Hodnotová orientácia detí a mládeže v nízkoprahovom programe pre deti a mládež
Prípona
.pdf |
Typ
diplomová práca |
Stiahnuté
4 x |
Veľkosť
0,7 MB |
Jazyk
slovenský |
ID projektu
10027 |
Posledná úprava
09.10.2018 |
Zobrazené
2 265 x |
Autor:
- |
Zdieľaj na Facebooku |
Detaily projektu |
Popis:
Práca sa zaoberá vzťahmi rasových projekcií a hodnotovej orientácie prevažné rómskych detí
a mládeže z mestskej časti Bratislava - Vrakuňa, oblasti zvanej „Pentagon“, navštevujúcej
nízkoprahový program pre deti a mládež Mixklub. Pokúša sa nájsť odpoveď na otázku, akým
spôsobom vplýva vedomie „byť Rómom v Pentagone“ detí a mládeže v „Pentagone“ na ich
hodnotovú orientáciu a ktoré hodnoty sú procesom „byť Rómom v Pentagone“ produkované
a príjmané aj vzhľadom na sociálno-patologické prostredie, v ktorom sa tieto deti a mládež
pohybujú. Práca zahŕňa a dopĺňa teoretické poznatky o rasových projekciách, ich vzniku
a udržiavaní a poznámky k tzv. „Rómskej otázke“, ktoré sú aplikáciou teoretických poznatkov
o rasových projekciách na históriu aj súčasnú situáciu Rómskeho etnika so zameraním sa na
oblasť „Pentagon“ ako podobu rómskeho mestského ghetta. Výskum zameraný na
pozorovanie sledoval správanie a rozprávanie detí a mládeže z „Pentagonu“ a hodnoty, ktoré
prostredníctvom svojho správania a rozprávania deklarovali za vlastné a akceptovateľné.
Výsledky výskumu napovedajú, že deklarovaná rasová a etnická príslušnosť do veľkej miery
modifikuje a zároveň determinuje hodnoty detí a mládeže z „Pentagonu“ tak vplýva na profil
ich hodnotovej orientácie.
Kľúčové slová:
hodnotová orientácia
výchova detí
pedagogika
Pentagon
rasové projekcie
Vrakuňa
etnikum
genocída
urbicída
hypotézy
metódy
Obsah:
- Abstrakt -3-
Predhovor -4-
Obsah -5-
Zoznam tabuliek -6-
Slovník termínov -7-
0 Úvod -9-
1 Rasa, trieda a identita -10-
1.1 Rasa ako (politická) kategória -10-
1.2 Rasa ako forma triednej príslušnosti -12-
1.3 Rasa ako identita -18-
2 K „rómskej otázke“ -22-
2.1 Chaos, rozpoltenie a odcudzenie -22-
2.2 Genocída a urbicída -26-
3 Hodnoty a hodnotová orientácia -30-
3.1 Hodnota: definícia a vymedzenie pojmu -30-
3.2 Hodnotová orientácia a hodnotový systém -32-
3.3 Hodnotenie, diskurz, moc -33-
4 Výskumná časť -36-
4.1 Výskumný problém -36-
4.2 Hypotézy výskumu -37-
4.3 Výskumná vzorka -38-
4.4 Metódy výskumu -42-
5 Výsledky výskumu a ich interpretácia -44-
5.1 „pentagon“ ako performatívne poznačený subjekt -44-
5.2 Príklady sebavylúčenia -47-
5.3 Hodnotová orientácia detí a mládeže z mixklubu a postoj majoritnej spoločnosti -49-
6 Závery výskumu -53-
7 Odporúčania pre prax -55-
8 Záver -56-
9 Zoznam bibliografických odkazov -57-
Príloha a zápis pozorovaní -67-
Príloha b prepis použitých citátov zo záznamov z intervízií -74-
Príloha c rešerš správ v médiách o pentagone -81-
Zdroje:
- ALBERT, H. 1971. Ethik und Metaethik. Werturteilsstreit, Darmstadt. Podľa: Bauer, J.Ideologie, hodnoty a politika. 1. vyd. Praha : Vysoká škola ekonomická, 1991. 195 s.ISBN 80-7079-026
- „The Gypsies of the Danube“. Chamber’s Jorunal of Popular Literature,122:273-275. Podľa: Hancock, I. My rómsky národ. 1. vyd. Bratislava : Petrus, 2005.264 s. ISBN 80-88939-97-6
- BALÁSZ, J. K. 2005. Skinheads - od hudby k násiliu. In: Ján Krstiteľ Balász
- BARKER, C. 2006. Slovník kulturálních studií. 1. vyd. Praha : Portál. 208 s. ISBN 80-7367-099-2
- BAUER, J. 1991. Ideologie, hodnoty a politika. 1. vyd. Praha : Vysoká škola ekonomická.195 s. ISBN 80-7079-026
- BEAUVOIR, S. de. 1967. Druhé pohlavie. Bratislava : Obzor, 1967. Podľa: Butler, J.Trampoty s rodom. 1. vyd. Bratislava : Aspekt, 2003. 224 s. ISBN 80-85549-41-7
- BENKOVIČOVÁ, Ľ. 1995. Tolerancia a intolerancia v každodennom živote slovenskej spoločnosti optikou výskumu verejnej mienky.
- BHABHA, H. K. 1994. The Location of Cultre. London : Routledge, 1994. Podľa:McRobbie, A. Aktuální témata kulturálních studií. 1. vyd. Praha : Portál, 2006. 240 s.ISBN 80-7367-156-5
- BINDING, K., LOCHE, A. 1920. Die Freigabe de Vernichtung Lebensunwerten Lebens.
- Leipzig : Felix Meiner. Podľa: Hancock, I.: My rómsky národ. 1. vyd. Bratislava :Petrus, 2005. 264 s. ISBN 80-88939-97-6
- BLAŽEK, M. 2007. Thirdspace and sub-culture: Spatialities and identities of hip-hop youth in post-socialist housing estate. Master Work. School of Geography, Politics and Sociology : University of Newcastle Upon Tyne. Školiteľ: Anoop Nayak.
- BLAŽEK, M. 2008. „Vedecké je politické“ a „poznať“ so sebou nesie zodpovednosť „tvoriť“.
- BOCCAGNI, P. 2004. Introduction. In: Boccagni, P. - Rappel, W. (ed.): Roma. The Largest Minority In Europe. Graz : uniT. s. 7 - 13.5
- ...
- SILVERMAN, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. 1. vyd. Bratislava : Ikar. 340 s.ISBN 80-551-0904-4
- SIMPSON, A. 2000. Europe’s nomands… but not by choice. In: The Guardian[online]. 8
- April 2000. Manchester : Guardian News and Media Limited.
- SMITH, P. 2000. Cultural Theory: An Introduction. 1. Tittle. II. Series. Oxford : Blackwell Publishing. 270 s. ISBN 0-631-21176-4
- SPIVAK, G. C. 1987. Explanation and Culture: Marginalia. In: In Other Words: Essays in Cultural Politics. New York : Routledge, 1987. Podľa: Butler, J. Trampoty s rodom. 1. vyd. Bratislava : Aspekt, 2003. 224 s. ISBN 80-85549-41-7
- SYŘIŠTE, I. 2006. Hodnoty a výchovní působení české školy v současnosti. In: Pedagogická revue. Roč. 58, č. 1. Bratislava : Štátny pedagogický ústav. s. 15 - 29. ISSN 1335-1982
- ŠKOVIERA, A. 2006. Desať dilem náhradnej výchovy. 1. vyd. Bratislava : Nová práca. 96 s. ISBN 80-8829-81-4
- ŠTÍPEK, J. 1987. Sociální příčiny poruch chování obtížně vychovatelné mládeže. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství. 96 s. 14-137-87
- TOSATTO, F. 2007. Treviso, offensiva leghista „I musulmani sono u tumore“ . In: la Republica [online]. 23 dicembre 2007. Roma : Divisione La Republica.
- TURNER, J. 2005. Two girls' agony — and why the Home Office just doesn't care. In: Times London : News International Limited.
- VYGOTSKY, L. S. 1962. Thought and language. Cambridge, MA, MIT Press. Podľa: Harré, R., Gillet, G. R. Diskurz a myseľ. 1. vyd. Bratislava : IRIS, 2001. 215 s. ISBN 80- 89018-08-4
- WALLISCH, L. 1996. Gambling in Texas: 1995 Surveys of Adult and Adolescent Gambling Behavior. Austin TX, Texas Comission on Alcohol and Drug Abuse. Podľa: Prunner, P. Gamblerství a dospívající mládež. In: Mládež a spoločnosť. Ročník VIII, č. 3/2007. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva, 2007. s. 37 - 52. ISSN 1335-1109
- WEBER, M. 1999. Základné sociologické pojmy. 1. vyd. Bratislava : SOFA. 146 s. Nemeckoslovenská verzia. ISBN 80-85752-44-1
- WITTIG, M. 1985. The Mark of Gender. In: Feminist Issues, zv. 5, č. 2, 1985. Podľa: Butler, J. Trampoty s rodom. 1. vyd. Bratislava : Aspekt, 2003. 224 s. ISBN 80-85549-41-7
- WYNNE, H.J., SMITH, G.J., JACOBS, D.F. 1996. Adolescent Gambling and Drug Abuse Comission. Edmonton. AB, Canada, Wynne Resources. Podľa: Podľa: Prunner, P. Gamblerství a dospívající mládež. In: Mládež a spoločnosť. Ročník VIII, č. 3/2007. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva, 2007. s. 37 - 52. ISSN 1335-1109
- WYNNE RESOURCES. 1998. Adult Gambling and Problem Gambling in Alberta. Edmonton, AB, Canada, Alberta Alcohol and Drug Abuse Comission. Podľa: Prunner, P. Gamblerství a dospívající mládež. In: Mládež a spoločnosť. Ročník VIII, č. 3/2007. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva, 2007. s. 37 - 52. ISSN 1335-1109
- YOUNGE, G. 2003. Shame of a continent. In: Guardian [online]. January 8 2003. Manchester : Guardian News and Media Limited.
- ZELEIOVÁ, J. 2007. Hodnoty a smerovanie vo výchove a vzdelávaní. In: Mládež a spoločnosť. Ročník VIII, č. 2/2007. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva.s. 14 - 20. ISSN 1335-1109
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.