Popis:
Koncept paradigmy všeobecne
Pojem paradigma prvýkrát použil Thomas Samuel Kuhn vo svojej najznámejšej knihe Štruktúra vedeckých revolúcii (1962). V trinástich kapitolách pojednáva najskôr o tzv. normálnej vede, neskôr o procese vzniku vedeckých teórii, a nakoniec o tzv. vedeckých revolúciach.
Vo svojej práci spochybňuje obraz vedy, ktorá sa vyvíja tým, že hromadí poznatky a kladie dôraz na absolútne pravdy, v prospech vedy, ktorá skúma fakty relatívne ku kontextu, v ktorom sa jej objavy odohrávajú. Poukazuje na to, že celkový smer výskumu vo vede je úzko spojený s jej znalostnou úrovňou a dokonca sociálnym kontextom. Toto vedie ku skokovému vývoju poznatkov, výsledkom čoho môže byť až zásadný obrat v danej vedeckej disciplíne - vedecká revolúcia.
Kuhn sám má titul Ph.D z fyziky, a aj keď následne študoval filozofiu a históriu, v spomínanej práci (ktorú sám nazýva „esej“) uvádza skoro výhradne príklady z prírodných vied. Tiež priamo o povahe prírodovedného poznania tvrdí, že je určované aj sociálnym aspektom, čo vyvolalo najväčšie kritické odozvy. Jeho kritici mu v zásade vyčítali, že robí z vedy subjektívny a iracionálny podnik, voči čomu sa ohradil (takisto ako proti obvineniam z prostého relativizmu). Napriek diskusii, ktorá nasledovala (a možno aj vďaka nej), sa Kuhnove myšlienky stali značne populárnymi aj mimo svojho pôvodného oboru - filozofie vedy.
Sme toho názoru, že v sociálnych vedách si zaslúži koncept paradigmy minimálne takú pozornosť ako v oblasti prírodných vied. Psychológia by sa z tohto hľadiska mohla stať dokonca reprezentatívnym oborom, nakoľko sa snaží vedecky skúmať snáď to najmenej vedeckému skúmaniu prístupné - ľudskú psychiku a chovanie.
...
Kľúčové slová:
paradigma
kognitívna revolúcia
psychológia
veda
Kuhn
psychológ
multikulturalizmus
Thomas Samuel Kuhn
vedecká revolúcia
revolúcia
Obsah:
- Obsah 4
1. Paradigma v psychológii 6
Koncept paradigmy všeobecne 7
Normálna veda 7
Normálna veda ako riešenie hádaniek 10
Anomálie a vznik vedeckých objavov 11
Krízy a vznik vedeckých revolúcii 13
Odpoveď na krízu 14
Povaha a nutnosť vedeckých revolúcii 14
Revolúcie ako zmeny pohľadu na svet 15
Neviditeľnosť revolúcii 17
Kritika Kuhnovej paradigmy 19
Kuhnova odpoveď na kritiku do roku 1970 23
Vyústenie revolúcii 23
Revolúcie ako zdroj pokroku 25
Diskusia k paradigme po roku 1970 27
Metóda citačnej analýzy ako kritérium existencie vedeckých revolúcii 34
Polemika o kognitívnej revolúcii 41
Kuhn a Feyerabend 45
Koncept paradigmy za posledných 10 rokov 47
Posledné Kuhnove diela 53
Zhrnutie a záver diskusie o paradigme v psychológii 57
2. Kompendium medzinárodnej psychológie 59
Úvod 60
Stručný prehľad medzinárodnej psychológie 61
Počet psychológov 61
Definícia psychológa 61
Vzdelanie a výcvik 62
Elektronická komunikácia 62
Európa 62
Feminizácia psychológie 64
Nové koncepty v psychológii - multikulturalizmus 64
Indigenácia 65
Medzinárodná psychológia vzhľadom na Čechy a Slovensko 65
Česká republika 66
Slovensko 67
Medzinárodná psychológia vzhľadom na vybrané krajiny sveta 68
Japonsko 68
Latinská Amerika 68
Nemecko 69
Čínska Ľudová Republika 72
Krajiny Čiernej Afriky 73
Austrália 75
Post-sovietska psychológia 76
Zaujímavosti z histórie svetovej psychológie 79
Zhrnutie a záver kompendia 85
Južná Amerika 85
Ázia 85
Východná Ázia 86
Južná Ázia 86
Afrika 86
4. Záver 88
4. Literatúra 90
Zdroje:
- Adams, D. 1979. Hitchhikers guide to galaxy.
- Baars, B. J. (1986). The cognitive revolution in psychology. New York: Guilford Press.
- Bacon, F. 1620. Novum organum. Preložené 1863.
- Bird, A. (2001). Kuhn’s wrong turning. Studies in History and Philosophy of Science, 33, 443-463.
- Boyd, R. 1979. Metaphor and Thought.
- Briskman, L. B. (1972). Is a Kuhnian analysis applicable to psychology? . Science Studies, 2, 85-89.
- Bullock A., Trombley, S., [Eds] The Fontana Dictionary of Modern Thought, London: Harper-Collins, 1999, pp.669-737
- Buss, A. R. (1978). The structure of psychological revolutions. . Journal of the History of Behavioral Sciences, 14, 57-64.
- Coleman, S. R., & Salamon, R. (1988). Kuhn's Structure of scientific revolutions in the psychological journal literature, 1969-1983: A descriptive study. Journal of Mind and Behavior, 9, 415-445.
- Doppelt G. "Kuhn's Epistemological Relativism", Inquiry 21 ( 1978), 33-86.
- Driver-Linn, E. (2003). Where is psychology going? Structural fault lines revealed by psychologists' use of Kuhn. American Psychologist, 58, 269-278.
- Driver-Linn, E. 2004. American Psychologist. May-June 2004 Vol. 59, No. 4, 273-274
- ...
- Lakatos, 1. (1970). Falsification and the methodology of scientific research programs. In I. Lakatos & A. Musgrave (Eds.) Criticism and the growth of knowledge (pp. 91-196). Cambridge, England: Cambridge University Press.
- Lakatos, I. (1978). The methodology of scientific research programs. Cambridge, England: Cambridge University Press.
- Laudan, L. (1977). Progress and its problems: Toward a theory of scientific growth. Berkeley, CA: University of California Press
- Laudan, L. (1984). Science and values: The aims of science and their role in scientific debate. Berkeley, CA: University of California Press.
- Laudan, L. (1990a). Science and relativism: Some key controversies in the philosophy of science. Chicago: University of Chicago Press.
- Laudan, L. (1990b). Normative naturalism. Philosophy of Science, 57, 44-59.
- Laudan, L. (1996). Beyond positivism and relativism: Theory, method, and evidence. Boulder, CO: Westview.
- Laudan, L. (1998). Dissecting the holist picture of scientific change. In J. Kourany (Ed.), Scientific knowledge: Basic issues in the philosophy of science (pp. 327-338). New York: Wadsworth.
- Leahey, T. H. (1992). The mythical revolutions of American psychology. . American Psychologist, 47, 308-318.
- Leigland, S. (2000). On cognitivism and be- haviorism. American Psychologist, 55, 273-274.
- Malm, L. (1993), The Eclipse of Meaning in Cognitive Psychology. Journal of Humanistic Psychology, Vol. 33, No. 1, 67-87
- ...
- Wassenaar, D. R. (1998). A history of ethical codes in South African psychology: An insider’s view. South African Journal of Psychology, 28, 135-145.
- Wedding, D., & Stevens, M. J. (Eds.). (2007). Psychology: An IUPsyS global resource (Edition 2007) [CD-ROM]. International Journal of Psychology, 42(Suppl. 1).
- Weimer, W. B., & Palermo, D. S. (1973). Paradigms and normal science in psychology. Science Studies, 3, 211-244.
- Weinberg, S. (1998): The revolution that didn’t happen. The New York Review of Books, XLV(15): 48-52.
- Weinberg, S. (1999): T.S. Kuhn’s ‘Non-Revolution’: An Exchange. The New York Review of Books, XLVI (3): 49.
- WHO (2006). Brain drain saps the lifeblood of health care from Africa: WHO. Retrieved April 7, 2006, from http://www.todayonline.com/articles/111521.asp.
- Williams, L. P. (1970). Normal science, scientific revolutions and the history of science. In I. Lakatos & A. Musgrave (Eds.), Criticism and the growth of knowledge (pp. 49-50). Cambridge, England: Cambridge University Press.
- Yang Huo, 1992. Confucian Analects, p. 227