Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 036   projektov
0 nových

Rómsky jazyk a jeho špecifiká

«»
Prípona
.doc
Typ
bakalárska práca
Stiahnuté
89 x
Veľkosť
0,3 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
33039
Posledná úprava
20.05.2010
Zobrazené
2 760 x
Autor:
jalusa
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Rómske dejiny sú dejinami vzťahov medzi rómskym etnikom a majoritnou spoločnosťou. Tým, že Rómovia nikdy nemali svoje vlastné územie, svojich panovníkov, nikdy neviedli vojny a vždy sa museli prispôsobovať väčšinovej časti obyvateľstva na ktorého územie prišli, ich život závisel len od vzťahu k okolitému svetu, obyvateľstvu.
Hoci Rómovia žijú medzi nami od dávna, všetky poznatky, ktoré o nich máme, sú len zo sociálneho kontaktu s nimi alebo ich poznáme len z príbehov a piesní. Práve to, že Rómovia sú národ, ktorý má dvojakú identitu – jednu vlastnú rómsku, ktorú poznajú len oni a druhú, ktorú poznáme my nerómovia, nás inšpirovalo k napísaniu tejto práce. Jej podstatou je zameranie sa na rómsky jazyk, jeho špecifickosť a históriu.
V súčasnej dobe je v masovokomunikačných prostriedkoch veľmi frekventovaná problematika života Rómov - ich socializácia, edukácia i kultúra. Z toho vyplynuli aj ciele našej práce. Analýzou literatúry o rómskom etniku a materiálom získaným z internetu sme spracovali informácie o ich histórii, pôvode, spôsobe života, kultúre, jazyku. Zároveň sme sa snažili poukázať na to, ako je vnímanie skutočnosti o Rómoch ovplyvnené predsudkami a stereotypmi, z čoho vyplýva necitlivé správanie sa voči týmto jednotlivcom (nálepkovanie, škatuľkovanie).
Práca je teoretická a je rozdelená do piatich kapitol. Prvá kapitola je zameraná na históriu a putovanie Rómov po Európe a históriu Rómov na Slovensku. Druhú kapitolu sme zamerali na rómsky jazyk a jeho charakteristiku. Tretia časť je venovaná súčasnému využívaniu rómskeho jazyka a vzdelávaniu v tomto jazyku. Štvrtá časť poukazuje na využitie rómskeho jazyka v praxi pre profesiu asistenta učiteľa, terénneho a komunitného sociálneho pracovníka. V piatej časti sme sa venovali rómskej kultúre, hudbe, remeslám, symbolom.

Kľúčové slová:

Róm

rómsky jazyk

rómske etnikum

história Rómov dialekty rómčiny

rekodifikácia rómčiny



Zdroje:
  • BANGA, D. 1993. Rómsky šlabikár - Romano hangoro. Bratislava: Ministerstvo školstva a vedy Slovenskej republiky v spolupráci s Romani kultúrou, 1993, 95s. ISBN: 80-85584-09-3
  • BARTOZS, A. 2004. Neboj sa Cigána – Na dara Romestar. Nižná Rybnica: Občianske združenie Romani vodži, 2004, ISBN: 80-969273-2-9
  • CINA, S. 2006. Rómsky jazyk, rómsko-slovenský a slovensko-rómsky slovník pre učiteľov rómskych žiakov. Rokus s.r.o., 2006, 164s, ISBN:80-89055-70-2
  • DUBAYOVÁ, M. 2001. Rómovia v procesoch kultúrnej zmeny: kultúrnoantropologická štúdia. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2001, 183s, ISBN: 80-8068-059-0
  • ĎURIČEKOVÁ, M. 2000. Edukácia rómskych žiakov. Prešov: Metodické centrum, 2000, 43s, ISBN: 80-8045-211-3
  • HANCOCK, I. 2005. My Rómsky národ – Ame same e Promane džene. Bratislava: Petrus, 2005, 262 s, ISBN: 80-88939-97-6
  • JUROVÁ, A. 1993. Vývoj rómskej problematiky na Slovensku po roku 1945. Bratislava: Goldpress Publishers, 1993, 138s, ISBN: 80-85584-07-7
  • HORŇÁK, L. 2005. Rómsky žiak v škole. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, 2005, 357s, ISBN: 80-8068-356-5
  • HORVÁTHOVÁ-ČAJANKOVÁ, E.1964. Cigáni na Slovensku. Bratislava: Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1964, 397s, ISBN:71-066-64
  • HÜBSCHMANNOVÁ, M. a kol. 2006. Pravidlá rómskeho pravopisu. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2006, 213s, ISBN: 80-89225-17-9
  • KATUŠČÁK, D. 2007. Ako písať záverečné a kvalifikačné práce. Nitra: Enigma, 2007, ISBN978-80-89132-45-4
  • KOTVANOVÁ, A. 2003. Vládna politika a Rómovia 1948-2002. Bratislava: Slovenský inštitút medzinárodných štúdií, 2003, 124s, ISBN: 80-89106-07-2
  • LIÉGEOIS, J. 1995. Rómovia, cigáni, kočovníci. Bratislava: Academia Istropolitana, 1995, ISBN: 80-967380-4-6
  • MANN, A. 2000. Rómsky dejepis. Bratislava: Kalligram, spol. s.r.o., 200, 54s, ISBN: 80-7149-316-3
  • MANN, A.1992. Neznámi Rómovia. Bratislava: Národopisný ústav SAV, 1992, 207s, ISBN: 80-900-486-2-3
  • PORTÍK, M. 2003. Determinanty edukácie rómskych žiakov (asistent učiteľa). Prešov: Grafotlač Prešov, 2003, 177s, ISBN: 80-8068-155-4
  • RAFAEL,V. 2008. SME, 8. 7. 2008,
  • http://www.rnl.sk/modules.php?name=News&file=article&sid=12117
  • STEWAST, M. 2005. Čas cikánů. Brno: Barrister & Principal, 2005, 275s, ISBN: 80-7364-017-1
  • STOJKA, P. 2003. Náš život (Amáro Trajo). Bratislava: Slavomír Drozd studio, 2003, 138s, ISBN: 80-969055-0-3
  • VAŠEČKA, M. 2002. Čačipen pal o Roma – súhrnná správa o Rómoch na Slovensku. Bratislava: Inštitút pre verejné otázky, 2002, 911s, ISBN: 80-88935-41-5
  • Rómsky jazyk v Slovenskej republike – zborník. 1995. Bratislava: Štúdio-dd. 1995, 81s, ISBN: 80-967263-4-x
  • Kaj džas – Kam kráčaš : súbor textov zo seminárneho cyklu S Rómami žiť budeme, ide o to, ako... Bratislava: Nadácia Milana Šimečku, 2001, 232s, ISBN: 80-89008-06-2
  • Romano Džaniben: zborník romistických štúdií.2003. Praha: spoločnosť přátel časopisu Romano džaniben, 2003, 212s, ISBN 1210-8545
  • Dosť! Dosta! Prekonaj predsudky – spoznaj rómov!. 2008. Bratislava: Ševt, a.s. pre Úrad vlády Slovenskej republiky, 2008, 32s, ISBN: 978-80-8106-008-3
  • Rómovia na Slovensku a v Európe: z dokumentu medzinárodnej konferencie Smolenice, 6 máj 1994. Bratislava: Rada Európy, 1994, 71s,ISBN: 80-88776-01-5
  • Multi-kulti na školách: Metodická príručka multikultúry na školách, 3 kapitola, http://www.nadaciamilanasimecku.sk/fileadmin/user_upload/dokumenty/priru__ka_3kapitolaA4.pdf
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko