Techniky mediálnej manipulácie
Popis:
V práci sa zaoberáme najčastejšími technikami mediálnej manipulácie, spoločne s nimi vysvetľujeme základné pojmy týkajúce sa masmédií. V prvej kapitole charakterizujeme a bližšie opisujeme pojmy týkajúce sa médií a komunikácie, ale aj manipulácie. Druhá kapitola poukazuje na etiku v médiách a s ňou súvisiaci mediálny produkt. Zároveň v tejto kapitole opisujeme aj atribúty, ktoré by mal obsahovať kvalitný mediálny produkt. V tretej kapitole sa už priamo venujeme najrozšírenejším technikám mediálnej manipulácie od zamlčovania nepohodlných informácií až po techniky pochlebovania. V závere kapitoly zhrnieme najčastejšie manipulácie s informáciou. V poslednej štvrtej kapitole teoretickej časti sme sa sústredili na vplyv manipulácie a médií na jedinca a spoločnosť. Pomocou typológie sme pomenovali mediálne účinky a jeho predpoklady. V praktickej časti uvádzame príklady techník manipulácie, ktoré využívajú slovenské médiá. Rozborom textov a relácií na ne poukazujeme a snažíme sa vysvetliť ako vplývajú na príjemcu.
Kľúčové slová:
etika
informácia
manipulácia
médiá
mediálny produkt
Obsah:
- ÚVOD 11
1. ZÁKLADNÉ POJMY 12
2. ETIKA A MEDIÁLNY PRODUKT 15
3. ANALÝZA NAJROZŠÍRENEJŠÍCH TECHNÍK MEDIÁLNEJ MANIPULÁCIE 18
3.1 Zamlčanie nepohodlných informácií 19
3.2 Zverejňovanie neoverených informácií 20
3.3 Zámerné obvinenia 21
3.4 Invektívy a definovania 22
3.5 Manipulácia pomocou titulkov a perexov 23
3.6 Metóda prekrytia 24
3.7 Metóda zdanlivých autorít 24
3.8 Propagovanie historickej straty pamäte 25
3.9 Agresivita a sex na želanie? 26
3.10 Narábanie so strachom 26
3.11 Ovplyvňovanie emócií 27
3.12 Simulácia objektivity a neutrality 27
3.13 Objektivizácia reality 28
3.14 Techniky pochlebovania 29
3.15 Zhrnutie techník mediálnej manipulácie 29
4. PSYCHOLOGICKÉ A SOCIOLOGICKÉ ASPEKTY MEDIÁLNEJ MANIPULÁCIE 30
4.1 Predpoklad mediálneho účinku 31
4.2 Vplyv a účinok médií 32
4.2.1 Plánované a krátkodobé 32
4.2.2 Neplánované a krátkodobé 33
4.2.3 Plánované a dlhodobé 33
4.2.4 Neplánované a dlhodobé 33
4.3 Vplyv médií na jedinca 34
4.3.1 Kognitívne pôsobenie médií 34
4.3.2 Vplyv médií na postoje 35
4.3.3 Emocionálne pôsobenie médií 35
4.3.4 Vplyv médií na správanie 35
5 TECHNIKY MANIPULÁCIE V PRAXI 37
5.1 Zverejňovanie neoverených informácií 37
5.2 Narábanie so strachom v praxi 38
5.3 Ako sú ovplyvňované naše emócie 39
5.4 Agresivity a sex na želanie 40
5.5 Invektívy a definovania v našich médiách a v zahraničí 41
5.6 Manipulácia pomocou titulkov a perexov 42
ZÁVER 44
ZOZNAM POUŽITEJ LITERATÚRY 45
ZOZNAM INTERNETOVÝCH ODKAZOV 46
PRÍLOHY
Zdroje:
- DINKA, P.: Slovenské masmédiá - metódy manipulácie, Bratislava: PPA, 2008. 293 s. ISBN 978-80-8061-328-0
- GOLDBERG, B.: Jak novináři manipulují, Praha: Ideál, 2005. 227. ISBN 80-901017-8-X
- CHARVÁT, J. – ŠEFČÁK, L.: Média a politiky, Bratislava: Západoslovenské tlačiarne, 1998. 63 s. ISBN 80-967754-3-X
- ILOWIECKI, M. – ZASEPA, T.: Moc a nemoc médií, Bratislava: SAV, 2003. 183 s. ISBN 80-224-0740-2
- ILOWIECKI, M. T. – ŽANTOVSKÝ, P.: Manipulace v médiích, Praha: UJAK, 2008. 120 s. ISBN 978-80-86723-50-1
- ...
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.