Popis:
Rómsky problém – s týmto slovným spojením sa stretávame často. Čo je to za problém a prečo je ten problém „rómsky“. Preto, aby sme na tieto otázky vedeli odpovedať, je potrebné poznať Rómov ako takých, ich históriu, zvyky, ich systém hodnôt a noriem.
Každý, kto sa zaoberá otázkami riešenia rómskej problematiky tvrdí, že jedným zo základných a najefektívnejších riešení sociálnych problémov je ich vzdelávanie, práve vzdelávanie je tiež pravdepodobným predpokladom zníženia problémov s rómskym obyvateľstvom a ich integráciou s majoritou. A ak vzdelávanie, tak pravdepodobne najväčšie úspechy dosiahneme, keď edukáciu začneme u rómskych detí už v predškolskom veku.
V posledných rokoch pribúda na našich školách počet rómskych detí, ktoré pochádzajú aj z málo podnetného prostredia žijúcich v rómskych osadách . Tieto deti sú ochudobnené o podnety po výchovno – vzdelávacej stránke, ktoré sú potrebné pre úspešný vstup do školy. Preto cieľom tejto práce je rozobrať prípravu rómskych detí predškolského veku pre vstup do základnej školy na pozadí historického vývoja Rómov, ich odlišného spôsobu života, iného systému hodnôt, odlišnosti v myslení a správaní.
Aj napriek tomu, že integrácia rómskych deti je dnes už bežnou skutočnosťou vďaka edukačnej práci pedagógov, vyžaduje si to náročnú diagnostickú, realizačnú, frontálnu, skupinovú a individuálnu prácu. Nejde tu len o získanie vedomostí, zručností, návykov ale je potrebné zamerať sa aj na výchovu a vzdelanie rómskych žiakov.
Oblasť výchovy a vzdelávania rómskych detí a žiakov v kontexte celoživotného vzdelávania je v Európe považované za jednu z prioritných oblasti a javí sa ako kľúč k riešeniam rôznorodých problémov súvisiacich so životnou situáciou rómskej populácie .
Práca je rozdelená do štyroch kapitol, v prvej kapitole charakterizujeme základne pojmy . V druhej kapitole podávame ucelený pohľad na rómsku rodinu v minulosti a v súčasnosti, súčasťou kapitoly je aj história Rómov a rodinná výchova dieťaťa v rómskej rodine. V tretej kapitole sa zaoberáme rómskym dieťaťom ako osobnosťou a charakteristikou prostredia, v ktorom vyrastá. V poslednej kapitole analyzujeme výchovno – vzdelávací proces rómskeho dieťaťa, v systéme predškolskej prípravy a v systéme prípravného ročníka, v tejto kapitole sa venujeme aj využitiu voľného času rómskych detí.
Pri práci vychádzam z literatúry autorov, ktorí sa zaoberajú rómskou problematikou, ale aj z poznatkov vlastných, keďže žijem v oblasti s výrazným zastúpením rómskeho etnika.
Kľúčové slová:
rómovia
dieťa
rodina
segregácia
integrácia
interpersonálne vzťahy
sociálna skupina
Zdroje:
- BLABÁNOVÁ, H.: Praktické zkušenosti se vzdelávaním rómskych děti. Praha : MENT, 1995.
- DÁVIDOVÁ, E.: Bez kolíb a šiatrov. Košice : východoslovenské vydavateľstvo, 1965.
- ĎURIČEKOVÁ, M. – GÁBOROVÁ, Ľ.: Psychologické problémy súčasnej školy. Košice : UPJŠ, 1991.
- FARKÁŠOVÁ, E. – KRETOVÁ, E.: Rómske deti z pohľadu psychológie v prácach VÚDPaP. Bratislava : VÚDPaP, 2005.
- GÁBOROVÁ, Ľ.: Sociálna psychológia pre učiteľov. Prešov : Prešovská Univerzita, 2003.
- HABOVČÍKOVÁ, B. – SEMAN, K.: Výchova a vzdelávanie rómskych detí v zahraničí. Nitra : VŠPg, 1993.
- HORVÁTHOVÁ, E.: Cigáni na Slovensku. Bratislava : SAV, 1964.
- HVOZDIČ, Ľ. A kol.: Vyhodnotenie prieskumu v postavení rómskeho dieťaťa a žiaka vo výchovno – vzdelávacom systéme SR. Prešov : MC. 2002.
- KOTEKOVÁ, R. a kol.: Psychológia rodiny. Michalovce : PeGaS, 1998.
- KOTEKOVÁ, R.: Rodina ako činiteľ socializácie cigánskych detí. In: Toereticko – metodologické východiská výskumu cigánskej rodiny a cigánskych obyvateľov. Príspevok zo seminára konaného v Košiciach. Bratislava : Osvetový ústav, 1989.
- LEVICKÁ, J. a kol.: Sociálna práca s rodinou. Trnava : Mosty, 2004.
- LIEGEÓS, J. P.: Rómovia – Cigáni – Kočovníci. Bratislava : Charis, 1995.
- MANN, A. B.: Neznámi Rómovia. Bratislava : Ister Sciense Press, 1992.
- MATOUŠEK, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Slon, 1993.
- PÁVKOVÁ, J. a kol.: Pedagogika voľného času. Praha : Portál, 1999.
- POLÁKOVÁ, E.: Štúdie na tému etika a rómska problematika. Nitra : PFUKF, 2002.
- ROZINAJOVÁ, H.: Pedagogika pre rodičov. Martin : Osveta, 1988.
- ŘIČAN, P.: S Romy žit budeme – jde o to jak. Praha : Portál, 1998.
- SCHNITZEROVÁ, E.: Učiteľská psychológia II. Košice : UPJŠ, 2002.
- TOKÁROVÁ, A a kol.: Sociálna práca. Kapitoly z dejín, teórie a metodiky sociálnej práce. Prešov : Akcent Print, 2003.
- VALACHOVÁ, D. a kol.: Vzdelávanie Rómov. Bratislava : SPN, 2002.
- VAŠEČKA, M.: Súhrnná správa o Rómoch na Slovensku. Bratislava : Inštitút pre verejné otázky, 2003.
- VAŠEČKA, M.: Vzdelávací systém a Rómovia. In: KOLLÁR, M. – MESEŽNIKOV, G.( edit.): Slovensko 2002. Súhrnná správa o stave spoločnosti. Bratislava : IVO, 2002.
- VIŠŇOVSKÝ, Ľ. a kol.: Základy školskej pedagogiky. Bratislava : IRIS, 2002.
- MANNIOVÁ, J.: Rozvoj reči a komunikácie u rómskych detí. In: Pedagogické rozhľady, roč. 10 (2001),č.1.
- SELICKÁ, D. a kol.: Viete ...aká je súčasná rómska rodina? In: Rodina a škola, roč. 53 (2005),č. 8.
- SELICKÁ, D. – VANKOVÁ, K.: Práca s rómskou rodinou. In: Rodina a škola, roč.53 (2005),č.2.
- PONICKÝ, P.: Zavedenie nultého ročníka základnej školy. In: http:// www.minedu.sk/povodna/RS/OVNM/MPaV/mpaVaVRK.htm (15.12.2007)