Popis:
Cieľom práce je priblíženie problematiky "multikulturálna komunikácia" s aplikovaním na príkladoch vo firemnom prostredí a poukázanie na dôležitosť poradensva v tejto oblasti. Práca rozoberá problematiku multikulturálnej komunikácie v podnikoch, medzinárodných firmách, správanie pri jednaniach jednotlivých národov, postrehy z prostredia medzinárodných spoločností a to, multikultúrneho firemného prostredia, možné problémy a ich riešenia.
Úvod
Multikulturálna komunikácia je v súčasnosti medziodborovým fenoménom sociálnych
procesov. V literatúre nájdeme publikácie niekoľkých moderných autorov, ktoré majú
vlastné definície, ale všetky sa opierajú o teoretické základy vedcov Hofstede,
Tropenaars a Hall, ktorí skúmajú kultúry do hĺbky a vytvárajú nové štúdie a pohľady na
ne. Multikulturalizmus, ako pojem, nemá danú presnú definíciu. Vznikol ako alternatíva
slova „interkulturalizmus“, vyjadrujúci komunikáciu medzi jednotlivými kultúrami.
V zásade tento fenomén doby predstavuje súžitie niekoľkých kultúr v určitom
spoločnom prostredí. V práci sa vyskytnú niekoľké jeho synonymá, ale najviac som sa
obmedzila na označenie „multi“, aby som čitateľa nemiatla.
So šíriacou sa
globalizáciou, rozrastajúcimi sa etnikami a migráciou národov, stúpa aj význam
multikulturálnej komunikácie. Vnímané sú nielen jazykové prvky odlišnosti, ale hlavne
medziľudské vzťahy, časové a priestorové začlenenie, prístupy k odlišnostiam iných
kultúr, reakcie a pod. V sociálnych vzťahoch sa prejavujú vzory a pravidlá, ktoré tvoria
kultúru sociálnych inštitúcií. Podľa firemnej kultúry môžeme najlepšie definovať
kultúru ako takú a badať rôznosti. Pre bežného laika nie sú odlišnosti hodnotových
a komunikačných rysov v jednotlivých kultúrach podrobne známe a sú často
podceňované. Z daného vyplýva cieľ mojej diplomovej práce, ktorým je priblíženie
problematiky „multikulturálna komunikácia“ s aplikovaním na príkladoch vo firemnom
prostredí a poukázanie na dôležitosť poradenstva v tejto oblasti.
Kľúčové slová:
Multikulturály
interkulturálny
multikulturalizmus
management v multikultúrnej spoločnosti
komunikačná etika
komunikačné štýly
poradenstvo
Obsah:
- ÚVOD ....................................................................................................................... 8
1 VYMEDZENIE POJMOV A ZÁKLADNÉ PRÍSTUPY KU KULTÚRAM .......................... 9
1.1 KULTÚRA PODĽA HALLA .......................................................................................... 13
1.2 KULTÚRNE POJATIE PODĽA HOFSTEDEHO .................................................................... 14
1.2.1 Dimenzia moci .............................................................................................. 15
1.2.2 Dimenzia individualizmu/kolektivizmu ......................................................... 16
1.2.3 Dimenzia maskulinity/feminity ..................................................................... 16
1.2.4 Dimenzia neistoty ......................................................................................... 17
1.2.5 Dimenzia času ............................................................................................... 17
1.3 KULTÚRA PODĽA FRONSA TROMPENAARSA ................................................................. 18
1.3.1 Univerzalizmus a partikularizmus ................................................................. 19
1.3.2 Kolektivizmus a individualizmus ................................................................... 20
1.3.3 Neutralita a emocionálnosť .......................................................................... 21
1.3.4 Difúznosť a špecifickosť ................................................................................ 21
1.3.5 Úspešnosť a prisudzovanie ........................................................................... 22
1.3.6 Sekvenčnosť a synchronizácia ...................................................................... 23
1.3.7 Vnútorná a vonkajšia orientácia .................................................................. 23
2 ROZMANITOSŤ KULTÚR ................................................................................... 24
