Popis:
V súčasnej dobe sa stále viac stretávame s pojmom, ktorý mnohým z nás veľa nehovorí. Je to slovo outsourcing. Čo vlastne outsourcing znamená? Rozumieme ním dohodu medzi dvomi navzájom nesúvisiacimi subjektami, kedy spoločnosť poskytuje služby inej spoločnosti, ktoré by si inak mohla zabezpečovať sama.
Ale prečo, keď si ich môže zabezpečovať sama, využíva služby inej špecializovanej spoločnosti? No odpoveď je veľmi jednoduchá. Špecializovaná firma dokáže zabezpečiť potrebné procesy a služby oveľa rýchlejšie a lacnejšie ako vlastní zamestnanci firmy.
Kým v nedávnej minulosti sa týkal len niektorých činností ako napríklad oblastí informačných a komunikačných technológií, ale v súčasnosti sa outsourcuje aj riadenie ľudských zdrojov, logistika a účtovníctvo firmy.
Donedávna sme o outsourcingu na Slovensku toho veľa nevedeli, pomaly ale isto sa začína presadzovať z USA a západnej Európy aj na Slovensku i v Českej republike. Neklamným dôkazom toho je stále viac firiem aj na Slovensku, ktoré outsourcing využívajú. V minulosti bolo hlavným motorom outsourcingu predovšetkým znížiť a ušetriť prevádzkové náklady. Tak je tomu doteraz i u nás. Firmy na Slovensku i v Českej republike využívajú tieto služby, aby ušetrili.
Problémom býva, že outsourcing u nás sa ešte nestáva bežnou súčasťou firemných podnikateľských plánov. Je považovaný iba ako jedna z možností zníženia prevádzkových nákladov firmy.
Je iba na manažmente firiem, aby zamestnancom vysvetlili, že outsourcing neznamená nedôveru v ich schopnosti.
Kľúčové slová:
outsourcing
ľudské zdroje
personálny outsourcing
personálny lízing
personálny kaučing
stratégia outsourcingu
Obsah:
- ZOZNAM ILUSTRÁCIÍ A TABULIEK 7
ZOZNAM SKRATIEK A SYMBOLOV 8
SLOVNÍK TERMÍNOV 9
ÚVOD 10
1 DEFINÍCIA OUTSOURCINGU 11
1.1 HISTÓRIA OUTSOURCINGU 11
1.2 CHARAKTERISTIKA OUTSOURCINGU 12
1.3 ROZDELENIE OUTSOURCINGU 13
1.4 HLAVNÉ OBLASTI OUTSOURCINGU V OBLASTI RIADENIA ĽUDSKÝCH ZDROJOV.14
1.4.1 Personálna a mzdová agenda 14
1.4.2 Outsourcing náboru a výberu pracovníkov 18
1.4.3 Outsourcing informačných technológií 19
1.5 ĎALŠIE TYPY PERSONÁLNEHO OUTSOURCINGU 21
1.5.1 Zamestnanecké výhody 21
1.5.2 Personálny lízing 21
1.5.3 Tréningové a vzdelávacie programy 22
1.5.4 Assesment center 22
1.5.5 Personálny kaučing 22
1.5.6 Outplacement 22
2 HLAVNÉ KRITÉRIA PRE ROZHODOVANIE O OUTSOURCINGU 24
2.1 OUTSOURCING ÁNO ALEBO NIE 24
2.2 STRATÉGIA OUTSOURCINGU 25
2.2.1 Stratégia vyčleňovania činností 25
2.2.2 Hospodárnosť ako ekonomická dimenzia vyčleňovania 26
2.2.3 Výber dodávateľskej firmy - zmluva o poskytovaných službách 28
2.2.4 Zmluvní partneri 30
3 VÝHODY A NEVÝHODY OUTSOURCINGU 33
3.1 ZÁKLADNÉ VÝHODY A NEVÝHODY OUTSOURCINGU 33
3.2 RIZIKÁ OUTSOURCINGU 35
3.3 SEDEM RIZÍK OUTSOURCINGU 36
3.3.1 Príliš veľká závislosť na outsourcerovi 37
3.3.2 Strata kľúčových znalostí a kompetencií 37
3.3.3 Nedostatočná kvalifikácia personálu outsourcera 37
3.3.4 Neplnenie zmluvy outsourcerom 38
3.3.5 Nejasný vzťah medzi nákladmi a prínosmi 38
3.3.6 Skryté náklady kontraktu 38
3.3.7 Bezpečnostné problémy 39
4 OUTSOURCING ĽUDSKÝCH ZDROJOV - JEHO PRÍNOSY 41
4.1 PRÍNOS KVALITNÉHO HR OUTSOURCINGU 41
4.2 TROJFÁZOVÝ PROJEKT PREVZATIA PERSONÁLNYCH ČINNOSTÍ
OUTSOURCEROM 42
4.3 DOPAD OUTSOURCINGU NA ĽUDSKÉ ZDROJE A JEHO VPLYV NA VZŤAHY V PODNIKU 43
ZÁVER 46
ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV 47
ZOZNAM PRÍLOH 48
Zdroje:
- IT MAGAZÍN.: PC Revue. Digital Visions, s.r.o, Bratislava, III/2004. ISSN 1335−0226,
- CHLEBÍKOVÁ, Darina.: Podniková ekonomika a manažment. Elektronický časopis Katedry ekonomiky, Žilina, III/2006. ISSN 1336-5878