Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 026   projektov
0 nových

Úlohy a funkcie Národnej rady Slovenskej republiky v zakondárnom procese

«»
Prípona
.doc
Typ
bakalárska práca
Stiahnuté
7 x
Veľkosť
0,3 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
7043
Posledná úprava
27.11.2017
Zobrazené
2 724 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Parlamentarizmus je typickým znakom a prejavom demokracie. V užšom slova zmysle parlamentarizmus chápeme ako osobitné, výsadné postavenie parlamentu vo vzťahu k výkonnej a súdnej moci a osobitne ústavnopolitická zodpovednosť vlády parlamentu, to znamená že rozhodujúcim princípom parlamentarizmu je zvrchovanosť parlamentu, t.j. vláda je odvodená od parlamentu, ktorý ju tvorí a formuje, a ktorá plne závisí od jeho dôvery. „Legitimitu najvyššieho postavenia parlamentu zdôvodňuje skutočnosť, že prostredníctvom väčšinového rozhodnutia ľudu v slobodných a demokratických voľbách si ľud volí svojich reprezentantov, ktorí ho budú zastupovať pri rozhodovaní o najdôležitejších celospoločenských otázkach. Tým sa suverenita ľudu transformuje na suverenitu parlamentu.“
Dominanciu parlamentu limituje najmä súdna kontrola ústavnosti, ktorou je v našich podmienkach Ústavný súd Slovenskej republiky, ktorý dbá na súlad prijatých zákonov s ústavou, ústavnými zákonmi ale aj medzinárodnými zmluvami, ako aj princíp konštitucionalizmu.
Parlamenty sú vytvárané ako kolegiátne orgány, v ktorých sa rozhoduje hlasovaním, pričom pre jednotlivé typy rozhodovania sa môže vyžadovať rôzna väčšina a uznášaniaschopnosť. Podstatným znakom všetkých parlamentov je najmä priama voliteľnosť členov parlamentu na základe demokratického princípu všeobecného, rovného volebného práva s tajným hlasovaním. Do parlamentu sú teda zvolení zástupcovia občanov, ktorí týmto spôsobom uplatňujú svoje právo zúčastňovať sa na správe vecí verejných, ktoré im garantuje ústava.
Pôsobnosť parlamentu sa vzťahuje na celé územie štátu bez ohľadu na štátne zriadenie. Keďže zákonodarný proces je základnou kompetenciou parlamentu, je vecou parlamentu, čo upraví právnymi predpismi. Zákonná úprava sa môže vzťahovať na všetky oblasti spoločenského života, či už pôjde o hospodársku, finančnú, ekonomickú alebo kultúrnu stránku života spoločnosti. Aj z tohto dôvodu je potrebné venovať parlamentu a jej zákonodarnému procesu pozornosť, keďže s výsledkami jej činnosti sa stretávame neustále v podobe zákonov, ktoré predstavujú základ právneho štátu.


Kľúčové slová:

Národná rada

zakonodárny proces

zákon

prerokovanie

prvé čítanie

parlament



Obsah:
  • Obsah 4
    Úvod 5
    1 Národná rada Slovenskej republiky 6
    1.1 Všeobecne 6
    1.2 Organizácia činnosti Národnej rady SR 7
    1.2.1 Ustanovujúca schôdza 7
    1.2.2 Schôdze Národnej rady Slovenskej republiky 8
    1.3 Pôsobnosť Národnej rady SR 11
    1.3.1 Pôsobnosť Národnej rady SR v oblasti zákonodarstva 12
    1.3.2 Pôsobnosť Národnej rady SR v oblasti kontroly 13
    1.3.3 Pôsobnosť Národnej rady SR v oblasti tvorby štátnych orgánov 14
    1.3.4 Pôsobnosť Národnej rady SR v oblasti vnútornej a zahraničnej politiky 14
    2 Zákonodarný proces 16
    2.1 Zákonodarná iniciatíva 16
    2.2 Prerokovanie a schvaľovanie návrhu zákona 18
    2.2.1 Prvé čítanie 18
    2.2.2 Druhé čítanie 20
    2.2.3 Tretie čítanie 23
    2.3 Promulgácia právneho predpisu 25
    2.3.1 Signácia právneho predpisu 25
    2.3.2 Vyhlásenie a publikácia zákona 26
    3 Osobitné konania 28
    3.1 Vrátenie zákona prezidentom SR 28
    3.2 Rokovanie o návrhu zákona o štátnom rozpočte 30
    3.3 Skrátené legislatívne konania 30
    3.4 Rokovanie o medzinárodnej zmluve 31
    4. Národná rada SR v integračnom procese do Európskej únie 34
    4.1 Postavenie národných parlamentov v Európskej únii 34
    4.2 Postavenie Národnej rady SR v EÚ 35
    4.3 Aproximácia práva EÚ/ES v podmienkach Slovenskej republiky 36
    Záver 39
    Použitá literatúra 41

Zdroje:
  • Číč, M. a kol.: Komentár k Ústave Slovenskej republiky. Martin, Vydavateľstvo Matice Slovenskej, 1997. 598 s.
  • Čorba, J.: Európske právo na Slovensku. Bratislava, Nadácia Kalligram, 2003. 566 s.
  • Drgonec, J.: Ústava Slovenskej republiky - Komentár. Bratislava, Heuréka, 2007. 1197 s.
  • Klokočka, V.: Ústavné systémy evropských státu. Praha, Linde, 2006. 423 s.
  • Kráľ, J. a kol.: Legislatíva - Teória a prax. Bratislava, Vydavateľské oddelenie Právnickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, 2006. 236 s.
  • Malová, D.: Parlamentná demokracia, parlamenty vo svete a na Slovensku. Bratislava, Univerzita Komenského, 2004. 159 s.
  • Novačková, D. a kol.: Európske právo, Bratislava, Eurounion spol. s.r.o., 1997. 245 s.
  • Ottová, E.: Teória práva. Bratislava, Heuréka, 2006, 306 s.
  • Posluch, M., Cibulka, Ľ.: Štátne právo Slovenskej republiky. Bratislava, Heuréka, 2006. 334 s.
  • Prusák J.: Teória práva. Bratislava, Vydavateľské oddelenie Právnickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, 2001. 308 s.
  • Svák, J., Cibulka, Ľ.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Bratislava, Bratislavská vysoká škola práva, 2007. 648 s.
  • Svák, J., Kukliš, P.: Teória a prax legislatívy. Bratislava, Bratislavská vysoká škola práva, 2007. 256 s.
  • Svák, J. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Bratislava, Akadémia Policajného zboru v Bratislave, 2002. 298 s.
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko