Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 036   projektov
0 nových

Možnosti využitia IKT vo výučbe fyziky

«»
Prípona
.rar
Typ
bakalárska práca
Stiahnuté
9 x
Veľkosť
1,0 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
15058
Posledná úprava
20.12.2008
Zobrazené
14 723 x
Autor:
janiik37
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Žijeme vo svete prevratných zmien a dôležitou úlohou človeka je konfrontovať sa neustále s novými informáciami. V tomto procese zohrávajú veľký vplyv prostriedky informačno-komunikačných technológii, ktoré sa stále rozširujú. Pre rýchle získavanie informácií a efektívne riešenie problémov sa stali informačno-komunikačné technológie (ďalej len IKT) nenahraditeľným nástrojom. IKT v 21. storočí sa stávajú rovnako nezastupiteľným prostriedkom aj v procese vzdelávania, je to okrem iného zapríčinené nárastom objemu učiva v jednotlivých predmetoch a nedostatkom času na precvičovanie. Z toho dôvodu je potrebné zefektívňovanie vzdelávacieho procesu pomocou IKT. Študent si tak sám môže prebrané učivo z prednášky alebo cvičenia prebrať sám, vo vlastnom tempe a učiteľ sa stáva konzultantom, s ktorým sa radí o prebranom učive.
Jedným z cieľov IKT pri výučbe je:
- rozvíjať schopnosti komunikácie a vedieť si rozdeliť úlohy, prácu a prezentovať výsledky,
- rozvíjať osobnosť a tvorivosť študenta,
- rozvíjať logické myslenie,
- rozvíjať u študentov samostatné štúdium.
Využitie IKT vo vzdelávaní neznamená len pretransformovať textovú podobu učebníc na digitálnu, tak ako je to na niektorých „výukových“ CD nosičoch. Alebo po dávkach poskytovať textový materiál, tak ako je to pri niektorých on-line, E-learning programoch alebo podobných.
Samotné IKT by malo dávať študentovi možnosť učiť sa interaktívne, vizuálne vidieť a tak ľahšie pochopiť javy, ktoré práve študuje. Poprípade pozrieť si ešte raz vyučovaciu hodinu alebo dokonca stiahnuť si ju a archivovať.
S touto témou aj veľmi úzko súvisí problematika počítačového programovania a znalosti rôznych programov. To čo školiteľ, učiaci obetuje na pochopenie a vytvorenie vhodného vyučovacieho systému sa mu vráti neskoršie pri zistení ako študenti pozitívne reagujú a chápu danej téme. A v neposlednom rade aj hodina s využitím IKT je pre vyučujúceho ľahšia a jednoduchšia.
Bakalárska práca poskytuje prehľad o možnostiach využitia IKT a o vplyve na vyučovací proces a chápanie študentov, obsahovo je zameraná na vysokoškolské učivo povinného predmetu Fyzika 2 v rámci študijných programov Technickej fakulty SPU v Nitre – vo forme internetovej učebnice. Učebnica vo forme internetovej stránky je veľmi praktická, pretože okrem práce na hodine je možné sa na ňu pripojiť aj doma. Cieľom práve bolo zhotoviť jednoducho ovládateľnú stránku, na ktorej si študent alebo učiteľ ľahko nájde látku, ktorú hľadá. Môže si testovať svoje vedomosti a môže navštíviť zaujímavé stránky, na ktoré naša internetová učebnica odkazuje.

Kľúčové slová:

