Popis:
Cieľom bakalárskej práce je zistiť úroveň empatie u žiakov základnej školy. Skúmanie môžeme realizovať viacerými metódami, ako napr. dotazníkom, pozorovaním, rozhovorom a podobne. Niektoré z uvedených metód sú náročnejšie na čas, preto sme využívali metódu dotazníka a ako vedľajšiu metódu pozorovanie. Počas pozorovania sme zistili, že dnešné deti nepôsobia tak, že by prejavili empatiu. V autobuse neuvoľňujú miesto starším ľuďom, nevedia sa vžiť do situácie iného človeka. Nepochopia, že raz aj ony budú staré a budú sa tešiť, keď im deti uvoľnia miesto na sedenie. V dnešnej dobe niektorí žiaci vôbec nevedia vysvetliť, čo znamená empatia. Sú rodičia, ktorí sa tiež nesprávajú empaticky, v tom prípade takéto správanie nemôžu vyžadovať od svojich detí.
Takže na skúmanie empatie u žiakov sme využívali metódu dotazníka. Empatia súvisí s emocionalitou, preto aj otázky dotazníka sa viažu na emócie, city. Výsledky by mali ukázať, či dievčatá alebo chlapci prejavujú vyššiu mieru empatie. Na vyhodnotenie dotazníka sme použili tabuľky a grafy. Výskum sme realizovali na druhom stupni Základnej školy v Plešivci.
Kľúčové slová:
Empatia
Projekcia
Sympatia
Porozumenie
Metódy empatie
Úrovne empatie
Komunikácia
Aktívne počúvanie
Konflikty
Obsah:
ÚVOD.. 7
1. EMPATIA - VCÍTENIE SA DO ROZPOLOŽENIA DRUHÉHO ČLOVEKA.. 8
1 Vymedzenie pojmu. 8
2 Empatia – projekcia, sympatia. 9
3 Metódy a techniky empatie. 10
4 ÚROVNE EMPATIE. 13
1. 5 Empatia a komunikácia. 15
1. 5. 1 Význam komunikácie. 15
1. 5. 2 Empatia a konfliktné situácie. 18
1. 6 Vplyvy rozvíjajúce empatiu. 20
1 . 7 Interpersonálna a sociálna empatia. 22
2. EMPIRICKÁ ČASŤ. 25
2. 1 Výskumný cieľ, hypotézy. 25
2 Výskumné metódy. 25
3 Výskumná vzorka. 26
4 Analýza a interpretácia výsledkov prieskumu. 26
Záver 39
Zdroje:
- Absetz, B. Robíme to spolu. Senica : HEVI, 1996. ISBN 80-85518-82-1.
- Boroš, J. Základy sociálnej psychológie. Bratislava : Iris, 2001. ISBN 80-89018-20-3.
- Brockert, S., Braunová G. Testy emocionálnej inteligencie. Bratislava : Ikar, 1997. ISBN 80-7118-390-3.
- Buda, B. Čo vieme o empatii?. Bratislava : Pravda, 1987. 075-014-38.
- Covey, S. Sedem zásad pre šťastný rodinný život. Bratislava : príroda, 1999. ISBN 80-07-01077-7.
- Dobošovič, Ľ. Naučte sa riešiť konflikty. Šamorín : Fontána, 1995. ISBN 80-85701-10-3.
- Hass, A. Morální inteligence: Jak rozvíjet a kultivovat dobro v nás. Praha : Columbus, 1998. ISBN 80-7249-010-9.
- Chorváth, F. Orlík, J. Slušnosť naša každodenná. Bratislava : Smena, 1982. 73-079-82.
- Ivanová a i., Etická výchova v 2. ročníku základnej školy. Bratislava : Metodické centrum, 2005. ISBN 80-8052-233-2.
- Klímová- Fügnerová M. Citová výchova v rodine. Martin : Osveta, 1977. 70-042-77.
- Kondáš, O. Psychohygiena všedného dňa. Martin : Osveta, 1981, 70-036-81.
- Lencz L., Krížová, O. Metodický materiál k predmetu Etická výchova. Bratislava : Metodické centrum, 1993. ISBN 80-85185-34-2.
- Levi, V. Ja a my. Bratislava : Obzor, 1978. 65-015-78.
- Melgosa, J., Posse, R. Umenie výchovy. Vrútky : Advent – Orion, 2002. ISBN 80-88960-89-4.
- Prekop, J. Empatie. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0672-5.
- Roche-Olivar, R. Etická výchova. Bratislava : Orbis Pictus Istropolitana, 1992. ISBN 80-88945-59-3.
- Višňovský, Ľ. Metodika diplomovej práce. Banská Bystrica : Pedagogická spoločnosť J. A. Komenského, 1994. ISBN 80-85162-67-9.
- Zelina, M. Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa. Bratislava : Iris, 1996. ISBN 80-967013-4-7.