Popis:
Ak v dobe priemyselnej revolúcie zohrala železnica významnú úlohu ako prostriedok prepravy tovarov a miestami kadiaľ viedla, sa uberal aj priemyselný rozvoj, tak jej súčasnú úlohu v informačnej revolúcii preberá celosvetová počítačová sieť internet, ktorá umožňuje rýchlu a spoľahlivú výmenu informácií v rámci celého sveta.
Nie je to tak dávno, keď si finančný a marketingový odborníci kládli otázky o budúcnosti internetu a snažili sa prísť na to, či sa jedná o krátkodobú novinku určenú predovšetkým technicky zdatným osobám, alebo stoja pri zrode skutočne nového média, ktoré ovplyvní mnohé oblasti nášho života podobne ako napríklad televízia.
V súčasnosti stojí táto otázka inak. internet sa skutočne vyvinul v nové, interaktívne a nesmierne dynamické médium. Otázka už nestojí:“ Bude tu ešte internet aj o pár rokov?“, ale úplne opačne “Nakoľko ovplyvní internet náš súčasný spôsob života, nákupne správanie spotrebiteľa, distribúciu informácií v spoločnosti a spôsob akým budeme v budúcnosti komunikovať.“ Predvídať budúcnosť internetu je rovnako zložité a neisté ako predpovedať vývoj akcií na burze. Jedno je však isté. Keď budú o niekoľko desiatok rokov filozofovia a sociológovia písať o našej dobe, pravdepodobne ju budú považovať za začiatok éry informačnej spoločnosti. Éry, v ktorej už nie je hlavným výrobným faktorom kapitál a pracovná sila, ale informácie. Rozvoj internetu v poslednom období zmenil tvár podnikania na celom svete. Oblasť využívania internetu v podnikaní je nová a rýchle sa rozvíjajúca. Je neporovnateľná s inými odvetviami, ktoré sú omnoho stabilnejšie. Všeobecne zaužívanou mienkou je, že jediným stabilným faktorom v tejto oblasti je práve zmena.
Elektronické podnikanie využíva informačné a komunikačné technológie na zvýšenie efektívnosti vzťahov medzi podnikmi navzájom a medzi podnikmi a potenciálnymi zákazníkmi. Využívanie najmodernejších informačných technológií môže znamenať zvýšenie výkonnosti a konkurencieschopnosti podnikov. Dnes už teda nie je aktuálna otázka či používať internet v podnikaní, ale ako ho využívať čo najefektívnejšie.
Táto práca sa zaoberá návrhom elektronického obchodu pre konkrétny podnik. Jej cieľom je predstaviť čitateľovi prostredie internetu, zhrnúť a analyzovať aktuálne možnosti využitia internetu na zefektívnenie podnikania a najmä vytvorenie funkčného prototypu elektronického obchodu pre konkrétny podnik.
Práca je rozdelená do troch tematických kapitol.
V prvej kapitole bude popísaná história internetu a internetového obchodovania na Slovensku, jeho vývoj a súčasnosť. Obsahuje základné pojmy, rozdelenie a popis služieb internetu. Zaoberá sa internetom ako prostriedkom marketingovej komunikácie.
Druhá kapitola bude analyzovať možnosti komerčného využitia internetu v konkrétnej akciovej spoločnosti. Poukazuje na rôzne spôsoby zefektívnenie podnikania pomocou internetu a analyzuje možnosti, ktoré ponúka vzájomné prepojenie informačných systémov spolupracujúcich firiem.
V tretej kapitole bude vytvorený návrh funkčného prototypu elektronickej predajne pre konkrétny podnik, postup pri jej vytváraní, výber najvhodnejšieho softvérového riešenia a spôsob technického zabezpečenia, pričom budú využité poznatky z predchádzajúcej kapitoly. Taktiež budú načrtnuté širšie možnosti využitia takto vytvoreného elektronického obchodu jeho umiestnením a sprevádzkovaním na intranetovej sieti podniku pre potreby pracovníkov a zamestnancov firmy.
Kľúčové slová:
internet
elektronický obchod
domény
firma
prínos
tovar
platba
Obsah:
- ABSTRAKT 5
OBSAH 7
ZOZNAM OBRÁZKOV A TABULIEK 9
ZOZNAM SKRATIEK A SYMBOLOV 10
ÚVOD 11
1. INTERNET A MOŽNOSTI JEHO KOMERČNÉHO VYUŽITIA 13
1.1 Vývoj internetu na Slovensku 13
1.1.1 Súčasnosť internetu na Slovensku. 14
1.2 Komunikácia medzi počítačmi v internete a súvisiace pojmy 15
1.2.1 Domény a URL 16
1.2.2 Pripojenie na internet 17
1.2.3 Komunikačné nástroje internetu 17
1.3 Internet ako prostriedok marketingovej komunikácie 20
1.3.1 World Wide Web (WWW) 21
1.3.2 Reklama na internete 21
1.3.3. Elektronický obchod 23
1.3.4 Rozdelenie elektronického obchodu. 25
1.4 Problémy rozvoja elektronického obchodu 26
1.5 E-commerce na Slovensku 27
1.6 Tradičný verzus elektronický obchodný model 28
2. ANALÝZA UPLATNENIA DOSTUPNÝCH MOŽNOSTÍ INTERNETU V PODNIKANÍ KONKRÉTNEJ AKCIOVEJ SPOLOČNOSTI. 29
2.1 Základné údaje o firme Chemosvit Svit, a.s. 29
2.1.1 Profil spoločnosti 29
2.1.2 Vízia budúcnosti a strategické ciele firmy 31
2.2 Firma v prostredí internetu 32
2.2.1 www stánka spoločnosti 32
2.2.2 Intranet 34
2.2.3 Elektronická komunikácia s podnikateľským okolím 35
2.2.4 Hlavné prínosy B2B 37
2.2.5 AMOS - Aktívny Marketingový a Obchodný Systém. 38
2.3 Výber spôsobu vytvorenia elektronického obchodu pre Chemosvit Svit, a.s. 40
3. NÁVRH FUNKČNÉHO PROTOTYPU ELEKTRONICKÉHO OBCHODU PRE KONKRÉTNY PODNIK 43
3.1. Vytvorenie elektronického obchodu pomocou dizajnéra 44
3.2 Ako pracuje Zoner inShop 45
3.2.1 Postup pri vytváraní elektronického obchodu 45
3.2.2 Prevádzka obchodu 48
3.2.2 Poštovné a balné 50
3.2.3. Distribúcia tovaru 50
3.2.4 Spôsoby platieb 50
3.2.5 Personálne zabezpečenie 53
3.2.6 Zviditeľnenie elektronického obchodu 54
3.3 Ďalšie možnosti využitia elektronického obchodu 55
ZÁVER 59
ZHRNUTIE 61
SUMMARY 63
ZUSAMMENFASSUNG 65
ZOZNAM POUŽITEJ LITERATÚRY 67
ZOZNAM PRÍLOH 69
REGISTER 81
Zdroje:
- DONÁT, J.: e-Business pro manažery. 1.vydanie Praha, Grada Publishing 2000
- DYDA, R.: Web marketing a jeho konkrétna realizácia v spoločnosti Eunet Slovakia. In: Internet v riadení a obchode firmy. Red. Makulová, Burčík. Bratislava, EL&T 1997
- HUŽVÁR, M.- POMFFYOVÁ, M. - LACO, P.: Internet v marketingu. Pripravované 1. vyd. Banská Bystrica, Ekonomická fakulta UMB marec 2000
- KEEN, P.: The business internet and intranets: a manager’s guide to key terms and concepts. Mass, Harward Business School Press 1998
- KOTLER, P.: Marketing Management (9. vydanie). Praha, Grada Publishing 1998
- NONDEK, L.: Internet a jeho komerčné využitie, 1.vyd. Praha, Grada Publishing 2000
- SCHWARTZ, E. I.: Webonomics - Nine Essential Principles for Growing Your Business on the World Wide Web. Broadway, 1997
- STUCHLÍK, P.- DVOŘÁČEK, M.: Marketing na Internetu. 1.vydanie Praha, Grada Publishing 2000
- VASSOS, T.: Strategic internet Marketing. Toronto, Que 1996