Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 104
projektov

Ekonomické, technologické a právne aspekty spätnej logistiky so zameraním na osobné automobily

«»
Prípona
.doc
Typ
diplomová práca
Stiahnuté
2 x
Veľkosť
3,9 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
23018
Posledná úprava
09.05.2009
Zobrazené
1 340 x
Autor:
katka32
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Smernica č.2000/53/ES Európskeho parlamentu a Rady bola prijatá 18. septembra 2000. Nadväzuje na článok 175 Zmluvy o Európskej únii. Úlohou členských štátov je uvedenú smernicu transponovať do svojho vnútroštátneho práva.
V súlade s článkom 175 Zmluvy o Európskej únii majú členské štáty právo sprísniť opatrenia smernice č.2000/53/ES pri ich transponovaní do národného práva, čím vzniká riziko, že požiadavky kladené na staré vozidlá a ich spracovanie sa budú v jednotlivých členských štátoch odlišovať. Takýmto spôsobom by mohlo dôjsť k narušeniu logiky jednotného trhu EÚ.
Európska komisia zisťuje, akým spôsobom boli požiadavky uvedenej smernice zapracované do národného práva. V prípade nesprávneho zapracovania Komisia vystaví protokol o nezhode.
Opatrenia uvedenej smernice sa týkajú jednak produktu, t.j. vozidiel triedy M1 a N1 ako aj recyklačnej infraštruktúry.
Položme si otázku, prečo sa Európska rada a Európsky parlament rozhodli legislatívne upraviť recykláciu vozidiel vyššie uvedených tried na konci ich životného cyklu. Smernica uvádza, že vozidlá na konci životnosti v Európskej únii každoročne predstavujú 8 až 9 miliónov ton odpadu, ktorý je potrebné spracovať. EÚ presadzuje princíp prevencie tvorby odpadu pred jeho skládkovaním.
Trh s vozidlami na konci životnosti v západnej Európe fungoval na trhovom princípe aj pred rokom 2000, teda pred prijatím uvedenej smernice. Fungoval však vďaka vysokému obsahu kovových komponentov vo vozidlách . Podiel obsahu plastov na začiatku sedemdesiatych rokov predstavoval 5% hmotnosti vozidla, pričom dnes je to už približne 12%. V nasledujúcich rokoch je predpokladaný hmotnostný podiel plastov až 20%.
Uplatnenie trhového princípu pri spracovaní vozidiel na konci životného cyklu bolo realizované vďaka vysokému podielu kovových komponentov, s ktorým súvisel už uvedený nízky hmotnostný podiel plastových komponentov, pretože na trhu existuje dopyt po kovových materiáloch ako druhotnej surovine. Keďže hmotnostný materiálový pomer sa v budúcich rokoch bude vyvíjať v prospech plastov na úkor kovov, bolo potrebné spracovanie vozidiel upraviť legislatívne, pretože spracovanie plastových materiálov bolo realizované len v minimálnej miere a plasty končili na skládkach. Smernica č.53/2000/ES výrobcov núti používať recyklovateľné plastové materiály. S ich recyklovateľnosťou súvisia aj investície do výskumu a vývoja recyklačných technológií, ktorých náklady znášajú samotní výrobcovia spolu s dodávateľmi komponentov.
Okrem recyklovania automobilových plastov je zmysel smernice č.53/2000/ES aj v povinnosti znižovať, respektíve zakázať výskyt nebezpečných látok v automobilových komponentoch. Ide najmä o olovo, ortuť, šesťmocný chróm a kadmium.
Podľa nášho názoru sa tvorcovia Smernice č.53/2000/ES príliš nezaoberali prípadnou fluktuáciou cien recyklovaných materiálov na sekundárnych trhoch: spätný logistický reťazec nebude funkčný, ak poklesne cena recyklovaných materiálov pod hranicu únosnosti pre recyklačné subjekty.
Smernica č.53/2000/ES v článku 5 uvádza, že povinnosťou členských štátov je zabezpečiť, aby výrobcovia uhradili všetky alebo podstatnú časť výdavkov súvisiacich s možnosťou udelenou poslednému majiteľovi vozidlo bezplatne odovzdať na konci životného cyklu k spracovaniu. Tvorcovia smernice vychádzajú z predpokladu, že vozidlo na konci životnosti má nulovú alebo zápornú trhovú hodnotu a je nelogické za jeho spracovanie poslednému majiteľovi vyúčtovať poplatok.
Európske združenie automobilových výrobcov (ACEA) vo svojom oficiálnom komentári k smernici č.53/2000/ES z decembra 2004 k článku 5 smernice uviedlo, že bezplatné odovzdanie vozidla na konci životnosti bude poslednému majiteľovi umožnené len vtedy, ak vozidlo odovzdá zmluvnému spracovateľovi.
Smernica č.53/2000/ES v článku 7 stanovuje recyklačné ciele vyjadrené percentuálnym podielom priemernej hmotnosti na jedno vozidlo za obdobie jedného roka. To znamená, že najneskôr do 1. januára 2006 musí podiel opätovného použitia a valorizácie predstavovať minimálne 85% priemernej hmotnosti vozidla za rok. Podobným spôsobom boli stanovené recyklačné ciele do 1.januára 2015 (zhodnotenie minimálne 95%

