Popis:
Snahou podnikateľských subjektov je dosahovanie čo najlepších hospodárskych výsledkov, k čomu je potrebné veľké množstvo správnych rozhodnutí. Avšak v reálnom živote prebieha mnoho procesov náhodným spôsobom, čo výrazne komplikuje rozhodovanie v oblastiach, kde sa takéto procesy vyskytujú. Náhodné procesy sú prirodzenou súčasťou systémov hromadnej obsluhy, pri ktorých dochádza k opakovanej obsluhe zákazníkov, ktorých príchod do systému, ako aj čas ich obsluhy je náhodný a teda nedá sa presne predvídať.
Bez venovania dostatočnej pozornosti týmto náhodným javom môžu v systéme vznikať dlhé fronty, čo môže viesť k nespokojnosti zákazníkov, prípadne až k odchodu ku konkurencií, pretože v súčasnom vysokom konkurenčnom prostredí sa zákazníci môžu rozhodovať pri výbere firmy aj podľa kvality obsluhy a času strávenom čakaním vo fronte na obsluhu.
Na riešenie otázok súvisiacich so systémami hromadnej obsluhy slúžia analytické a simulačné metódy. Cieľom mojej práce bolo porovnať tieto dva prístupy na konkrétnej aplikácií, ktorou je samoobsluha potravín Jednota. Okrem porovnania výhodnosti a presnosti analytických a simulačných metód som sa zameral aj na stanovenie takého počtu efektívne pracujúcich pokladníčok, príp. pokladní, pri ktorých nevznikajú dlhé fronty zákazníkov.
Kľúčové slová:
výpočtové metódy
hromadná obsluha
disciplína čakania
verifikácia modelu
nenákladová optimalizácia
analytická metóda
Obsah:
- Úvod
1. Modely hromadnej obsluhy
1.1. Základné prvky systému hromadnej obsluhy
1.2. Poissonov proces
1.3. Stochastické prvky systému hromadnej obsluhy
1.4. Disciplína čakania
1.5. Klasifikácia systémov hromadnej obsluhy
1.6. Kendallova symbolika
1.7. Charakteristiky systémov hromadnej obsluhy
2. Viackanálový otvorený systém s čakaním
2.1. Zostavenie analytického modelu
3. Simulačné metódy
3.1. Základné pojmy simulačného modelovania
3.2. Výhody simulačných metód a ich porovnanie s analytickými metódami
3.3 .Typy simulačných modelov
3.4. Štruktúra simulačných modelov
3.5. Počítačová realizácia simulácie
3.6. Simulačný jazyk gpss
4. Formulácia úlohy
5. Zber a spracovanie údajov
5.1. Testovanie predpokladu exponenciálneho rozdelenia vstupného prúdu požiadaviek a časov obsluhy
6. Vypočítanie charakteristík systému
6.1. Výpočet charakteristík systému analytickou metódou
6. 2. Verifikácia modelu
6.3. Zostavenie simulačného modelu v jazyku gpss
6.4. Popis simulačného programu
6.5. Výpočet charakteristík systému simulačnou metódou
6.6. Vyhodnotenie výsledkov simulácie
6.7. Porovnanie výsledkov z analytického a simulačného modelu
7. Nenákladová optimalizácia a prognostický model
7.1. Nenákladová optimalizácia
7.2. Prognostické modely
8. Námety na realizáciu pre firmu
Záver