2.1 TYPY KULTÚR ........................................................................................................ 25
2.1.1 Európska kultúra ........................................................................................... 25
2.1.2 Americká kultúra .......................................................................................... 29
2.1.3 Ruská kultúra ................................................................................................ 32
2.1.4 Islamská kultúra ........................................................................................... 33
2.1.5 Kultúry ďalekého východu ............................................................................ 35
2.1.5.1 Indická kultúra ....................................................................................... 36
2.1.5.2 Čínska kultúra ........................................................................................ 37
2.2 MODELY VÝVOJA INTERETNICKÝCH VZŤAHOV A SPOLOČNOSTÍ ......................................... 39
2.2.1 Liberálny multikultúrny model ...................................................................... 40
2.2.2 Pluralistický multikultúrny model ................................................................. 41
2.2.3 Kritický multikultúrny model......................................................................... 41
2.2.4 Nehistorický multikultúrny model ................................................................ 41
2.2.5 Monokultúrny model .................................................................................... 42
3 VZNIK A VÝZNAM MULTIKULTÚRÁLNEJ KOMUNIKÁCIE .................................... 42
3.1 VÝZNAM MULTIKULTURALIZMU V CR ......................................................................... 44
4 PROBLÉMY A KONFLIKTY V MULTIKULTURÁLNEJ KOMUNIKÁCII ....................... 45
4.1 RIEŠENIE KONFLIKTOV V MULTIKULTURÁLNEJ KOMUNIKÁCII ............................................ 48
5 VÝZVY MULTIKULTURÁLNEJ KOMUNIKÁCIE ..................................................... 49
5.1 PRAVIDLÁ KOMUNIKAČNEJ ETIKETY ............................................................................ 55
6 KOMUNIKAČNÁ ETIKA U NÁS A V ZAHRANIČÍ .................................................. 57
7 MULTIKULTURALIZMUS V PODNIKOCH ............................................................ 61
7.1 MODERNÉ TEÓRIE MANAŽMENTU ............................................................................. 61
7.1.1 Americký manažment ................................................................................... 62
7.1.2 Japonský manažment ................................................................................... 64
Zdroje:
- Berndt, R., Fantapié Altobelli, C., Sander, M.: „Mezinárodní, marketingový management; Globalizace a světové trhy Marketingové plánování a controlling Potenciál a lidské zdroje“, Computer Press, a. s., Brno 2007,
- ISBN 978-80-251-1641-8
- Eds. Bittnerová, D., Moravcová, M.: „Etnické komunity, elity, instituce, stát“, Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze, 5. svazek edice AGORA, 2009,
- ISBN 978-80-87398-03-6
- Eds. Bittnerová, D., Moravcová, M.: „Etnické komunity v kulturním kontextu“, ERMAT Praha, s. r. o., Praha 2008, ISBN 978-80-87178-01-0
- Bobáková Hanne-Lore: "Interkulturní komunikace, její význam, vývoj a další perspektivy", Vědecké monografie Slezské univerzity v Opavě Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné, Frýdek - Místek 2004, ISBN 80-7248-283-1
- http://www.unesco.org/education/imld_2002/unversal_decla.shtml
- www.cudzieslova.sk
- www.ys.sk/heslo/nominalizmus.php
- Dagmar Kokavcová: „Manažment v teórii a praxi“, casopisy.euke.sk
- http://www.euroekonom.sk/manazment/vseobecny_manazment/porovnanie_japonskeho-a-americkeho-manazmentu/
- http://multikulti.sk/studie/interkulturne_ucenie.html
- http://www.asiaeducation.edu.au/for_teachers/curriculum_resources/history_cr/asiascopeseqhistorycr/secondary_units_of_work_sose/unit_9_voicesvisions/voicesvisionsblm2.html
- www.drkarel.cz/leftmenu/coaching