Popis:
Vo svojej práci opisujem definíciu mentálnej retardácie u detí predškolského veku, uvádzam jej typy, stupne, následnú integráciu a odbornú výchovu.
V druhej kapitole sa zameriavam na to, ako sa dieťa vyžadujúce špeciálnu odbornú starostlivosť rozvíja v rodine, ako reagujú rodičia na svoje postihnuté dieťa, a taktiež uvádzam výchovno - pedagogické štýly, ktoré sa môžu v rodine aplikovať.
Tretiu kapitolu zameriavam na integráciu, jej definíciu, ako vznikala, aké výhody a nevýhody má pre mentálne postihnuté dieťa a ako spoločnosť na toto dieťa reaguje.
Zároveň popisujem integrovanú výchovu v predškolskom zariadení, jej prínos a výhody pre toto dieťa, ak v ňom môže byť umiestnené, vzhľadom na zdravotný stav a stupeň postihnutia. Starostlivosť o takéto dieťa a jeho odborná výchova v tomto zariadení bude zabezpečená pod dohľadom odborných výchovných pracovníkov.
V štvrtej kapitole sa zameriavam na projekt, ktorého cieľom je začleniť postihnuté dieťa medzi zdravých rovesníkov v bežnom predškolskom zariadení, aby sa následne splnil jeho cieľ t.j. efektívneho zaradenia sa postihnutého dieťaťa do života.
Cieľom mojej práce bolo poukázať na právo uspokojovania takéhoto dieťaťa a vyzdvihnutie jeho každodenných potrieb v rodine aj v spoločnosti.
Šancu prežiť plnohodnotný život by mali dostať všetci rovnakú. Vieme, že tomu tak nie je. Medzi nami žijú deti, ktoré prichádzajú na svet už s určitým postihnutím.
Mentálnym, zmyslovým, psychickým, či iným. Ak im okrem rodiny nepodá pomocnú ruku niekto iný a čo najskôr, stanú sa z nich ťažko vychovávateľné deti, záškoláci, nevzdelaní, či asociáli a ľudia bez životnej motivácie, ktorí pre svoje okolie a pre náš štát nič pozitívne neprinesú.
Kľúčové slová:
mentálna retardácia
klasifikačné stupne
formy výchovy
integrácia
Obsah:
- 1 Mentálna retardácia -3-
1.1 Definícia mentálnej retardácie -3-
1.2 Klasifikačné stupne mentálnej retardácie z hľadiska IQ -6-
1.3 Psychologická diagnostika mentálnej retardácie -9-
1.4 Najčastejšie príčiny mentálnej retardácie -10-
1.5 Zvláštnosti jedincov s mentálnou retardáciou -12-
2 Výchova dieťaťa s mentálnou retardáciou v rodine -14-
2.1 Vplyv rodičovskej výchovy na dieťa s mentálnou retardáciou -14-
2.2 Formy výchovy dieťaťa s mentálnou retardáciou -16-
3 Predškolská výchova detí s mentálnou retardáciou -17-
3.1 Integrácia -17-
3.2 Integrovaná výchova -20-
4 Návrh projektu: „ Rovnaké práva na plnohodnotný život a vzdelanie pre všetky deti.“ -21-
4.1 Integrácia mentálne postihnutých detí z rodinného prostredia do materskej školy -21-
4.2 Cieľ projektu -22-
4.2.1 Úlohy vyplývajúce z cieľa projektu -23-
4.3 Cieľová skupina -24-
4.4 Predkladateľ projektu -24-
4.5 Obsah projektu -24-
4.5.1 Príprava detí na integráciu do predškolského zariadenia -25-
4.5.2 Realizácia projektu -26-
4.5.3 Výchovno vzdelávací plán na jeden mesiac -30-
4.5.4 Zhodnotenie výsledkov -31-
4.6 Personálne zabezpečenie -31-
4.7 Materiálne zabezpečenie -32-
4.7.1 Finančný rozpočet projektu na 1 mesiac -33-
4.8 Propagácia projektu -33-
4.9 Zdôvodnenie potreby realizácie projektu -34-