Popis:
Každý má nárok na zmysluplný a plnohodnotný život v okruhu milujúcej rodiny. Bohužiaľ nie každému je to dopriate. Rodina zohráva v našich životoch dôležitú úlohu, ktorá nás ovplyvňuje po celý náš život. Výchova emocionálne a sociálne narušených osôb je špecifický smer pedagogického pôsobenia a starostlivosti o osobu so špeciálnymi výchovnými potrebami v oblasti korekcie vrodených, vývinových alebo získaných porúch správania alebo prežívania. Základom výchovnej práce s týmito skupinami osôb je pedagogika emocionálne a sociálne narušených. Objektom výchovy emocionálne narušených sa stávajú deti a mladiství, ktorí trpia neuropsychickými poškodeniami, alebo takí jedinci, ktorí, hoci inak sú zdraví, správajú sa neadaptívne, a nakoniec deti, ktoré nedokážu zvládnuť niektoré životné situácie. Predmetom mojej bakalárskej práce je bližšie špecifikovať príčiny vzniku, prejavenia traumy a emočných porúch u detí.
Cieľom je výchova detí emocionálne traumatizovaných. Postupy, ktorých cieľom je náprava správania a prežívania, nie sú však viazané len na výchovné situácie, ale uskutočňujú sa aj vo vzťahoch rodinných a nezávislých a spolupracujú formou výchovnej pomoci na riešení ich problémov. Starostlivosťou o deti sa zaoberáme aj zo strany štátu, ako to je uzákonené v zákone 36/ 2005 o rodine. Moja práca sa skladá z troch kapitol.
V prvej kapitole práce sa zaoberáme príčinami vzniku emócii a emocionálnych poranení, základnými pojmami. Emocionálnou narušenosťou sa u detí rozumejú poruchy správania a sociálnych vzťahov, u ktorých sa ako zdroj dá predpokladať vnútorný zmätok a bolesť.
V druhej kapitole sa nachádzajú základné pojmy traumy, jej vznik, priebeh a liečba.
A v tretej kapitole sa zaoberáme rodinou ako takou. Bližšie špecifikujeme možnosti jej
zloženia a vplyv na osobnosť dieťaťa. Výchova je cieľom mojej bakalárskej práce. Práca bližšie špecifikuje postupy výchovy emocionálne traumatizovaných detí. Jej špecifiká a úlohu pre daného jedinca.
Kľúčové slová:
trauma
výchova
emócie
rodina
starostlivosť
deti
Obsah:
- OBSAH
ÚVOD -10-
1. EMÓCIE A EMOCIONÁLNE PORANENIA -11-
1.1. Druhy a formy emočných poranení -11-
1.2. Syndróm CAN -16-
1.2.1. Telesné týranie -17-
1.2.2. Psychické týranie -18-
1.2.3. Sexuálne zneužívanie -19-
1.2.4. Zanedbávanie -20-
1.2.5. Zvláštne formy CAN -21-
1.3. Hojenie emocionálnych poranení -21-
2. TRAUMA -23-
3. RODINA A VÝCHOVA -28-
3.1. Rodina nevlastná -33-
3.2. Rodina vlastná -35-
3.3. Náhradná starostlivosť -36-
ZÁVER -40-
ZOZNAM POUŽITEJ LITERATÚRY -41-
Zdroje:
- BENNER, D. G., Hojenie emocionálnych poranení. Nitra: NÁDEJ, 1992. s. 127. ISBN 80-7120-021-2.
- Dostupné na internete: http://www.uvp.sk/ct/institucie/lvs.htm
- DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. a kol. Týrané, zneuţívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, 1995. s. 245. ISBN80-7169-192-5.
- FUCHSOVÁ, K., Týrané dieťa: IRIS, 2008. s. 190. ISBN 978-80-89256-32-7.
- HERMAN, J. L. Trauma a uzdravenie. Bratislava : Aspekt, 2002. s. 342. ISBN 80-85549-24-7.
- KARIKOVÁ, S. Základy patopsychológie detí a mládeţe.Banská Bystrica: 2001, 166 s. ISBN 80-8055-486-2
- KOMÁRIK, E. - BUŠOVÁ, M. : Školská výkonnosť a emočná narušenosť ţiakov základných škôl. Psychológia a patopsychológia dieťaťa. roč. 39, 2004, č. 1.
- KOMÁRIK, E. Pedagogika emocionálne a sociálne narušených. Univerzita Komenského Bratislava, 1998. s.191. ISBN 80-223-1289-4.
- LEVINE, P. A., FREDERICKOVÁ, A. Prebúdzanie tigra - liečenie traumy. Humenné : Pro Familia, 2002. s. 232. ISBN 80-967964-3-7.
- MÁROVÁ, Z., MATĚJČEK, Z., RADVANOVÁ, S. Výchova dětí v neúplné rodině. Praha, Státní pedagogické nakladatelství, 1975, s. 113. ISBN 44-0-230.
- MATĚJČĚK, Z., DYTRYCH, Z. Nevlastní rodiče a nevlastní děti. Grada Publishing, 1999. s. 143. ISBN 80-7169-897-0.
- MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak vě výchově detí. Praha : Portál, 2007, s. 136. ISBN 978-80-7367-325-3
- MATĚJČĚK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha, Portál, 1994. s. 98. ISBN 80-85282-83-6.
- Národná rada Slovenskej republiky, Zákon č. 36/2005 Z.z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- OSN - UNICEF, Práva dieťaťa. Bratislava : Mladé letá, 1990.
- ROZINAJOVÁ, H. Pedagogika pre rodičov. Martin, Osveta, 1988.
- Štátny pedagogický ústav. Isced 0 - predprimárne vzdelávanie
- Štátny pedagogický ústav. Isced 1- primárne vzdelávanie
- Štátny pedagogický ústav. (online). Dostupné na internete: http://www.statpedu.sk/files/documents/vyskumne_ulohy/prevencia_v_praxi.pdf
- Ústredie práce sociálnych vecí a rodiny(online). Dostupné na internete: http://www.upsvar.sk/socialne-veci-a-rodina/socialno-pravna-ochrana-deti/opatrenia-na-zabezpecenie-ochrany-zivota-zdravia-a-vyvinu-dietata/opatrenia-na-zabezpecenie-ochrany-zivota.html?page_id=1199
- Ústredie práce sociálnych vecí a rodiny(online). Dostupné na internete: http://www.upsvar.sk/socialne-veci-a-rodina/socialno-pravna-ochrana-deti/opatrenia-na-zabezpecenie-ochrany-zivota-zdravia-a-vyvinu-dietata/bezplatna-telefonicka-linka-pre-nahlasenie-zneuzivania-socialneho-systemu-a-zanedbavania-starostlivosti-o-deti..html?page_id=157191
- VÍZINOVÁ, D., PREISS, M. Psychické trauma a jeho terapie. Praha : Portál, 1999. s 158. ISBN 1980-7178-284-X.