Problémy adaptácie rómskych detí na školské prostredie
Popis:
Hlavnom témou bakalárskej práce je problematika výchovy a vzdelávania rómskych detí a s tým súvisiace aj otázky týkajúce sa adaptácie týchto detí na školské prostredie v rámci školského systému v Slovenskej republike. Práca má teoretický charakter, je spracovaná priamou metódou a je doplnená grafmi. Pozostáva zo štyroch kapitol. Prvá kapitola vymedzuje základné pojmy témy, druhá kapitola sa zaoberá rómskou rodinou v historickom kontexte a súčasným pohľadom na riešenie danej problematiky, ako aj hodnotovým systémom rómskej minority. Tretia kapitola sa venuje problematike adaptácie rómskych žiakov na školské prostredie a hľadaniu možných príčin. Štvrtá kapitola je zameraná na možnosti riešenia tejto problematiky a zaoberá sa analýzou doterajších opatrení v snahe eliminovať príčiny neúspešnosti rómskych žiakov v školskom prostredí zo strany štátu a mimovládnych organizácií.
Kľúčové slová:
adaptácia
rómovia
vzdelávanie
rómsky jazyk
školská dochádzka
multikultúrna výchova
Zdroje:
- BAJO, I.: Cigánski žiaci v slovenských osobitných školách ako psychopedický problém. In: Špeciálna pedagogika I. Bratislava 1984.
- BALVÍN, J.: Identita ve vztahu k národním menšinám. Praha : Komise Rady hl. m. Prahy pro oblast národních menšin 2006, ISBN 80-903727-0-8.
- BALVÍN, J.- TANCOŠ J., et a.: Romové a sociální pedagogika. Ústí nad Labem : Hnutí 2001, ISBN 80-902461-4-1.
- BERKY, J. – POLÁKOVÁ, E. – SEIDLER, P.: Učebnica rómskeho jazyka (pre učiteľov základných škôl). Nitra : PF UKF 2000, ISBN 80-8050-326-5.
- BOROŠ, J.: Základy sociálnej psychológie. Bratislava : IRIS 2001, ISBN 80-89018-20-3.
- CLAUSS, G. - HIEBSCH, H.: Psychológia detstva a dospievania. Bratislava : SPN 1970.
- ĎURIČEKOVÁ, M.: Edukácia rómskych žiakov. Prešov : MC 2000, ISBN 80-8045-211-3.
- HORŇÁK, L.: Aktuálne otázky vzdelávania minorít ako súčasť pregraduálnej prípravy učiteľov primárneho vzdelávania na Slovensku. In: JANDOVÁ, R.: Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 15. a 16. 9. 2005, ISBN 80-7040-789-1.
- HRONCOVÁ, J. a i.: Sociálna patológia. Banská Bystrica : PF UMB 2004, ISBN 80-8055-926-0.
- KAČÁNI, V. a kol.: Základy učiteľskej psychológie. Bratislava : SPN 2004, ISBN 80-10-00429-4.
- KOLEKTÍV AUTOROV: Vyhodnotenie prieskumu o postavení rómskeho dieťaťa a žiaka vo výchovno-vzdelávacom systéme SR. Prešov : Metodické centrum 2002, ISBN 80-8045-266-0.
- KOLEKTÍV AUTOROV: Správa o výsledkoch prieskumu o postavení dieťaťa a žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia v školskom systéme v Slovenskej republike. Prešov : Metodicko – pedagogické centrum 2006, ISBN 80-8045-422-6.
- KOŠČ, M.: Základy psychológie. Bratislava : SNP 1992, ISBN 80-08-01216-1
- MARKO, J.: Vpravovanie sa dieťaťa do školského prostredia. Bratislava : SNP 1971.
- MAGDOLENOVÁ, K.: So vakeres? alebo Metodická príručka ako rozumieť svojmu susedovi. Košice : Rómska tlačová agentúra 2005, ISBN 80-969301-0-9.
- PRŮCHA, J.: Multikulturní výchova. Praha : ISV nakladatelství 2001, ISBN 80-85866-72-2.
- PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika. Praha : Portál 2002, ISBN 80-7178-631.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.