Analýza systému vzdelávania
Popis:
V súcasnej dobe sa ludský kapitál stáva klúcovým faktorom úspechu v konkurencnom boji organizácií. Konkurencná výhoda sa stále castejšie získava prostredníctvom kvalitnej pracovnej sily - prostredníctvom hodnotných pracovníkov. Mnohé organizácie zdôraznujú význam svojich zamestnancov. Manažmentom tých najdôležitejších zdrojov v rámci organizácie - ludí - sa zaoberá manažment ludských zdrojov. Cielom manažmentu ludských zdrojov je ludí získat, udržat, ale aj rozvíjat. V tomto svetle naberá na význame jedna z už i tak dôležitých funkcií manažmentu ludských zdrojov - vzdelávanie zamestnancov.
Vzdelávanie zvyšuje cenu individuálnych pracovníkov na trhu práce. Vdaka novonadobudnutým znalostiam a zrucnostiam získavajú možnost presadit sa v nových situáciách. Z pohladu organizácie prináša investícia do zamestnancov, v podobe vzdelania, viaceré konkurencné výhody. Medzi iným zvyšovanie efektivity, produktivity a schopnost lepšie sa prispôsobit meniacemu sa externému prostrediu. Vzdelaná pracovná sila je dnes nutnou podmienkou udržania si konkurencieschopnosti.
Intenzívny konkurencný boj vládne aj v segmente bankovníctva v SR. V tejto súvislosti je možné položit si viacero otázok. Ako pracujú vzdelávacie systémy v bankových inštitúciách? Odrážajú praktiky vo vzdelávaní v bankách SR aktuálne teoretické trendy? Je možné prevziat prvky tréningového systému z jednej organizácie a implementovat ich u konkurencie? Hladanie odpovedí na tieto otázky bolo dôvodom pre volbu témy - analýzy vzdelávania vo vybraných bankách v SR.
Hlavným cielom tejto práce je analýza vzdelávacích systémov dvoch komercných bánk v SR. Pre dosiahnutie tohto ciela je použitá metóda kvalitatívneho a kvantitatívneho výskumu, nasledovaná vzájomným porovnaním charakteristík vzdelávacích systémov pozorovaných organizácií, ako aj konfrontáciou získaných poznatkov s teoretickými východiskami.
Obsah jednotlivých kapitol odráža rozloženie hlavného ciela na pät ciastkových cielov. Cielom prvej kapitoly je položit teoretické základy vzdelávania pracovníkov v organizácií. Zhrnutím najdôležitejších poznatkov o vzdelávaní zamestnancov v systéme manažmentu ludských zdrojov sú vytvorené východiská pre dalšie - prakticky zamerané kapitoly.
Kľúčové slová:
vzdelávanie
tréningový systém
pracovník
interpretácia
zistenia
implikácie
korelácie
Obsah:
- Obsah 5
Úvod 7
1 Vzdelávanie zamestnancov ako súcast manažmentu ludských zdrojov 9
1.1 Úloha vzdelávania zamestnancov v systéme manažmentu ludských zdrojov 9
1.2 Metódy, techniky a spôsoby vzdelávania zamestnancov 16
1.3 Hodnotenie vzdelávacích aktivít 36
2 Charakteristika tréningových systémov 45
2.1 Vstupné informácie 45
2.2 Ponúkané školenia 48
2.3 Organizácia a systém školení 53
2.4 Školenia pri zavádzaní nového produktu 57
2.5 Interní školitelia 58
2.6 Externí školitelia 61
2.7 Kvalita, oblúbenost a efektivita školení 62
2.8 Clenstvo v skupine 66
2.9 Zdielanie vedomostí, e-learning 67
3 Hodnotenie tréningových systémov pracovníkmi 70
3.1 Prieskum: zber dát a ich analýza 70
3.2 Hodnotenie organizácie a systému školení 72
3.3 Hodnotenie samotných školení a postoj pracovníkov k nim 83
3.4 Analýza motivacných determinantov k úcasti na školeniach 96
3.5 Analýza demotivacných determinantov k úcasti na školeniach 98
3.6 Korelácie 100
4 Interpretácia zistení 104
4.1 Konfrontácia výsledkov kvalitatívneho a kvantitatívneho prieskumu 104
4.2 Porovnanie kvalitatívnych výsledkov unibanky a csob 119
4.3 Porovnanie kvantitatívnych hodnotení unibanky a csob 128
5 Implikácie a odporúcania 136
5.1 Unibanka 136
5.2 Csob 141
Záver 146
Zdroje 148
Monografie 148
Clánky v sériových publikáciách 148
Elektronické informacné zdroje - internet 150
Prílohy 151
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.