E-learning

Information and Communication Technologies

Physics

internet

webpage

http protocol

html

e-book



Zdroje:
  • 1. BAUER, M., E-learning – je to búducnosť?. 2005, [online] [cit. 2007-12-10] Dostupné na internete : < http://www.eduweb.sk/view.php?cisloclanku=2005092001 >
  • 2. BEŇUŠKA, J. 2007. Digitálna učebnica fyziky. [online] [cit. 2008-02-10] Dostupné na internete: < http://www.cenast.sk/ShowReportCount.aspx?reportId=57 >
  • 3. DOUGIAMAS, M. 2003. Moodle Documentation. [online] [cit. 2008-03-15] Dostupné na Internete: http://www.moodle.com/doc/
  • 4. Domáca stránka LMS systému Moodle, [online] [cit. 2008-03-15] dostupné na internete: < http://www.moodle.org >
  • 5. HOCKICKO, P. 2003 Fyzika v príkladoch [online] [cit. 2008-03-15] Dostupné na internete: < http://hockicko.utc.sk/ >
  • 6. HAJKO, V. – SZABO, J. 1983. Základy fyziky, druhé doplnkové vydanie. VEDA, vydavateľstvo slovenskej akadémie vied, Bratislava 1983
  • 7. HAJKO, V. 1983. Fyzika v príkladoch. ALFA, vydavateľstvo techniky a ekonomickej literátury, 1983
  • 8. HARDAŠOVÁ, A – MALÁ, E.: Virtuálne študijné prostredie v dištančnom vzdelávaní. In: Zborník 10 rokov Technológie vzdelávania. 1. Vyd. Nitra : SLOVDIDAC, 2002. S.141-142. ISBN 80-967746-6-2
  • 9. JACKSON, R. 2002. Weblearning Resources [online] [cit. 2008-03-15] Dostupné na Internete: < http://www.knowledgeability.biz/weblearning/ >
  • 10. MACHOVÁ, J. 2006. Nové formy vo vyučovaní matematiky a fyziky -interaktívna tabuľa a e-learning. [online] [cit. 2008-03-15] Dostupné na internete: < http://www.cenast.sk/ShowReportCount.aspx?reportId=79 >
  • 11. MAŠLEJ, V. 2006. Využitie IKT pri vyučovaní fyziky. [online] [cit. 2008-03-15] Dostupné na internete: < http://www.cenast.sk/ShowReportCount.aspx?reportId=67 >
  • 12. ONDEROVÁ, Ľ. – KIREŠ,M. – JEŠKOVÁ, Z. a i. 2006. Vyučovacia hodina fyziky s využitím tradičných metód a IKT. [online] [cit. 2008-04-10] Dostupné na internete : < http://physedu.science.upjs.sk/odf/www_kega/media/02b.pdf >
  • 13. OKENKA, I. 2002. Výpočtová technika. Vydavateľstvo SPU, v Nitre 2002
  • 14. OŽVOLDOVÁ, M. 2002. E-fyzika, [online] [cit. 2008-05-02] dostupné na internete : < http://kf-lin.elf.stuba.sk/~ballo/fyzika_online/ >
  • 15. PETRÍK, 2006. Animované ukážky fyzikálnych dejov. [online] [cit. 2008-02-17] Dostupné na internete: < http://www.cenast.sk/ShowReportCount.aspx?reportId=55 >
  • 16. SKALKA, J. – JAKAB, I. 2002, Windows a Office, podrobný sprievodca. AM-Skalka, Nitra 2002. ISBN 80-968436-1-3
  • 17. STRÁNKA O FYZIKE, e-Site, 2005,[online] [cit. 2008-03-12] dostupné na internete : < http://fyzika7.szm.sk/ >
  • 18. SPAINHOUR, S. – ECKSTEIN,R. 1999 Webmaster in a Nutschell. Computer Press, 1999. ISBN 80-7226-450-8
  • 19. ŠTETIAR, F. 2007. Nebojme sa IKT. [online] [cit. 2008-02-17] Dostupné na internete : < http://www.cenast.sk/ShowReportCount.aspx?reportId=193 >
  • 20. TUREK, I. 1997. Zvyšovanie efektívnosti vyučovania. MC v Bratislave, Bratislava 1997.
  • 21. TURČÁNI, M. – NOVÁČIK, T. 2003 Možnosti e-Learningu pri príprave odborníkov pre Informačnú spoločnosť. In: E-learn 2003. Žilina : Žilinská univerzita Žilina, [online] [cit. 2008-02-17] Dostupné na Internete: < http://winkis.utc.sk/e-learn/zbornik/Turcani.pdf >
  • 22. VADAŠ, R: Informačné a komunikačné technológie a ich miesto na 1.stupni základnej školy. In: Slovenský učiteľ – príloha Technológie vzdelávania. Roč. 11, 2003, č.1, s.12-14.
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko