Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 056   projektov
0 nových

Farebný film

«»
Prípona
.doc
Typ
diplomová práca
Stiahnuté
67 x
Veľkosť
4,8 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
37911
Posledná úprava
14.11.2011
Zobrazené
2 213 x
Autor:
weriq7
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
V dnešnej dobe je farba bežne používaným výrazovým prostriedkom, a to nielen vo výtvarnom umení, ale aj v kinematografii a mnohých iných oblastiach ľudskej spoločnosti. Aj keď si jej vnímanie neuvedomujeme, vieme, že bez nej by bol náš život jednotvárny a fádny. Je integrálnou súčasťou všetkého, čo nás obklopuje. Prítomnosť farby je nám jasná, ale nie pre každého je úplne zrejmé, čo to farba vlastne je, aké zákonitosti vplývajú na to, že ju vidíme a aké účinky na nás má. Všetky tieto aspekty sa snaží táto práca objasniť.
Na základe poznatkov z metodológie filmovej vedy zhrnieme informácie o počiatkoch farebného filmu a jeho postupnom vývoji. Štúdium odborných filmových publikácií umožní zhrnutie najznámejších farebných procesov a techník spracovania, ktoré pomohli farebnému filmu napredovať. Prostredníctvom historicko-interpretatívneho prístupu objasníme vývoj daného aspektu v čase a pre lepšie pochopenie doplníme obrázkami, ktoré uľahčia osvojenie si danej problematiky. Jedna časť práce obsiahne problematiku fyziológie zraku, otázky farebného videnia a základné znaky a charakteristiky farieb ako celku. V inej časti sa zase zameriavame na vnímanie farieb a ich pôsobenie na človeka. Popíšeme základné účinky, hlavne psychologické a emocionálne, ale aj ich dosah na fyzický stav percipienta. Od toho odvodíme tradičné zákonitosti pôsobenia farieb v ľudských kultúrach a spoločenstvách a na príkladoch demonštrujeme ich rozšírenosť a rozmanitosť. Hlavným smerovaním práce je však dôraz na farbu ako filmový aspekt, výrazový prostriedok a tiež komunikatívny pohľad na funkciu farby v audiovizuálnom diele. Prostredníctvom semiotickej analýzy konkrétnych diel overíme platnosť teoretických konceptov o farebnej symbolike, o psychologických a emocionálnych účinkoch farieb, o ich funkcii v rámci príbehu a súvis so žánrom. Medzi vybrané filmy patria snímky Červená pustatina (r. Michelangelo Antonioni, 1964), Marnie (r. Alfred Hitchcock, 1964), Shining (r. Stanley Kubrick, 1980), Nebo (r. Tom Tykwer, 2002), Pleasantville: Mestečko zázrakov (r. Gary Ross, 1998), Andrej Rubľov (r. Andrej Tarkovski, 1966), Schindlerov zoznam (r. Steven Spielberg, 1993), Mesto bohov (r. Fernando Meirelles, Kátia Lund, 2002), Magická hlbočina (r. Luc Besson, 1988), Sin City - mesto hriechu (r. Robert Rodriguez, Frank Miller, Quentin Tarantino, 2005) a diela Krysztofa Kieślowského a Pedra Almodóvara.
Hlavným zameraním práce bude komplexná analýza fenoménu farby, jej pôsobenie vo filmovom priemysle a možnosť použiť ju vo filme ako naratívny, umelecký, estetický, či symbolický prostriedok, ktorý dokáže podporiť silu príbehu a jeho výpovednú hodnotu.

Kľúčové slová:

filmový čas

filmový priestor

charakter farieb

kolorovanie

optický hranol

šošovka



Obsah:
  • Slovník termínov 3
    Úvod 5
    1. História farebného filmu 7
    1.1 Čiernobiele fotografické emulzie 9
    1.2 Farebné systémy 12
    1.2.1 Aditívne farebné systémy 13
    1.2.2 Substraktívne farebné systémy 18
    1.3 Dodatočná kolorizácia čiernobielych filmov 24
    2. Charakteristika a vlastnosti farieb 26
    2.1 Pojem farba 27
    2.2 Delenie farieb 30
    2.3 Vlastnosti a funkcie farieb 34
    2.4 Farebné kontrasty 37
    3. Percepcia farieb a ich pôsobenie na človeka 40
    3.1 Farebné videnie 40
    3.2 Pôsobenie farieb na človeka 45
    4. Funkcia farby v kultúre a umení 50
    4.1 Farba v kultúre 50
    4.2 Farba v umení 54
    5. Estetika farebného filmu a farebná symbolika 56
    6. Farby a žáner, funkcia farby v príbehu 62
    Záver 68
    Zoznam použitej literatúry 70
    Zoznam príloh 73

Zdroje:
  • BARAN, Ludvík: Zázraky filmového obrazu. Praha : Panorama, 1989. 320 s.
  • DÉMUTH, Andrej: Čo je to farba?Alebo historicko – psychologicko – filozofická expozícia problematiky vnímania farieb. Bratislava : Iris, 2005. 179 s. ISBN 8089018793.
  • FRIELING, Heinrich – AUER, Xaver: Človek – farba – priestor. Bratislava : Alfa, 1972. 119 s. ISBN 63-023-71.
  • GERO, Štefan – TROPP, Stanislav: Interpretácia výtvarného diela. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta UMB, 2002. 163 s. ISBN 80-8055-426-9.
  • HANUŠ, Karel: O barvě. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1969. 92 s. 16-097-69.
  • JANOUŠKOVÁ, Katarína: Fyziologie zraku pro poslucháče filmové a televizní fakulty. Praha : Akademie muzických umění, 1970. 96 s. 17-262-70.
  • KALIŠ, Jan: Problematika filmových dramatických forem. Výběr literatury – 1. svazek. Praha : Akademie muzických umění, 1984. 261 s.
  • KALIŠ, Jan: Problematika filmových dramatických forem. Výběr literatury – 2. svazek. Praha : SPN, 1984. 203 s.
  • LEVINSKÝ, Otto – STRÁNSKÝ, Antonín, Dr. a kol.: Film a filmová technika. Praha : Nakladatelství technické literatury, 1974. 356 s.
  • LOTMAN, Jurij, Michailovč: Semiotika filmu a problémy filmovej estetiky. Bratislava : Ústredná knižnica a ŠIŠ VŠMU, 1984. 90 s.
  • MATÁKOVÁ, Viktória – HANÁKOVÁ, Petra: Pedro Almodóvar. Bratislava : Slovenský filmový ústav, 2005. 312 s. ISBN 80-85187-41-8.
  • MIHÁLIK, Peter: Kapitoly z filmovej teórie. Bratislava : Tatran, 1983. 326 s.
  • MONACO, James: Jak číst film. Svět filmů, médií a multimédií. Praha : Abatros, 2004. 740 s. ISBN 80-00-01-410-6.
  • MORAVČÍK, Fridrich: Metóda ladenia farieb. Bratislava : Slovenské pedagosické nakldateľstvo, 1989. 56 s. 067-040-88.
  • PARRAMÓN, José Maria: Teorie barev. Praha : Svojtka a Vašut, 1995. 112 s. ISBN 80-7180-046-5.
  • PLAZEWSKI, Jerzy: Filmová řeč. Praha : Orbis, 1961. 461 s.
  • RIEDEL, Ingrid: Obrazy v terapii, umění a náboženství. Interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. 174 s. ISBN 80-7178-531-8.
  • ŠICKOVÁ – FABRICI, Jaroslava: Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. 167 s. ISBN 80-7178-616-0.
  • TÖTEBERG, Michael (ed): Lexikon světového filmu. Praha – Litvínov : Nakladatelství Orpheus, 2005. 643 s. ISBN 80-903310-7-6.
  • ŽDAN, Vitalij: Estetika filmu. Bratislava : Tatran, 1983. 374 s.
  • http://www.filmpub.atlas.cz
  • http://www.ddp.fmph.uniba.sk
  • http://www.sensationalcolor.com
  • http://www.widescreenmuseum.com
  • http://en.wikipedia.org
  • http://mediagods.com
  • http://www.storm-magazine.com
  • http://sk.wikipedia.org
  • http://www-rohan.sdsu.edu
  • http://www.museum.tv
  • http://barvy.xf.cz
  • http://desktoppub.about.com
  • http://kie.berkeley.edu
  • http://www.elmi.estranky.cz
  • http://www.rottentomatoes.com
  • http://www.1sg.sk
  • http://images.google.com
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko