Podniková kultúra a etika
Popis:
Práca sa zaoberá etikou, etickými princípmi, charakteristikou podnikovej kultúry, jej zdrojmi, typmi. Cieľom diplomovej práce je oboznámiť, vysvetliť, charakterizovať podnikovú kultúru a etiku, ich vzájomné pôsobenie. Poukázať na význam podnikovej kultúry a etiky v súčasnom prostredí a to nielen v podnikateľskom, verejnom, ale aj v bežnom živote, pretoţe spolu súvisia a sú na sebe závislé. Na základe výsledkov vykonaného prieskumu medzi pracovníkmi verejných knižníc na Slovensku, vyvodiť závery v podobe vypracovania etického kódexu. Prieskum bol uskutočnený dotazníkovou metódou. Výsledkom je návrh etického kódexu pre verejné knižnice na Slovensku.
Kľúčové slová:
etika
etický kódex
podniková kultúra
knižnice
Obsah:
- Zoznam obrázkov 9
Zoznam grafov 10
Zoznam skratiek 11
Úvod 12
1 Etika 14
1.2 Etika ako dôležitý prvok formovania spoločnosti 14
1.2.1 Princípy a nástroje etického riadenia 14
1.2.2 Etika a súčasnosť 15
1.2.3 Požiadavky a obsah etického kódexu. 16
1.2.3.1 Požiadavky na etický kódex 16
1.2.3.2 Obsah etického kódexu 17
1.2.4 Vplyv etického kódexu na vývoj spoločnosti 18
1.2.5 Potreba etiky a etických kódexov vo verejnej a štátnej správe 19
1.3 Etické správanie vo svete 21
2 Podniková kultúra 25
2.1 Charakteristika podnikovej kultúry 25
2.1.1 Pojem a podstata podnikovej kultúry 25
2.1.2 Prvky podnikovej kultúry 26
2.1.3 Znaky podnikovej 29
2.1.4 Zdroje podnikovej kultúry 29
2.1.5 Obsah a štruktúra podnikovej kultúry 30
2.1.5.1 Obsah podnikovej kultúry 30
2.1.5.2 Štruktúra podnikovej kultúry 31
2.2 Typy podnikovej kultúry 35
2.3 Pozitíva a negatíva silnej podnikovej kultúry 36
2.4 Podpora a zmena podnikovej kultúry 37
2.4.1 Podpora súčasnej podnikovej kultúry 37
2.4.2 Zmena podnikovej kultúry 38
3 Podniková kultúra a etika 41
3.1 Podnikové hodnoty a podniková kultúra 41
3.2 Etický kódex ako súčasť podnikovej kultúry 42
3.3 Implementácia etického kódexu do podniku, organizácie 43
3.4 Možné problémy pri zavádzaní etického kódexu do praxe 46
4 Analytická časť 47
4.1 Knižnice na Slovensku 47
4.1.1 Poslanie a úlohy knižníc 47
4.1.2 História slovenského knihovníctva 47
4.1.3 Systém slovenských knižníc 49
4.2 Cieľ prieskumu, formulácie problémov, hypotézy 52
4.2.1 Úvodné informácie 52
4.2.2 Výsledky prieskumu, ich interpretácia a analýza výsledkov 53
4.2.2.1 Vyhodnotenie dotazníkového prieskumu 53
4.2.2.2 Stanovenie hypotéz a indikátorov 72
4.2.2.3 Overenie hypotéz 72
5 Návrh riešenia 74
5.1 Odporúčania na zlepšenie etickej situácie v slovenských knižniciach 74
5.2 Návrh písomného etického kódexu 75
6 Záver 81
Zoznam bibliografických odkazov 83
Zoznam použitej literatúry 85
Zdroje:
- ALEXY, J.: Etická a ekonomická solidarita v súčasnom krízovom prostredí. In: Personálny manažment – trendy na trhu práce v kontexte hospodárskej krízy. Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie. Trenčín: TnUNI A. Dubčeka - FSEV. 2009. 331 s. ISBN 978-80-8075-403-7
- ALEXY, J.: Manažment zmien v súčasnej finančnej kríze. In: Nové trendy v manažmente. Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie. Trenčín: TnUNI A. Dubčeka – FSEV. 2008. 829 s. ISBN 978-80-8075-370-2
- ALEXY, J. - SIVÁK, R.: Podniková ekonomika. Bratislava: Iris 2005. 234 s. ISBN 80-89018-82-3
- BLÁHA, J. - DYTRT, Z.: Manažerská etika. Praha: Management Press, 2003. 155 s. ISBN 80-7261-084-8
- BOĎO, Daniel: Marketing pre stredné školy. II. časť. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum Bratislavského kraja v Bratislave, 2006. 134 s. ISBN 80-7164-403-X
- BOWIE, E. N., DUSKA, R. F.: Business Ethics. New Jersey: Englewood Cliffs Prentice-Hall, 1990.
