnuté v benzíne sa spotrebuje na pohyb vodiča. Asi 15% sa spotrebuje na pohyb oceľovej karosérie a zvyšok sa stráca v motore a prevodoch. Je to skutočne dobrá správa, pretože tu existuje veľká možnosť zlepšovania. Napriek tomu, že dnes existujú možnosti ako znížiť spotrebu automobilov z priemerných 8 až 9 litrov/100 km na 2 až 3 l/100 km, automobilový priemysel neprejavuje skoro žiadny záujem o takéto typy vozidiel. V USA sa dokonca priemerná spotreba paliva na jeden automobil zvýšila z 8,6 l/100 km v roku 1985 na 8,9 l/100 km v roku 1998. Vozidiel s veľmi ekonomickou prevádzkou je na cestách veľa. Jedno z nich v roku 1996 predstavila aj organizácia Greenpeace. Model automobilu so spotrebou 3,3 l benzínu na 100 km sa nazýva Smile a je postavený na báze Renault Twingo. Toto vozidlo je príkladom toho, že použitím nových technologických prvkov by bolo možné znížiť spotrebu bežných automobilov na menej ako polovicu. Smile v porovnaní s Twingom má o 195 kg nižšiu hmotnosť (zníženie o 20%). Vozidlo je vybavené 40 kW dvojválcovým (štvortaktným) motorom a má o 30% lepšiu aerodynamiku. Spotreba sa v porovnaní s Twingom znížila na polovicu pri zachovaní porovnateľného komfortu. Benzínová nádrž je tiež polovičná s objemom 20 litrov. Všetky bezpečnostné prvky (oceľová karoséria, vystuženie) boli taktiež zachované. Aj keby však mali automobily budúceho storočia spotrebu len 4l/100 km, tým že ich celkový počet do roku 2010 vzrastie na 800 miliónov, malo by to len minimálny dopad na spotrebu ropy. Onedlho bude automobil, ktorý je šetrný k životnému prostrediu nevyhnutnosťou.
Kľúčové slová:
doprava
vzduchový pohon
automobily
živoné prostredie
inovácie
inovácia
Obsah:
- Potreba a definovanie:
Spôsob riešenia:
Efektívnosť-realizovateľnosť:
Konštrukcia, prototyp, testovanie:
Technológia, výrobné zdroje, financovanie:
Výroba, vstup na trh, rozvoj:
Technické údaje:
Rozvoj: