Popis:
Hlavnou témou diplomovej práce je fungovanie a pôsobenie farby v rámci audiovizuálneho diela a podmienky jej využívania. Práca je rozdelená na šesť kapitol, obsahuje pojmový aparát a obrazovú prílohu, ktorá výrazne uľahčuje orientáciu v danej problematike a názorne dokresľuje uvedené fakty. Prvá kapitola je zameraná na historický vývoj kinematografie a prvé pokusy s používaním farieb. V dvoch podkapitolách interpretujeme poznatky o najstarších fotografických emulziách, o rozvoji aditívnych a substraktívnych farebných systémov a o ich prínose pre rozvoj farebného filmu. V druhej časti sa venujeme charakteristike pojmu farba, jej definíciám z rôznych hľadísk, základným farebným deleniam, vlastnostiam a funkciám farieb, popisu a významom farebných kontrastov. Tretia kapitola, opierajúc sa o rôzne teórie farieb, obsahuje poznatky o všeobecných zákonitostiach farebného videnia z fyziologického a psychologického aspektu . Obsahuje aj analýzu problematiky farebných testov a ich významu pri psychodiagnostike a objasňuje pôsobenie farieb na človeka, ich psychologické a emocionálne účinky na psychický aj fyzický stav percipienta. V tretej kapitole popisujeme funkcie farieb v ľudskej kultúre od počiatkov až po súčasnosť a ich využívanie v umení. Zameriavame sa aj na porovnávanie farebného filmu s inými druhmi umenia (literatúra, hudba, výtvarné umenie). Nasledujúca časť práce spočíva v obsahovej a semiotickej analýze vybraných filmových diel, na ktorých demonštrujeme vedomosti z oblasti farebnej symboliky a estetiky filmu. Šiesta kapitola, postavená na podobnom princípe, sa zameriava na iné ako symbolické funkcie farby vo filme - jej význam v rámci príbehu a súvislosť medzi farebným stvárnením a filmovým žánrom.
Kľúčové slová:
film
farba
farebný systém
fotografická emulzia
farebné videnie
fyziológia
psychológia
pôsobenie farieb
umenie
kultúra
estetika
symbolika
Obsah:
- Slovník termínov -3-
Úvod -5-
1. História farebného filmu -7-
1.1 Čiernobiele fotografické emulzie -9-
1.2 Farebné systémy -12-
1.2.1 Aditívne farebné systémy -13-
1.2.2 Substraktívne farebné systémy -18-
1.3 Dodatočná kolorizácia čiernobielych filmov -24-
2. Charakteristika a vlastnosti farieb -26-
2.1 Pojem farba -27-
2.2 Delenie farieb -30-
2.3 Vlastnosti a funkcie farieb -34-
2.4 Farebné kontrasty -37-
3. Percepcia farieb a ich pôsobenie na človeka -40-
3.1 Farebné videnie -40-
3.2 Pôsobenie farieb na človeka -45-
4. Funkcia farby v kultúre a umení -50-
4.1 Farba v kultúre -50-
4.2 Farba v umení -54-
5. Estetika farebného filmu a farebná symbolika -56-
6. Farby a žáner, funkcia farby v príbehu -62-
Záver -6-
Zoznam použitej literatúry -70-
Zoznam príloh -73-
Zdroje:
- BARAN, Ludvík: Zázraky filmového obrazu. Praha : Panorama, 1989. 320 s.
- DÉMUTH, Andrej: Čo je to farba?Alebo historicko - psychologicko - filozofická expozícia problematiky vnímania farieb. Bratislava : Iris, 2005. 179 s. ISBN 8089018793.
- FRIELING, Heinrich - AUER, Xaver: Človek - farba - priestor. Bratislava : Alfa, 1972. 119 s. ISBN 63-023-71.
- GERO, Štefan - TROPP, Stanislav: Interpretácia výtvarného diela. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta UMB, 2002. 163 s. ISBN 80-8055-426-9.
- HANUŠ, Karel: O barvě. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1969. 92 s. 16-097-69.
- JANOUŠKOVÁ, Katarína: Fyziologie zraku pro poslucháče filmové a televizní fakulty. Praha : Akademie muzických umění, 1970. 96 s. 17-262-70.
- KALIŠ, Jan: Problematika filmových dramatických forem. Výběr literatury - 1. svazek. Praha : Akademie muzických umění, 1984. 261 s.
- KALIŠ, Jan: Problematika filmových dramatických forem. Výběr literatury - 2. svazek. Praha : SPN, 1984. 203 s.
- LEVINSKÝ, Otto - STRÁNSKÝ, Antonín, Dr. a kol.: Film a filmová technika. Praha : Nakladatelství technické literatury, 1974. 356 s.
- LOTMAN, Jurij, Michailovč: Semiotika filmu a problémy filmovej estetiky. Bratislava : Ústredná knižnica a ŠIŠ VŠMU, 1984. 90 s.
- MATÁKOVÁ, Viktória - HANÁKOVÁ, Petra: Pedro Almodóvar. Bratislava : Slovenský filmový ústav, 2005. 312 s. ISBN 80-85187-41-8.
- MIHÁLIK, Peter: Kapitoly z filmovej teórie. Bratislava : Tatran, 1983. 326 s.
- MONACO, James: Jak číst film. Svět filmů, médií a multimédií. Praha : Abatros, 2004. 740 s. ISBN 80-00-01-410-6.
- MORAVČÍK, Fridrich: Metóda ladenia farieb. Bratislava : Slovenské pedagosické nakldateľstvo, 1989. 56 s. 067-040-88.
- PARRAMÓN, José Maria: Teorie barev. Praha : Svojtka a Vašut, 1995. 112 s. ISBN 80-7180-046-5.
- PLAZEWSKI, Jerzy: Filmová řeč. Praha : Orbis, 1961. 461 s.
- RIEDEL, Ingrid: Obrazy v terapii, umění a náboženství. Interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. 174 s. ISBN 80-7178-531-8.
- ŠICKOVÁ - FABRICI, Jaroslava: Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. 167 s. ISBN 80-7178-616-0.
- TÖTEBERG, Michael (ed): Lexikon světového filmu. Praha - Litvínov : Nakladatelství Orpheus, 2005. 643 s. ISBN 80-903310-7-6.
- ŽDAN, Vitalij: Estetika filmu. Bratislava : Tatran, 1983. 374 s.
- Internet