Analýza konkurencie podniku VIPO a.s.
Popis:
Cieľom našej diplomovej práce je analýza konkurencie podniku VIPO a.s. a odhalenie strategických činiteľov, ktoré ovplyvňujú celkovú situáciu v skúmanom odvetví a sú zdrojom príležitostí a hrozieb jednotlivé podniky pôsobiace v odvetví. Práca je rozdelená do piatich kapitol. Obsahuje 15 obrázkov, 5 tabuliek, 1 graf a 1 prílohu. Prvá kapitola je venovaná súčasnému stavu riešenej problematiky doma i v zahraničí. V tejto kapitole sme vymedzili pojmy konkurencia, komparácia podnikov a konkurencia. Teoreticky sme spracovali Porterovu analýzu piatich síl, analýzu externého a interného prostredia a maticu BCG. V druhej kapitole sme charakterizovali cieľ našej práce a venovali sa vymedzeniu problému analýzy konkurencie podniku VIPO a.s.. V tretej kapitole venovanej metodike práce sme uviedli metódy, ktoré sme použili pri porovnávaní vybraných podnikov. Záverečná štvrtá kapitola obsahuje výsledky, ktoré sme získali rozborom získaného materiálu, načrtli sme históriu a hlavné oblasti podnikania spoločnosti VIPO a.s.. Predstavili sme výrobky a služby, program ochrany životného prostredia a stratégiu podniku VIPO a.s.. Porovnali sme VIPO a.s. s konkurenciou na základe situačnej analýzy strojárskej výroby a trhu lepidiel a analýzy SWOT. Použili sme BCG maticu a Porterovu analýzu piatich konkurenčných síl.
Kľúčové slová:
konkurencia
komparácia podnikov
situačná analýza
analýza SWOT
BCG matica
porterova analýza piatich síl
Obsah:
- ÚVOD 7
1. Súčasný stav riešenej problematiky doma a v zahraničí 9
1.1 Teoretické východiská 9
1.1.1 Vymedzenie pojmu konkurencia 9
1.1.2. Komparácia podniku s konkurenciou 11
1.1.3 Analýza postavenia podniku na trhu 12
1.2 Analýza konkurenčného prostredia 17
1.2.1 Porterova analýza piatich síl 18
1.2.2 Analýza externého prostredia 21
1.2.3 Analýza interného prostredia 24
1.2.4 Matica BCG 26
1.2.5 Analýza SWOT 28
2. Cieľ práce 31
3. Metodika práce a metódy skúmania 32
4. Výsledky práce 34
4.1 Charakteristika podniku VIPO a.s. a hlavné oblasti podnikania 34
4.1.1 Vývoj počtu zamestnancov 35
4.1.2 Výsledky činnosti a program ochrany životného prostredia 36
4.1.3 Stratégia firmy VIPO, a.s. 37
4.1.4 Zameranie výrobného programu 38
4.2 Výrobkové portfólio 40
4.2.1 Strojárska výroba 40
4.2.2 Chemická výroba a výskum 44
4.3 Konkurencia spoločnosti VIPO, a.s. 45
4.3.1 Konkurencia v oblasti strojárstva 45
4.3.2 Konkurencia v chemickom priemysle 46
4.4 Situačná analýza, analýza SWOT 49
4.4.1 Situačná analýza strojárskej výroby 49
4.4.2 Situačná analýza trhu lepidiel 50
4.4.3 Analýza SWOT 52
4.5 Matica BCG 57
4.5.1 Matica BCG pre strojársku výrobu 57
4.5.2 Matica BCG pre lepidlá 58
4.6 Porterova analýza piatich síl 60
4.6.1 Riziko vstupu nových konkurentov do odvetvia 60
4.6.2 Obchodná sila dodávateľov 60
4.6.3 Obchodná sila odberateľov 61
4.6.4 Substitučné výrobky 61
4.6.5 Rivalita medzi podnikmi etablovanými v odvetví 62
5. Diskusia 63
Záver 66
Zoznam použitej literatúry 67
Zdroje:
- ALEXY, J. 2005. Finančná a ekonomická analýza. Bratislava. IRIS, 2005. 121 s.ISBN 80-89018-90-4
- BLAHA, S. Z. - JINDŘICHOVSKÁ, I. Jak posoudit finanční zdraví firmi. 1. vydání. Praha: Management press, 1994. 127 s. ISBN 80-85603-62-4
- CHOVANCOVÁ, B. 2006. Finančný trh. Bratislava. IURA edition, 2006. 612 s. ISBN: 80-8078-089-7
- GRÜNWALD, R. – HOLEČKOVÁ, J. 2007. Finanční analýza a plánování podniku. Praha. Ekopress, 2007. 318 s. ISBN 9788086929262
- HONTYOVÁ, K. - Lisý, J. - Majdúchová, H. 2005. Základy ekonómie a ekonomiky. Bratislava. Ekonomická univerzita. ISBN 80-225-1938-3
- FOTR, J. 1999. Strategické finanční plánování. Praha. Grada Publishing. 1999. 152 s. ISBN8071696943
- ...
- KÁDÁROVÁ, J. 2009. Faktory ovplyvňujúce konkurencieschopnosť slovenských podnikov. In MANAŽMENT V TEÓRII A PRAXI, , ISSN 1336-7137, 2009, č. 1-2 roč. 5 1336-7137 s. 4-11
- LALINSKÝ, T. 2008 Faktory konkurencieschopnosti slovenských podnikov. Výskumná štúdia 3/2008 NBS. ISSN: 1337-5830
- http://www.vipo.sk
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.