Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 026   projektov
0 nových

Empatia žiaka a možnosti jej rozvíjania

«»
Prípona
.doc
Typ
bakalárska práca
Stiahnuté
44 x
Veľkosť
0,6 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
30550
Posledná úprava
26.08.2010
Zobrazené
2 307 x
Autor:
noxi25
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Cieľom bakalárskej práce je zistiť úroveň empatie u žiakov základnej školy. Skúmanie môžeme realizovať viacerými metódami, ako napr. dotazníkom, pozorovaním, rozhovorom a podobne. Niektoré z uvedených metód sú náročnejšie na čas, preto sme využívali metódu dotazníka a ako vedľajšiu metódu pozorovanie. Počas pozorovania sme zistili, že dnešné deti nepôsobia tak, že by prejavili empatiu. V autobuse neuvoľňujú miesto starším ľuďom, nevedia sa vžiť do situácie iného človeka. Nepochopia, že raz aj ony budú staré a budú sa tešiť, keď im deti uvoľnia miesto na sedenie. V dnešnej dobe niektorí žiaci vôbec nevedia vysvetliť, čo znamená empatia. Sú rodičia, ktorí sa tiež nesprávajú empaticky, v tom prípade takéto správanie nemôžu vyžadovať od svojich detí.
Takže na skúmanie empatie u žiakov sme využívali metódu dotazníka. Empatia súvisí s emocionalitou, preto aj otázky dotazníka sa viažu na emócie, city. Výsledky by mali ukázať, či dievčatá alebo chlapci prejavujú vyššiu mieru empatie. Na vyhodnotenie dotazníka sme použili tabuľky a grafy. Výskum sme realizovali na druhom stupni Základnej školy v Plešivci.

Kľúčové slová:

Empatia

Projekcia

Sympatia

Porozumenie

Metódy empatie

Úrovne empatie

Komunikácia

Aktívne počúvanie

Konflikty



Obsah:
  • ÚVOD.. 7


    1. EMPATIA - VCÍTENIE SA DO ROZPOLOŽENIA DRUHÉHO ČLOVEKA.. 8


    1  Vymedzenie pojmu. 8


    2  Empatia – projekcia, sympatia. 9


    3 Metódy a techniky empatie. 10


    4  ÚROVNE  EMPATIE. 13


    1.  5 Empatia a komunikácia. 15


    1. 5. 1 Význam komunikácie. 15


    1. 5. 2  Empatia a konfliktné situácie. 18


    1. 6 Vplyvy rozvíjajúce empatiu. 20


    1 . 7  Interpersonálna a sociálna empatia. 22


    2. EMPIRICKÁ  ČASŤ. 25


    2. 1 Výskumný cieľ, hypotézy. 25


    2 Výskumné metódy. 25


    3  Výskumná vzorka. 26


    4  Analýza a interpretácia výsledkov prieskumu. 26


    Záver 39


Zdroje:
  • Absetz, B. Robíme to spolu. Senica : HEVI, 1996. ISBN 80-85518-82-1.
  • Boroš, J. Základy sociálnej psychológie. Bratislava : Iris, 2001. ISBN 80-89018-20-3.
  • Brockert, S., Braunová G. Testy emocionálnej inteligencie. Bratislava : Ikar, 1997. ISBN 80-7118-390-3.
  • Buda, B. Čo vieme o empatii?. Bratislava : Pravda, 1987. 075-014-38.
  • Covey, S. Sedem zásad pre šťastný rodinný život. Bratislava : príroda, 1999. ISBN 80-07-01077-7.
  • Dobošovič, Ľ. Naučte sa riešiť konflikty. Šamorín : Fontána, 1995. ISBN 80-85701-10-3.
  • Hass, A. Morální inteligence: Jak rozvíjet a kultivovat dobro v nás. Praha : Columbus, 1998. ISBN 80-7249-010-9.
  • Chorváth, F. Orlík, J. Slušnosť naša každodenná. Bratislava : Smena, 1982. 73-079-82.
  • Ivanová a i., Etická výchova v 2. ročníku základnej školy. Bratislava : Metodické centrum, 2005. ISBN 80-8052-233-2.
  • Klímová- Fügnerová M. Citová výchova v rodine. Martin : Osveta, 1977. 70-042-77.
  • Kondáš, O. Psychohygiena všedného dňa. Martin : Osveta, 1981, 70-036-81.
  • Lencz L., Krížová, O. Metodický materiál k predmetu Etická výchova. Bratislava : Metodické centrum, 1993. ISBN 80-85185-34-2.
  • Levi, V. Ja a my. Bratislava : Obzor, 1978. 65-015-78.
  • Melgosa, J., Posse, R. Umenie výchovy. Vrútky : Advent – Orion, 2002. ISBN 80-88960-89-4.
  • Prekop, J. Empatie. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0672-5.
  • Roche-Olivar, R. Etická výchova. Bratislava : Orbis Pictus Istropolitana, 1992. ISBN 80-88945-59-3.
  • Višňovský, Ľ. Metodika diplomovej práce. Banská Bystrica : Pedagogická spoločnosť J. A. Komenského, 1994. ISBN 80-85162-67-9.
  • Zelina, M. Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa. Bratislava : Iris, 1996. ISBN 80-967013-4-7.
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko