Popis:
Tému mojej práce som si zvolil už v treťom ročníku, pomerne bez váhania. Už od začiatku môjho
štúdia na ÚLUK ma zaujímalo to, ako funguje kultúra, aké druhy recipientov a recepcie existujú, ako
možno odlišovať vkus od nevkusu, umenie od gýča
a ako je to s otázkou hodnoty diela. Centrálnym
pojmom sa pre mňa stal gýč ako krajná poloha nevkusu, nekvality, nehodnoty, na ktorého
druhom konci sa nachádza umenie.
Chromatika výsledkov ľudského tvorivého snaženia medzi týmito dvoma pólmi a ich správne zadelenie sa stali trvalým zdrojom kvalitných kontemplácií počas dlhých zimných večerov a hlbokej frustrácie počas písania diplomovej práce.
Ako každý študent nižšieho ročníka, i mne sa onoho času zakrútila hlava z množstva
nových informácií a napuchnutého kognitívneho aparátu a trpel som utkvelou predstavou, že
mi je v tomto smere všetko jasné. Fenomén gýča sa mi zdal byť silne preháňaný, navyše som
trpel bezhlavým nadšením pre demokratický prístup ku kultúre a jej statkom.
Zdalo sa mi, že
recipient, nech už sú jeho psychologické a sociologické východiská akékoľvek, je legitímnym
arbitrom pre čokoľvek, v zmysle, že človek je sám pre seba najvyššou autoritou a arbitrom
elegantiae. Preto sa mi zdalo, veľmi zhodne s moderným lacným relativizmom, že gýč nutne
musí byť niečo, čo sa každému z nás javí inak, jeho relativita je absolútna a opodstatnenosť
tejto kategórie je prinajmenšom otázna. Navyše som sa v nekonečnej naivite domnieval, že je v
mojich silách spísať prácu, ktorá v tomto smere konečne narobí poriadky.
Kľúčové slová:
umenie
gýč
North park
Jim Warren
kultúra
fenomén
relativizmus
relativita
Armageddon
Monty pythons
Alchymista verzus malý princ
Obsah:
- 1 Úvod -2-
2 Gýč podľa kulku -4-
2.1.1 Gýč vo fotografii -7-
2.1.2 Gýč v literatúre -11-
2.1.3 Gýč v hudbe a architektúre -12-
2.2 Overenie na príkladoch -13-
2.2.1 Ariel na skale -14-
2.2.2 North park -16-
2.2.3 Jim Warren: inšpirácie -19-
3 Gýč podľa ECA -22-
3.1 Overenie na praktických príkladoch -26-
3.1.1 Alchymista verzus malý princ -26-
4 Gýč podľa mňa -32-
4.1.1 Všeobecná definícia gýča -32-
4.1.2 Miera odpudivosti gýča -32-
4.2 Demonštrácia na príkladoch -36-
4.2.1 Dievčatko s motýľmi -36-
4.2.2 Košíček s ružičkami -36-
4.2.3 Monty pythons: every sperm is sacred -37-
4.2.4 Armageddon (1998) -37-
4.3 Ďalšie úvahy -39-
4.3.1 Užitočnosť a škodlivosť gýča -39-
4.3.2 Skylla a charybda výpovede s emocionálnym efektom -40-
5 Gýč v povedomí pospolitého ľudu -42-
5.1.1 Gýč všeobecne -42-
5.1.2 Gýč konkrétne -43-
6 Záver -46-
6.1 Poďakovanie -47-
7 Použitá literatúra -48-
7.1 Použitý obrazový materiál -49-
Zdroje:
- http://www.stanford.edu/dept/HPS/Baudrillard/Baudrillard_Simulacra.html
- BRUGGER, Walter: Filozofický slovník. Praha: Naše vojsko, 1994. 640 s. ISBN 80-206-0409.
- COELHO, Paolo: Alchymista. Praha: Argo, 2005. 141 s. ISBN: 80-7203-697-1
- ECO, Umberto: Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo, 2006. 372 s. ISBN 80-7203-706-4
- EXUPÉRY, Antoine de Saint: Malý princ. Bratislava: Mladé letá, 1986. 120 s. bez ISBN
- http://whatisthematrix.warnerbros.com/rl_cmp/new_phil_fr_hanley2.html
- JIROTKA, Zdeněk: Saturnin. Praha: Československý spisovatel, 1991. 357 s. ISBN 80-2020-278-1.
- JŮZL, Miloš - PROKOP, Dušan: Úvod do estetiky. Praha: Panorama, 1989. 432 s. ISBN80-7038-051-9
- KUBÍN, Václav: Ars poetica. Praha: Českosovenský spisovateľ, 1976. 580 s. bez ISBN
- KULKA, Tomáš: Umění a falzum. Praha: Academia, 2004. 184 s. ISBN 80-200-0954-X
- KULKA, Tomáš: Umění a kýč. Praha: Torsk, 2000. 294 s. ISBN 80-7215-128-2
- MISTRÍK, Erich: Vstup do umenia. Nitra: Enigma Jr, 1994. 100 s. ISBN 80-85471-18-3
- MOJŽIŠ a kol.: Biblia, Písmo Sväté Starej a Novej zmluvy. Liptovský Mikuláš:Tranoscius, 1999. 1185 s. ISBN 80-7140-182-X
- http://www.neatorama.com/2007/01/02/13-photographs-that-changed-the-world/
- POPOVIČ, Anton: Komunikačné projekty literárnej vedy. Nitra: Pedagogická fakulta,1983. 168 s. bez ISBN
- POSPÍŠIL, Zdeňek: O vkusu. Olomouc: Mladé Umění K Lidem, 1992. 114 s. ISBN 80-900604-7-1
- PROCTER, Paul a kol.: Cambridge International Dictionary of English. Cambridge:Cambridge University Press, 1995. 1774 s. ISBN 0-521-48421-9
- RAEPER, Wiliam - SMITH, Linda: Myslenie západnej civilizácie. Bratislava: Portalibri, 1998. 460 s. ISBN 80-967954-1-4 48
- SCHNEIDER, Norbert: Dejiny estetiky od osvietenstva po postmodernu. Bratislava: Kalligram, 2002. 344 s. ISBN 80-7149-482-8
- SCHUSTERMAN, Richard: Estetika pragmatizmu. Bratislava: Kalligram, 2003. 424 s.ISBN 80-7149-528-X
- http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Andy_Warhol&oldid=143518737
- http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Melchizedek&oldid=142972241
- ŽILKA, Tibor: Poetický slovník. Bratislava: Tatran, 1987. 440 s. bez ISBN