Popis:
Najpodstatnejšími hodnotami života a kultúry sú šťastie a zmysel života. Tieto hodnoty súvisia s ideou ľudskosti. Východiskom a základom šťastia a zmyslu života je hodnota samého života. V bežnom živote sa o šťastí hovorí ako o stave prežívanom v okamihoch neobyčajnej radosti, ktoré pociťujeme ako radosť, spokojnosť, povznesenie.
Chápanie šťastia a zmyslu života závisí od hodnotovej orientácie človeka. Človek sa človekom stáva v procese svojho individuálneho, ale i spoločenského vývoja, v priebehu socializačného procesu. Formovanie človeka nie je realizované iba výchovou. Je realizované v interakcii človeka s celým spoločenským prostredím, teda, aby sa zabezpečila účinná výchovná činnosť, treba výchovnú prácu čo najužšie spájať sa súhrnom ďalších vplyvov, ktoré na človeka pôsobia. Obmedzený okruh ľudí, ktorý jednotlivcovi pomáha udržať sa pri živote, poznávať svet, naučiť sa v ňom žiť, i priestor, v ktorom sa táto „škola života“ uskutočňuje, zvykneme nazývať rodinou.
Kľúčové slová:
rodina
dieťa
masmédia
dospelý a dieťa
hodnotový systém
Obsah:
- Úvod
1. Rodina a funkcie rodiny
1.2 Osobnosť rodiča
1.3 Zdroj kladných citov a hodnôt – matka
1.4 Dieťa v rodine
1.5 Dospelý a dieťa
1.6 Domov a jeho podstata
2. Rodina a jej výchovné poslanie
2.1 Výchova v rodine a škole
2.2 Zásady výchovného pôsobenia
2.3 Pestovanie ohľaduplnosti
2.4 „Normálne dieťa“ v rodine
3. Naša rodina – prostredie vytvárania hodnôt
3.1 Vplyv rodiny na vytváranie a rozvoj hodnotového systému dieťaťa
3.2 Funkčná rodina - predpoklad zdravého vývoja a rozvoja hodnotového systému dieťaťa
3.3 Tradičná rodina ako zdroj istoty
4. Masmédia a tvorba hodnôt
5. Záver
Zoznam použitej literatúry
Zdroje:
- KOVAČIČ, V. 2002. Model funkčnej rodiny a formovania osobnosti. Vrútky. PROKONZULT, 2002. 216 s. ISBN 80-887-5409-7
- AULITIS, J. Rodina a jej výchovné poslanie, Zdroj kladných citov - matka. In: Rodina a škola, 2005, č. 5, s.12/13.
- CABANOVÁ, V. Potreba zachovania tradičnej rodiny. In: Rodina a škola, 2006, č. 3, s. 12
- DOBSON, J. 1997. Láska a kázeň ve výchově dětí. Praha. NÁVRAT DOMŮ, 1997. 203 s. ISBN 80-854-9558-9.
- KOŠC, M. 1998. Základy psychológie. Bratislava. SPN, 1998. 111 s. ISBN 80-080-2719-3
- ŠTÚR, I. – ZLÁMALOVÁ, V. 1999. Pediatrická psychológia, Bratislava, MAURO, 1999. 149 s. ISBN 80-968-0922-9
- MATEJČEK, Z. 2003. Co děti nejvíc potřebují. Praha, PORTÁL, 2003. 108 s. ISBN 80-717-8853-8