Kľúčové slová:

automobily na konci životného cyklu

šrédrovanie

recyklovanie

ekonomická udržateľnosť



Zdroje:
  • Dizertačné práce a knihy:
  • 1. Beukering, P.J.H.: Recycling, international trade and the environment: an empirical analysis. Dizertačná práca, Vrije Universiteit Amsterdam, Amsterdam, Holandsko, 2001
  • 2. Beullens, P. : Location, process selection, and vehicle routing models for Reverse Logistics. Dizertačná práca, Catholic University of Leuven, Leuven, Belgicko, 2001
  • 3. Brodin, M.H.: Logistics systems for recycling – on the influence of products, structures, relationships and power. Dizertačná práca, Institute of Technology, Linköping Universitet, Linköping, Švédsko, 2002
  • 4. Fleischmann, M.: Quantitative models for Reverse Logistics. Dizertačná práca. Erasmus University Rotterdam, Rotterdam, Holandsko, 2000
  • 5. Jahre, M. : Logistics Systems for recycling – efficient collection of household waste. Dizertačná práca. Chalmers University of Technology, Götenberg, Švédsko, 1995
  • 6. Landrieu, A. : Logistique inverse et collecte des produits techniques en fin de vie. Tournees des vehicules avec contraintes. Dizertačná práca. Institut National Polytechnique de Grenoble, Grenoble, Francúzsko, 2001
  • 7. Krikke, H.: Recovery strategies and reverse logistic network design. Dizertačná práca, Institute for Business Engineering and Technology Application (BETA), University of Twente, Twente, Holandsko, 1998
  • 8. Pareto, V.: Manual of Political Economy, 1971 preklad vydania z roku 1927, New York, Augustus M. Kelley.
  • 9. Radetzki, M.: Fashion in the Treatment of Packaging Waste: An Economic Analysis of the Swedish Producer Responsibility Legislation, Multi-Science Publishing Company, Brentwood, 2000
  • 10. Stroeker, N.E.: Second-hand markets for consumer durables. Dizertačná práca, Erasmus University Rotterdam, Rotterdam, Holandsko, 1995
  • 11. Tojo, N.: Extended Producer Responsibility as a Driver for Design Change – Utopia or Reality?, Dizertačná práca, Lund University, Švédsko, 2004, ISSN: 1402-3016
  • 12. Van der Laan, E.A.: The effects of remanufacturing on inventory control. Dizertačná práca. Erasmus University Rotterdam, Rotterdam, Holandsko, 1997
  • 13. Van Nes, N.: Replacement of Durables: Influencing product lifetime through product design. Dizertačná práca, Erasmus University Rotterdam, Rotterdam, Holandsko, 2003
  • Články, štúdie, dokumenty:
  • 1. A study to examine the benefits of the End of Life Vehicles Directive and the costs and benefits of a revison of the 2015 targets for recycling, re-use and recovery
  • 2. Baumol, W.J.: On Recycling as a Moot Environmental Issue. In: Journal of Environmental Economics and Management, Vol.4,1 977, str. 83-87
  • 3. Brito, M.P. D. – Dekker, R. : A Framework for Reverse Logistics, ERIM report series research in management, ERS-2003-45-LIS, Rotterdam: Erasmus Research Institute of Management (ERIM), 2003
  • 4. Bruvoll, A: The costs of altenative policies for paper and plastics waste. Statistics Norway, 1998/2
  • 5. Carter, C. R. – Ellram, L. M. : Reverse Logistics: A Review of the Literature and Framework for Future Investigation. In: Journal of Business Logistics, roč. 19, č. 1, 1998, str.85-102, ISSN: 0735-3766
  • 6. Commission Staff Working Document, Document accompanying the Report from the Commission to the Coumcil and the European Parliament on the targets contained in the article 7(2)(b) of the Directive 2000/53/EC on the End-of-life Vehicles, Impact Assessement, Január 2007
  • 7. Eggels, P.G.- Ansems, A.M.M. - van der Ven B.I.: Eco-efficiency of recovery scenarios of plastic packaging. Určené pre Association of Plastics Manufacturers in Europe (APME). TNO-report TNO-MEP-R 2000/19. TNO Environment, Energy and Process Innovation, Apelddoorn, Holandsko, 2000
  • 8. Eik, A., Steinmo, S., Solem, H., Saugen, B.: Eco-efficiency in recycling systems. Draft report in P2005-case04, IndEcol/NTNU, Trondheim, Nórsko, 2001
  • 9. Eude économique sur la filière de traitement des véhicules hors d´usage, Rapport final, ADEME, Direction Industrie, Département Prévention & Valorisation des déchets, dohľad nad štúdiou: Eric LECOINTRE, ADEME, autor štúdie ERNST&YOUNG, september 2003
  • 10. Farrow, P.H. - Johnson, R.R.: Entrepreneurship, innovation and sustainability strategies at Walden Paddlers, Inc. In: Interfaces,roční 30, č.3, 2000, str.215-225
  • 11. Fleischmann, M.- Bloemhof-Ruwaard, J.M. – Dekker, R. – van der Laan, E.A. – van Nunen, J.A.E.E. – van Wassenhove, L.N.: Quantitative models for reverse logistics: A review. In: European Journal of Operatioinal Research, roč.103, č.1,1997, str.1, ISSN 0377-2217
  • 12. Garner, A. - Keoleian, G.A.: Industrial Ecology: an introduction, National Pollution Prevention Center, Michigan, USA, 1995
  • 13. Goggin, K. - Browne, J.: Towards a taxonomy of resource recovery from end-of-life products. In: Computers in Industry, roč. 42, č.2-3, 2000, str.177-191, ISSN 0166-3615
  • 14. GUA: Evaluati...
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko