Popis:
V súčasnej dobe sa stále viac stretávame s pojmom, ktorý mnohým z nás veľa nehovorí. Je to slovo outsourcing. Čo vlastne outsourcing znamená? Rozumieme ním dohodu medzi dvomi navzájom nesúvisiacimi subjektmi, keď spoločnosť poskytuje služby inej spoločnosti, ktoré si inak mohla zabezpečovať sama.
Ale prečo, ak si ich môže zabezpečovať sama, využíva služby inej špecializovanej spoločnosti? Odpoveď je veľmi jednoduchá. Špecializovaná firma dokáže zabezpečiť potrebné procesy a služby oveľa rýchlejšie a lacnejšie ako vlastní zamestnanci firmy.
Outsourcing je teda prevzatie komplexnej zodpovednosti za ucelenú časť aktivít klienta. Hoci tento trend je typický najmä v oblasti informačných technológií, účtovníctva, reklamy a marketingovej komunikácie, svoje uplatnenie nachádza v poslednom čase čoraz častejšie aj v oblasti logistických služieb, t. j., v dopravných, skladovacích a ďalších činnostiach, úzko spätých s logistikou. Firmy poskytujúce logistický outsourcing zabezpečujú komplexné a vysoko kvalitné logistické riešenia, ktoré vedú ku zlepšeniu kvality finálneho výrobku, a tým aj k zvýšeniu spokojnosti zákazníka. Jednou z takýchto firiem je aj Slovenská pošta, a. s..
Cieľom tejto diplomovej práce je priblížiť podstatu a výhody outsourcingu, teda využívania služieb expresnej logistickej firmy, v oblasti poskytovania komplexných skladových služieb. Cela práca pozostáva zo štyroch kapitol. Prvá kapitola sa zaoberá vznikom a históriou logistiky a vymedzením jej základných pojmov. Kapitola sa zaoberá aj podnikovou logistikou a jej základnou štruktúrou. Základné názory a prístupy k outsourcingu popisuje druhá kapitola. Sú v nej obsiahnuté základné oblasti, formy a druhy outsourcingu a hlavné výhody a nevýhody jeho využitia. Tretia kapitola sa venuje analýze trhu a konkurenčného prostredia Slovenskej pošty, a.s., v oblasti ponuky komplexných logistických služeb a jej pozíciou a postavením na trhu v danej oblasti. Posledná štvrtá kapitola sa zaoberá návrhom optimalizácie pri využívaní služieb expresnej logistickej firmy. Popisuje základné kritéria pre zvolenie optimálneho variantu logistického systému i hlavné výhody a nevýhody verejného a súkromného skladovania.
Východiskom pre vypracovanie diplomovej práce boli zdroje získane z internetu, dostupnej literatúry a odborných článkov, ale aj z interných zdrojov SP, a. s..
Kľúčové slová:
Logistika
Outsourcing
Logistický reťazec
Skladová logistika
Analýza trhu
Slovenská pošta
Liberalizácia
Zmluvné logistické služby
Fínska pošta
Optimalizácia
Skladovanie
Obsah:
- ZOZNAM ILUSTRÁCIÍ A TABULIEK 7
ZOZNAM SKRATIEK A SYMBOLOV 8
SLOVNÍK TERMÍNOV 9
ÚVOD 10
1 ÚVOD DO LOGISTIKY 11
1.1 HISTORICKÝ VÝVOJ POJMU LOGISTIKA 11
1.2 ČO JE LOGISTIKA? 13
1.3 ZÁKLADNÉ DEFINÍCIE 15
1.4 ZÁKLADNÉ ROZDELENIE LOGISTIKY 15
1.4.1 Makrologistika 15
1.4.2 Mikrologistika 16
1.5 PODNIKOVÁ LOGISTIKA 16
2 NÁZORY A PRÍSTUPY K OUTSOURCINGU 19
2.1 VYMEDZENIE POJMU OUTSOURCING 19
2.2 VÝZNAM OUTSOURCINGU 21
2.3 ZÁKLADNÉ OBLASTI OUTSOURCINGU 22
2.4 FORMY A DRUHY OUTSOURCINGU 23
2.5 VÝHODY A NEVÝHODY OUTSOURCINGU 26
2.5.1 Výhody outsourcingu 26
2.5.2 Nevýhody outsourcingu 28
2.5.3 Hlavné dôvody pre a proti 28
2.6 OUTSOURCING A LOGISTIKA 30
2.6.1 Logistický outsourcing 30
2.6.2 Vývoj logistického outsourcingu 31
2.6.3 Poskytovatelia outsourcingových činností 32
2.6.4 Výber poskytovateľa 35
2.7 OUTSOURCING NA SLOVENSKU 36
3 ANALÝZA TRHU A KONKURENČNÉHO PROSTREDIA V SR V TEJTO OBLASTI 40
3.1 PROSTREDIE TRHU S PONUKOU KOMPLEXNÝCH LOGISTICKÝCH SLUŽIEB 40
3.2 DHL 40
3.2.1 O spoločnosti 40
3.2.2 Expresné služby vnútroštátnej prepravy 41
3.2.3 Expresné služby medzinárodnej prepravy 42
3.2.4 Doplnkové služby 43
3.2.5 Logistické riešenia 44
3.3 UPS 46
3.3.1 O spoločnosti 46
3.3.2 Expresné služby vnútroštátnej prepravy 46
3.3.3 Expresné služby medzinárodnej prepravy 47
3.3.4 Doplnkové služby 49
3.3.5 Služby colnej deklarácia 50
3.4 DPD 50
3.4.1 O spoločnosti 50
3.4.2 Služby DPD 51
3.4.3 Doplnkové služby 52
3.5 SLOVENSKÁ POŠTA 52
3.5.1 O spoločnosti 52
3.5.2 Expresné služby vnútroštátnej prepravy 54
3.5.3 Expresné služby medzinárodnej prepravy 55
3.5.4 Zmluvné logistické služby 57
3.5.5 Systém poskytnutia služieb 58
3.5.6 Špecifikácia tovaru 59
3.5.7 Základná ponuka logistických služieb 60
3.5.8 Logistické centrum SP, a. s. 62
3.6 SWOT ANALÝZA SLOVENSKEJ POŠTY, A. S. 66
3.6.1 Silné stránky a príležitosti 67
3.6.2 Slabé stránky a hrozby 67
3.7 FÍNSKA POŠTA 68
3.8 TRENDY 70
4 NÁVRH OPTIMALIZÁCIE PRI VYUŹÍVANÍ SLUŽIEB EXPRESNEJ LOGISTICKEJ FIRMY A JEJ EKONOMICKÉ ZDÔVODNENIE 71
4.1 VEREJNÉ SKLADOVANIE VERZUS SÚKROMNÉ SKLADOVANIE 71
4.1.1 Výhody a nevýhody verejného skladovania 72
4.1.2 Výhody a nevýhody súkromného skladovania 73
4.2 NÁKLADY NA SKLADOVANIE 74
4.2.1 Náklady na logistický reťazec výrobného podniku 74
4.2.2 Náklady na logistický reťazec výrobného podniku v príp. outsourcingu 75
ZÁVER 77
ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV 78
ZOZNAM PRÍLOH 80