Možnosti rozvoja vybraného samosprávneho kraja
Prípona
.pdf |
Typ
bakalárska práca |
Stiahnuté
10 x |
Veľkosť
0,6 MB |
Jazyk
slovenský |
ID projektu
8834 |
Posledná úprava
02.05.2018 |
Zobrazené
1 802 x |
Autor:
- |
Zdieľaj na Facebooku |
Detaily projektu |
Popis:
Slovensko je charakteristické rozmanitosťou regiónov, čo je determinované kultúrne, historicky, politicky i geograficky. Tieto rozdielnosti sú dané aj odlišným ekonomickým a demografickým vývojom, odlišnou vzdelanostnou a vekovou štruktúrou, odlišným etnickým zložením ako aj niekdajšími kultúrnymi a administratívnymi centrami. Zmena spoločenskoekonomických podmienok na Slovensku si vynútila venovať väčšiu pozornosť rozdielnosti regiónov a pojmom ako „verejný sektor a verejná správa“.
Verejná správa sa vo všeobecnosti dá charakterizovať ako správa vecí verejných a jej vykonávanie je vo verejnom záujme, t.j. záujme všetkých obyvateľov. Je to vlastne služba občanom. Efektívne rozčlenenie orgánov verejnej správy a určenie ich kompetencií a právomocí jednak znižuje náklady na verejnú správu, ako aj zefektívňuje riadenie a tým napomáha k celkovému priaznivému rozvoju regiónov. Na Slovensku je zabezpečovaná na troch úrovniach: štát, vyšší územný celok a obec.
Jednou z možností zefektívnenia riadenia verejnej správy je jej decentralizácia, teda oslabenie centralizovaného spravovania vecí verejných a posilnenie právomocí na miestnej a regionálnej úrovni. Práve snaha o decentralizáciu verejnej správy v minulosti vyústila do viacerých reforiem. Najzávažnejším problémom reforiem zostala nerealizovaná reforma verejných financií vo väzbe na presun zodpovednosti za veci verejné zo štátnej správy na samosprávu. Od roku 2005 sa však už začína rozbiehať aj reforma verejných financií.
Okrem prerozdelenia kompetencií orgánov verejnej správy súčasná reforma zasiahla aj do celkovej organizačnej štruktúry a rozdelila územie Slovenskej republiky na 8 vyšších územných celkov. Z týchto VÚC sme si vybrali Žilinský samosprávny kraj, v ktorom sme sa zamerali na analýzu doterajších postupov rozvojových stratégií Žilinského samosprávneho kraja, zhodnotenie možností ekonomického sektoru i sociálnej oblasti, určenie silných a slabých stránok regiónu, zdôraznenie príležitostí i ohrození pri tvorbe komplexných stratégií rozvoja a napokon som v závere vlastnej práce navrhol možnosti efektívnejšieho využívania potenciálu tohto vyššieho územného celku.
Kľúčové slová:
verejná správa
regionálny rozvoj
municipalita
samosprávny kraj
územná samospráva
rozvojové prístupy
Obsah:
- ABSTRAKT -1-
OBSAH -2-
POUŽITÉ SKRATKY -3-
ÚVOD -4-
1 PREHĽAD O SÚČASNOM STAVE RIEŠENEJ PROBLEMATIKY -5-
1.1 VEREJNÁ SPRÁVA -5-
1.1.1 Podstata, funkcie a štruktúra verejnej správy -7-
1.1.2 Objekty a subjekty verejnej správy -9-
1.1.3 Modely verejnej správy -10-
1.2 ÚZEMNÁ SAMOSPRÁVA -11-
1.2.1 Charakteristika a členenie územnej samosprávy -11-
1.2.2 Samosprávny kraj -16-
1.3 ROZVOJOVÉ PRÍSTUPY -20-
1.3.1 Ekonomický rozvoj a rast v regióne -20-
1.3.2 Meranie rozvoja regiónov -22-
2 CIEĽ PRÁCE -27-
3 METODIKA PRÁCE -27-
