Popis:
Produkt je nevyhnutným prvkom marketingového mixu a ponuky na trhu. Bez neho nemožno uspokojiť potreby zákazníka. Produktom rozumieme čokoľvek, čo môže byť ponúknuté na trhu na uspokojenie potrieb a želaní zákazníkov. Produkt pritom nechápeme len v jeho fyzickej podobe. Produktom môže byť aj služba, skúsenosti, udalosti, osoby, miesta, vlastnosti, organizácie, informácie a dokonca i myšlienky. V súvislosti s nákupom a predajom na spotrebiteľských trhoch sa však najčastejšie stretávame s ponukou produktu fyzického alebo ponukou špecifického produktu, akou je služba.
Philip Kotler definuje produkt: „Produkt je niečo čo sa môže na trhu ponúkať do pozornosti, na získanie, používanie alebo na spotrebu a má schopnosť uspokojiť želanie alebo potrebu“. 1 Patria sem fyzické predmety, , služby, osoby, miesta, organizácie a myšlienky.
Jaroslav Kita definuje produkt: „ Pod pojmom produkt rozumieme všetko, čo sa môže ponúkať na trhu a môže uspokojiť nejakú potrebu. Môže pritom ísť o materiálne veci (obuv, vajíčka, stroje) v ktorých majú veľký podiel fyzické výrobky, t.j. produkty, ktoré vznikli vo výrobnom procese, služby (notárske, kadernícke), osoby (umelecké a športové výkony), myšlienky (plánovanie rodiny, život bez drogy), miesto (na pobyt, dovolenku), organizácie (rôzne kluby, politické strany)“. 2
Produkt teda predstavuje celkovú ponuku, nielen podstatu výrobku, ale aj značku, servis, obal, štýl, záručné podmienky a iné. Produkt možno aj charakterizovať ako prostriedok, ktorým výrobca uvádza do súladu svoje záujmy a možnosti s cieľmi a záujmami spotrebiteľa.
Kľúčové slová:
produkt
klasifikácia
životný cyklus
produktové portfólia
životný cyklus produktu
Obsah:
- 1. Teoretické východiská produktového portfólia
1.1 Definícia produktu
1.2 Klasifikácia produktov
2. Tri úrovne produktu
3. Rozhodovanie o jednotlivých produktoch
3.1 Vlastnosti produktu
3.2 Označenie produktov, značka, ochranná známka
4. Životný cyklus produktu
4.1 Štádia životného cyklu produktu
4.2 Analýza životného cyklu produktu
5. Vývoj nového produktu
5.1 Stratégia vývoja nových produktov
5.2. Proces vývoja nových produktov
6. Produktové portfólio
6.1 Metódy riadenia podnikateľského portfólia
Zdroje:
- Kotler Philip, Kita Jaroslav a kolektív