Popis:
Pri rozvoji demokratického systému zohrávajú kľúčovú úlohu funkčné, nestranné a nezávislé inštitúcie slúžiace na ochranu základných práv a slobôd všetkých osôb, a to bez akejkoľvek diskriminácie a pri súčasnom rešpektovaní rovnosti pred zákonom ako ideálom, ktorý treba presadzovať. Inštitúcie a ich pôsobenie má napomáhať nielen zvyšovať právne vedomie a upevňovať právnu a politickú kultúru a stabilitu v štáte, ale majú byť nápomocné aj pri identifikácií a riešení kľúčových problémov.
Úvahy o potrebe verejného ochrancu práv sa viedli na Slovensku dlhodobo od čias, keď sa ešte len formovali samotné myšlienky jeho prípadného legislatívneho zakotvenia v právnom a politickom systéme Slovenskej republiky. Argumenty „proti“ vopred poukazovali na nízku efektivitu, slabé kompetencie a vysokú finančnú náročnosť zabezpečenia fungovania kancelárie verejného ochrancu práv. Naopak argumenty
v prospech zavedenia tohto inštitútu, sa viazali najmä k dobrým skúsenostiam z ostatných vyspelých štátov, kde ombudsman, alebo obdobný verejný činiteľ, vyvíja činnosť už dlhé roky a plní dôležité (nezastupiteľné) funkcie ochrany ľudských práv, a tiež kontroly výkonu moci prostredníctvom orgánov verejnej moci, najmä orgánov verejnej správy.
Vzhľadom na to, že téma základných práv a slobôd fyzických a právnických osôb
je veľmi dôležitá a vystupuje neustále do popredia, zvolili sme si problematiku týkajúcu
sa verejného ochrancu práv, pretože jeho primárnou úlohou je práve ochrana základných práv a slobôd. Túto tému pokladáme za nanajvýš dôležitú a aktuálnu, pretože sa týka každého jednotlivca v spoločnosti.
Primárnym cieľom práce je analýza postavenia verejného ochrancu práv v Slovenskej republike v politickom a právnom systéme. Zároveň cieľom práce je snaha zhodnotiť praktickú činnosť súčasnej verejnej ochrankyne práv a zhodnotenie opodstatnenia a efektívnosti daného inštitútu v Slovenskej republike.
Na základe vyššie uvedených cieľov sa pokúsime odpovedať na otázku, aké faktory ovplyvňujú činnosť verejného ochrancu práv a do akej miery je jeho činnosť limitovaná finančnými prostriedkami, či inými prekážkami.
V práci sú využívané mnohé metódy odbornej práce. Prostredníctvom deskriptívnej metódy je spracovaná prvá kapitola, ktorá sa zaoberá historickým vývojom verejného ochrancu práv, pôvodom slova „ombudsman“, a definíciami, ktoré sa snažia
čo najobjektívnejšie charakterizovať daný inštitút. Analytická metóda je využívaná v druhej, tretej a štvrtej kapitole. Tieto kapitoly sa venujú verejnému ochrancovi práv v Slovenskej republike. Konkrétne druhá kapitola sa zaoberá verejným ochrancom práv z teoretického hľadiska a tretia kapitola z praktického hľadiska, nakoľko popisuje konkrétnu činnosť a aktivity súčasného slovenského ombudsmana. Predmetom štvrtej kapitoly je najmä uvažovanie o význame a opodstatnenosti verejného ochrancu práv. Posledná piata kapitola, v ktorej je využívaná hodnotiaca metóda, hodnotí efektívnosť a pomenúva prekážky brániace efektívnejšiemu výkonu Kancelárie verejného ochrancu práv.
K našej téme existuje množstvo internetových zdrojov. Kníh a samostatných monogra...
Kľúčové slová:
Kancelária verejného ochrancu práv
verejný ochranca práv
Správa o činnosti
pôsobnosť a právomoci
orgány verejnej správy
Ústava SR
prekážky v efektívnej činnosti
Obsah:
- Zoznam skratiek a značiek 7
Úvod 8
1 Historický vývoj verejného ochrancu práv v Európe 10
1.1 Pôvod a definície pojmu verejný ochranca práv 11
2 Verejný ochranca práv v Slovenskej republike 13
2.1 Kreovanie inštitútu verejného ochrancu práv na Slovensku 13
2.2 Vznik a zánik funkcie verejného ochrancu práv 15
2.3 Pôsobnosť verejného ochrancu práv 17
2.4 Vyšetrovacie právomoci a funkcie verejného ochrancu práv 19
2.5 Vzťah verejného ochrancu práv s prokuratúrou 20
3 Praktická činnosť verejného ochrancu práv na Slovensku 23
3.1 Štatistický prehľad praktickej činnosti verejného ochrancu práv v rokoch 2012, 2013, 2014 30
4 Význam verejného ochrancu práv v Slovenskej republike 33
4.1 Ľudské práva a opodstatnenie významu orgánu verejného ochrancu práv 33
4.2 Verejná správa a opodstatnenie významu verejného ochrancu práv 35
5 Efektívnosť a prekážky brániace v efektívnej činnosti verejného ochrancu práv 38
Záver 44
Zoznam použitej literatúry 46
Zdroje:
- BRÖSTL, A. a kol. 2010. Ústavné právo Slovenskej republiky. Plzeň : Aleš Čeněk, 2010, 461 s. ISBN 978-80-7380-2486.
- CIBULKA, Ľ. a kol. 2014. Ústavné právo: Ústavný systém Slovenskej republiky. 1. vyd. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, Právnická Fakulta, 2014. 407 s. ISBN 978-80-7160-366-5.
- CHOVANEC, J., PALÚŠ, I. 2004. Lexikón ústavného práva. 1. vyd. Bratislava : Procom, 2004. 261 s. ISBN 80-85717-13-1.
- PALÚŠ, I. 2002. Štátne právo porovnávacie. 1 vyd. Košice : Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2002. 236 s. ISBN 80-7097-483-4.
- PALÚŠ, I., SOMOROVÁ, Ľ. 2014. Štátne právo Slovenskej republiky. 4. vyd. Košice : Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2014. 558 s. ISBN 978-80-8152-129-4.
- Správa verejného ochrancu práv podľa § 23 ods. 1 zákona č 564/2001 Z. z. o verejnom ochrancovi práv v znení neskorších predpisov za obdobie roka 2014. Bratislava : Kancelária verejného ochrancu práv. 2015. 105 s.
- ŠABATOVÁ, A. 2008. Ombudsman a lidská práva. 1. vyd. Brno : Doplněk, 2008. 200 s. ISBN 978-80-7239-229-2.
- TÖRÖK, M. 2015. Správa kancelárie verejného ochrancu práv o výsledkoch jej činnosti, hospodárení a podmienkach pre jej činnosť v roku 2014. In Správa verejného ochrancu práv podľa § 23 ods. 1 zákona č. 564/2001 Z. z. o verejnom ochrancovi práv v znení neskorších predpisov za obdobie roka 2014. Bratislava : Kancelária vereného ochrancu práv. 2015. s. 2-22.