Počítačové hry a ich miesto v informatike
«»
Popis:
V bakalárskej práci sa zaoberáme problematikou počítačových hier a ich využitím vo výchove a vzdelávaní žiakov mladšieho školského veku, a to v čase vyučovania, aj mimo vyučovacieho procesu.
Cieľom bakalárskej práce je poukázať na problematiku hrania počítačových hier, na potrebu ich zmysluplného využívania v prospech rastu osobnosti žiaka. Práca je rozdelená do šiestich kapitol. V prvej kapitole sa venujeme uplatneniu počítača vo výučbovom procese, následne na to v ďalšej kapitole popisujeme súčasné trendy aplikácie počítačovej techniky vo vyučovaní. V tretej kapitole, ktorá nesie názov Hra, definujeme hru a uvádzame delenia hier. Nadväzne v ďalšej kapitole sa venujeme výlučne iba počítačovým hrám ich rozdeleniu a klasifikácii. Naša pozornosť sa zameriava špeciálne na detské počítačové hry, ktoré sú určené pre deti mladšieho školského veku. Pokúsili sme sa o komplexný pohľad na počítačové hry a v piatej kapitole sme zhrnuli ich negatíva i pozitíva, ktoré majú na hráča.
V rámci praktického výskumu sme sa zamerali na sériu hier o Barbie,
ktoré podrobnejšie analyzujeme v rámci šiestej kapitoly.
Kľúčové slová:
Informačné a komunikačné technológie (IKT)
žiak
učiteľ
výučbový proces
počítačová hra
Obsah:
- 1. Uplatnenie PC vo výučbe..........................................................10
1.1 Definícia IKT ................................................................................11
1.2 Skinerovo programové vyučovanie................................................12
1.3 Behaviorizmus v školstve...............................................................14
2. Súčasné trendy aplikácií PC techniky vo vyučovaní................16
2.1 Počítač ako didaktický prostriedok................................................16
2.2 Výučbové a multimediálne programy............................................18
2.3 Počítačové siete, internet a ich využitie vo výučbe..23
2.3.1 Internet..............................................................24
2.4 Didaktické počítačové hry..............................................................26
3. Hra.............................................................................................29
3.1 Kategorizácia hier...........................................................................31
3.2 Druhy hier.......................................................................................33
4. Počítačové hry v informatike....................................................37
4.1 Terminológia výrazov vo svete počítačových hier.........................37
4.2 História počítača.............................................................................40
4.3 Delenie počítačových hier..............................................................41
5. Majú počítačové hry iba negatíva?...........................................51
5.1 Pozitíva počítačových hier..............................................................51
5.2 Negatíva počítačových hier............................................................51
6. Detské počítačové hry...............................................................53
6.1 Barbie dvanásť tancujúcich princezien..........................................53
6.2 Barbie salón krásy..........................................................................54
6.3 Barbie malá morská víla.................................................................55
6.4 Barbie princezná Švadlenka...........................................................56
6.5 Barbie na scéne...............................................................................57
6.6 Barbie dobrodružstvo s koňmi........................................................57
Zdroje:
- BARANOVIČ, R.2002.Internet v škole, 1. vydalo Príroda s.r.o.
- Bratislava, ISBN 80-07-00403-3
- BURGER, I.; POLÁK, B.1992. Ako sa používa počítač PC?
- Bratislava , ISBN 80-85676-00-1
- BURGEROVÁ, J.2001. Internet vo výučbe a štýly učenia, Prešov
- ISBN 80-968630-3-7
- BURGEROVÁ, J.2006. Teória a metodika využitia PC a internetu,
- Prešov, ISBN 80-8068-470-7
- DOSTÁl, J.2009. Výukový softvér a didaktické hry - nástroje mo-
- derného vzdelávania. Journal of Technology and Information
- Education. Olomouc, Vydala Univerzita Palackého,
- ISSN 1803-537X (print). ISSN 1803-6805 (on-line).
- DROTÁR, P.2008. Využívaní informačných technologií, Praha,
- ISBN 978-80-904178-2-1
- HRMO, R; Turek, I.2003. Kľúčové kompetencie I. Bratislava: STU
- Bratislava. ISBN 80-227-1881-5
- KATUŠČÁK, D.2004. Ako písať záverečné a kvalifikačné práce.
- BRATISLAVA: ENIGMA, ISBN 80-89132-10-3
- KLEMENT, M.2005. Možnosti evalvace výukových programu.
- In: trendy technického vzdelávaní. Olomouc : Votobia,
- s. 17. – 29. ISBN 80-7220-227-8.
- LEWIS, CH.1998 101 praktických rád- MULTIMÉDIÁ, Bratislava
- IKAR, ISBN 80-7118-618-X
- MANKOVÁ, M.2007. Počítače a deti. In: Rodina a škola ,
- č.4,s.10
- PAVLOVKIN,M.; MACKOVÁ, Z.1989. Žiak a učebnica, SNP
- Bratislava , ISBN 80-08-00109-7
- POHL,O.2002. Jak na počítač- Počítačové hry, Computer Press
- Praha, ISBN 80-7226-788-4
- SLÁVIK,J.; NOVÁK,J.1997. Počítač jako pomocník učitele,
- Portál spol. S.r.o. Praha, ISBN 80-7178-149-5
- SZOTKOWSKI, R.2007. Počítač ve výuce. In Modernizace
- vysoko- školské výuky technických předmětu. Hradec Králové:
- Gaudeamus.s. 93.-96. ISBN 978-80-7041-776-8
- NAJDER,Ľ.;ŠVEDA D.1998. LUKÁČ,S.: Didaktické počítačové
- hry. Prírodovedecká fakulta UPJŠ,Košice,
- http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/hmind/vlivtnam.htm 15. marec 2009
- ttp://referaty.atlas.sk/odbornehumanitne/psycholofia/40765/
- vyvinova-psychologiaúhra 18.marec 2009
- http://deti.oz-duha.sk/teoriateoria.htm 22. február 2009
- http://www.czs-svmi.sk/dokumenty/multimedia.pdf 14.marec
- 2009
- http://www.mynox.szm.sk-počítačové/ hry vo vyučovaní-
- dostupné dňa 7.2.2009)
- http://hry.sme.sk/clanok.asp?cl=1087706 dostupné dňa
- 25.apríla.2009
- http://www.zskomtv.edu.sk/dokumenty/dok_zskomtv/pc%20hry1.
- doc dostupné dňa 4.februára.2008
- http://juraj.michalek.asinus.org/notes/prace/styl/esej.pdf
- dostupné dňa 17.februára.2009
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.