4 VLASTNÁ PRÁCA -28-
4.1 CHARAKTERISTIKA ÚZEMIA -28-
4.2 SWOT ANALÝZA ŽILINSKÉHO KRAJA -38-
4.3 MOŽNOSTI ROZVOJA ŽILINSKÉHO KRAJA -422-
4.3.1 Čerpanie finančnej podpory z fondov EÚ -434-
4.3.2 Schopnosti a zručnosti zamestnancov -456-
4.3.3 Priame zahraničné investície -478-
4.3.4 Cestovný ruch -49-
4.3.5 Podpora malého a stredného podnikania -500-
ZÁVER -522-
POUŽITÁ LITERATÚRA -544-
Zdroje:
- BELAJOVÁ, A., BALÁŽOVÁ, E.: Ekonomika a manažment územnej samosprávy, SPU Nitra 2004, ISBN 80-8069-007-3
- BELICA, M.: Kompetencie bez prostriedkov nie sú reformy, In.: Nový deň, 2002 roč. IV . č. 274
- BERTELMANN, K.: Samospráva a sebespráva, In.: roč. 3., 2002 č. 6 ISSN 023-6625
- BUČEK, M., HAMALOVÁ, M., ŽÁRSKA, E.: Ekonomika územnej verejnej správy. Bratislava, Ekonóm 1999, s.28-29, 82-83, ISBN 80-225-1117-X
- DELMARTINO, F.: Nové podoby verejnej správy, Sociologický ústav Slovenskej akadémie vied, Bratislava, 1997, ISBN 80-855544-17-2
- FABIAN, Š.: Účtovníctvo a postupy účtovania pre rozpočtové, príspevkové organizácie, štátne fondy, vyššie územné celky a obce v podmienkach transformácie verejnej správy. Súvaha, 2003, ISBN 80-88727-66-9
- HAMALOVÁ, M., ŽÁRSKA, M. a kol.: Ekonomika miest a obcí. 1. vydanie, Bratislava. Edičné stredisko EU, 1995
- IVANIČKOVÁ, A.: Regionalizácia a priestorová organizácia regionálneho rozvoja. Vydavateľstvo EKONÓM, Bratislava, 1998, ISBN 80-225-0937-X
- KOSORÍN, F.: Teória a prax verejnej správy. Bratislava, Ekonóm 1999, s. 231, ISBN 80-225-1114-5
- MAIER, G., TÖDTLING, F.: Regionálna a urbanistická ekonomika 2. Bratislava, Elita, 1998, s., ISBN 80-8044-049
- MARIŠOVÁ, E.: Reforma verejnej správy v integračnom procese SR do EÚ. In: ZVP Z „ medzinárodných dní 2002" Nitra: VES SPU, 2002 str. 537-540, ISBN 80-8069-028-6
- NIKODÝM, D.: K problematike kontroly v územnej samospráve. In.: právny obzor, 2003, roč. 86 č.6
- PEKOVÁ, J., PILNÝ, J.: Verejná správa a finance. Praha, Codex Bohémia 1998, s.304, ISBN 80-85963-85-X
- REHÚŘEK, M.: Verejná správa SR v aproximácii k štandardu Európskej únie. In: Právny obzor, roč. 84, 2001, Č. 5, str. 386 - 396, ISSN 032-6984
- Stav malého a stredného podnikania 2006, ISBN: ISBN 978-80-88957-44-7
- STRECKOVÁ, Y., MALÝ, I. a i.: Verejná ekonómie pro školu i praxi. Praha, Business Press 1998, s. 214, ISBN 80-7226-112-6
- ŠVANTNEROVÁ, Ľ.: Ekonomika obcí. Vybrané kapitoly, 1. vyd., Banská Bystrica: EF UMB, 2003, str. 4 - 27
- TEJ, J.: Región a správa. Prešov, FHPV PU 2002, s. , ISBN 80 - 8068 - 139-2
- TVRDOŇ, J., HAMALOVÁ, M., ŽÁRSKA, E.: Regionálny rozvoj. Bratislava: Ekonóm 1995, s. 180, ISBN 80-225-0671-0
- ŽÁRSKA, E.: Finančné hospodárenie obcí a rozpočet obce. In: Ekonomika územnej samosprávy, Ekonóm Bratislava 1999, ISBN 80-225-1117-X
- ŽÁRSKA, E.: Komunálna politika. In: Hamalová, M. - Žárska, E.: Vybrané kapitoly z ekonomiky územnej verejnej správy, FE UKF v Nitre, Kanás 2002, ISBN 80-8050-518-7
- ŽÁRSKA, E., HAMALOVÁ, M.: Ekonomika územnej verejnej správy. Nitra, FE UKF 2002, ISBN 80-8050-518-7
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.