Popis:
V súčasnosti neustále rastie dopyt po kvalitný produktoch a kvalitných službách. Konkurencia na trhu je neustále silnejšia, zákazníci náročnejší a záujmové skupiny stále očakávajú od organizácií len tie najlepšie výsledky. Celé prostredie, v ktorom sa organizácie nachádzajú ich núti k nadštandardným, či priam výnimočným výkonom, ak chcú dosahovať excelentné výsledky.
Aby organizácia bola schopná dlhodobo prežiť, musia jej procesy a celkové fungovanie predstavovať synonymum kvality. Jediným spôsobom ako takýto cieľ dosiahnuť je riadenie kvality v rámci celej organizácie. Týmto dochádza k jej neustálemu zlepšovaniu a zdokonaľovaniu, čo jej ponúka konkurenčnú výhodu.
Bakalárska práca predstavuje najnovší EFQM Model Excelentnosti pre rok 2010 a hlavne hodnotiacu metódu RADAR, ktorá je jeho súčasťou. Cieľom je poukázať na výhody, ktoré uplatňovanie RADARu, ako aj celého EFQM Modelu Excelentnosti môže organizácií poskytnúť a na prípadovej štúdií vytvorenej za pomoci spoločnosti PosAm, spol. s r.o. predstaviť spôsob, akým by používanie RADARu mohlo prispieť k neustálemu zlepšovaniu organizácie.
Prvá kapitola ponúka teoretický prehľad EFQM Modelu Excelentnosti. Je v nej predstavená jeho štruktúra, spôsob akým funguje a výhody, ktoré jeho používanie prináša.
Druhá kapitola je zameraná na RADAR metodiku hodnotenia. Prestavuje RADAR ako univerzálny nástroj na hodnotenie výkonov v organizácia, ako aj spôsob, aký je možné riadiť zmeny v organizácií.
V tretej kapitole je predstavené uplatňovanie RADARu v praxi. Na prípadovej štúdií je zobrazený celý priebeh používania RADAR metódy na hodnotenie výkonnosti organizácie, ako aj pri riadení zmien spôsobom, aký je popísaný v predošlej kapitole. Z dôvodov ochrany obchodného tajomstvá spoločnosti PosAm, spol. s r.o. nebolo možné prípadovú štúdiu previesť zo skutočnými, ale len s fiktívnymi údajmi a bez konkrétnej väzby na spomínanú spoločnosť.
Kľúčové slová:
radar metodika
Obsah:
- ÚVOD 12
1 EFQM 13
1.1 VZNIK A HISTÓRIA EFQM 13
1.2 ZÁKLADNÉ KONCEPTY EXCELENTNOSTI 14
1.3 EFQM MODEL EXCELENTNOSTI 2010 15
1.3.1 Kritérium 1: Vedenie 16
1.3.2 Kritérium 2: Stratégia 18
1.3.3 Kritérium 3: Ľudia 19
1.3.4 Kritérium 4: Partnerstvá a zdroje 21
1.3.5 Kritérium 5: Procesy, Produkty a Služby 22
1.3.6 Kritérium 6: Výsledky u zákazníkov 24
1.3.7 Kritérium 7: Výsledky u ľudí 24
1.3.8 Kritérium 8: Výsledky u spoločnosti 25
1.3.9 Kritérium 9: Kľúčové výsledky 26
1.4 OCENENIA EFQM 26
2 RADAR 28
2.1 LOGIKA HODNOTENIA CEZ RADAR 28
2.2 SAMOHODNOTENIE CEZ RADAR 29
2.2.1 Predpoklady a Výsledky 29
2.2.2 Nástroj na hodnotenie predpokladov 29
2.2.3 Nástroj na hodnotenie výsledkov 30
2.2.4 Celkový výsledok samohodnotenia organizácie 31
2.2.5 Hodnotiaca správa 32
2.3 ZMENA AKO PRÍLEŽITOSŤ K ZLEPŠENIU 32
2.3.1 Evolučné zmeny 33
2.3.2 Revolučné zmeny 33
2.4 UPLATNENIE RADARU V ORGANIZÁCII 34
2.4.1 Stanovenie hodnotiacich kritérií pre RADAR 35
2.4.2 RADAR cyklus 1 35
2.4.3 Vyhodnotenie cyklu 1 36
2.4.4 Určenie zmeny 36
2.4.5 Plán zmeny 37
2.4.6 Realizácia projektu zmeny 37
2.4.7 RADAR cyklus 2 37
3 PRAKTICKÉ VYUŽITIE RADARU 39
3.1 HODNOTENIE FIRMY IT s.r.o. CEZ RADAR 39
3.1.1 Hodnotenie 2. kritéria: Stratégie 42
3.1.2 Plán zmeny 44
3.1.3 Realizácia zmeny 45
3.1.4 RADAR cyklus 2 45
ZÁVER 46
ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV 47
PRÍLOHY 49
Zdroje:
- MEYER, F. A.: 2005. Radarise your business for Success : integrated sustainable excellence and performance management. Brusel : European Foundation of Quality Management. 280 strán. ISBN 978-90-5236-633-3.