- BUSSARD, Allan – MARČEK, Eduard - MARKUŠ, Marek a i.: Spoločensky zodpovedné podnikanie. Bratislava: Nadácia Integra. [s.a.] 112 s.
- ČERNÁ, Ľ.: Etika podnikania ako výzva moderného strategického manažmentu. In: Strategický manažment v praxi manažéra. Bratislava: SP Synergia, 2007. 703 s. ISBN 978-80-89291-04-5
- ČIERNA, Helena: Podnikateľská etika. Banská Bystrica: Ekonomická fakulta UMB Banská Bystrica, Občianske združenie Ekonómia, 2001. 123 s. ISBN 80-8055-475-7
- DE GEORGE, R. T.: Business Ethics. New York: MacMillan Publishing Co., 1990.
- DYTRT, Zdeněk a kol.: Etika v podnikatelském prostředí. Praha: Grada Publishing, 2006. 196 s. ISBN 80-247-1589-9
- HANULÁKOVÁ, Eva: Etika v marketingu. Bratislava: Eurounion, 1996. 123 s. ISBN 80-85568-56-X
- HANULÁKOVÁ, Eva: Podnikateľská etika – prístup, perspektíva, výzva. Bratislava: Eurounion, 1997. 114 s. ISBN 80-85568-79-9
- JANOTOVÁ, H.: Profesijná etika. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. 95 s. ISBN 80-86861-43-0
- KACHAŇÁKOVÁ, A.: Podniková kultúra. Bratislava: Ekonóm, 2008.102 s. ISBN 978-80-225-2424-7
- KASPER, H.: Organisationskultur. Wien: Über den Stand der Forschung. 1987.
- KLOPPER, Max: Etika podnikania. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1995. 71 s. ISBN 80-08-01023-1
- LUKÁŠOVÁ, R. – NOVÝ, I. a kol.: Organizační kulura. Praha: Grada Publishing, 2004. 174 s. ISBN 80-247-0648-2
- LUKNIČ, A. S.: Štvrtý rozmer podnikanie – etika. Bratislava: SAP, 1994. 344 s. ISBN 80-85665-30-1
- MANDA, V. - SVITAČOVÁ, E.: Etika. Nitra: Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre, 2005. 114 s. ISBN 80-8069-635-7
- MOŠAŤOVÁ, M.: Etika ako súčasť podnikovej kultúry. Banská Bystrica, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2003. 81 s.
- NEMEC, Juraj - VLACH, Jiří: Etický kódex a pakt integrity vo verejnom obstarávaní. Bratislava: Transparency International Slovensko, 2003. 52 s. ISBN 80-89041-65-5
- NEMEC, Juraj – PIROŠÍK, Vladimír - SLIMÁKOVÁ, Ľubica: Konflikt záujmov na úrovni štátnej správy. Bratislava: Centrum pre hospodársky rozvoj – Transparency International Slovensko, 2001. 32 s. ISBN 80-89041-14-0
- PFEIFER, L. – ULMANOVÁ, M.: Firemní kultura. Praha: Grada, 1993. 130 s. ISBN 80-7169-018-X
- PUTNOVÁ, Anna – SEKNIČKA, Pavel - UHLÁŘ, Pavel: Etické řízení ve firmě. Praha: Grada, 2006. 168 s. ISBN 978-80-247-1621-3
- REMIŠOVÁ, Anna: Podnikateľská etika: Úvod do problematiky. Bratislava: Ekonóm, 1997. 240 s. ISBN 80-225-0831-4
- SAKÁL, P.: Podniková kultúra. In: Strategický manažment v praxi manažéra. Bratislava: SP Synergia, 2007. 703 s. ISBN 978-80-89291-04-5
- SIČÁKOVÁ, Emília - ZEMANOVIČOVÁ, Daniela: Konflikt záujmov, etika a etický kódex vo verejnej správe. Bratislava: Centrum pre hospodársky rozvoj – Transparency International Slovensko, 2000. 96 s. ISBN 80-967382-7-5
- ŠIGUT, Z.: Firemní kultura a lidske zdroje. Praha: ASPI. 2004. 88 s. ISBN 80-7357-046-7
- ŠRONĚK, Ivan: Etiketa a etika v podnikání. Praha: Management Press, 1995. 213 s. ISBN 80-85603-94-2
- SZARKOVÁ, Miroslava: Psychológia pre manažérov a podnikateľov. Bratislava, Sprint, 2007. 287 s. ISBN 80-89085-77-6
- ŠRONĚK, Ivan: Kultura v mezinárodním podnikání. Praha: Grada Publishing, 2001, 168 s. ISBN 80-247-0012-3
- UBREŽIOVÁ, I. a kol.: Medzinárodný manažment a podnikanie. Nitra: Vydavateľstvo SPU, 2005. 126 s. ISBN 80-8069-619-5
- ZEMANOVIČOVÁ, D. - LAJČÁKOVÁ J. - NECHALA, P.: Podnikanie verzus korupcia na Slovensku. Bratislava: Transparency International Slovensko, 2003. 56 s. ISBN 80-89041-71-X
- ...
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.