- KOLEKTÍV AUTOROV.: 2009. Fundamental concepts of excellence. Brusel : European Foundation of Quality Management. 9 strán. ISBN 978-90-5236-506-0.
- KOLEKTÍV AUTOROV.: 2003. EFQM Excellence Model : small and medium enterprise version. Brusel : European Foundation of Quality Management. 35 strán. ISBN 978-90-5236-245-8.
- KOLEKTÍV AUTOROV.: 2010. EFQM Excellence Model. Brusel : European Foundation of Quality Management. ISBN 978-90-5236-501-5
- KOŠTURIAK, J.: Byrokratický inovátori. 29. novembra 2007. In TREND: týždenník o ekonomike a podnikaní. ISSN 1335-0684, 2007, roč. 17, č. 48, s. 38-39.
- BOBOVNICKÝ, A.: Radšej inovovať ako optimalizovať. 9. augusta 2007. In TREND: týždenník o ekonomike a podnikaní. ISSN 1335-0684, 2007, roč. 17, č. 32, s. 34-35.
- KELEMENOVÁ, M. - CHAĽ, J.: Zmeny sľubujúce viac než prežitie. 26. októbra 2006. In TREND: týždenník o ekonomike a podnikaní. ISSN 1335-0684, 2006, roč. 16, č. 42, s. 38-39.
- PAULOVÁ, I. – MĹKVA, M.: Princípy komplexného manažérstva kvality a ich aplikácia na Slovensku. 2007. In Kvalita: odborný časopis o systémoch manažérstva. ISSN 1335-9231, 2007, roč. XV, č. 1/2007, s. 39-44.
- MALÁ, D.: Prepojenie modelu výnimočnosti EFQM a vybratých manažérskych modelov. 2008. In Kvalita: odborný časopis o systémoch manažérstva. ISSN 1335-9231, 2008, roč. XVI, č. 2/2008, s. 18-23.
- MAJCHRÁKOVÁ, M.: O Fóru EFQM 2007 ještě jednou: poznatky a dojmy. 2008. In: Perspektivy jakosti. ISSN 1214-8865, 2008, roč. 5, č. 1/2008, s. 26-27.
- HNÁTEK, J.: Zkušenosti z procesu Ceny EFQM za excelenci 2008. In: Perspektivy jakosti. ISSN 1214-8865, 2008, roč. 5, č.3/2008 , s. 16-18.
- RYŠÁNEK, P.: Ekonomická krize a Model excelence EFQM. In: Perspektivy jakosti. ISSN 1214-8865, 2009, roč. 6, č. 1/2009, s. 10-11.
- SVATOŠ, Z.: EFQM Excellence Award: úvahy o hodnotě. In: Perspektivy jakosti. ISSN 1214-8865, 2009, roč. 6, č. 1/2009, s. 12-13.
- MIŠÍK, D.: Měření promítnutí potrěb a očekávání zaiteresovaných stran do strategie a politiky organizace pomocí Modelu excelence EFQM. In: Perspektivy jakosti. ISSN 1214-8865, 2009, roč. 6, č. 1/2009, s. 14-16.
- http://www.efqm.org
- http://www.etrend.sk
- http://www.wikipedia.org
- http://www.wikipedia.sk