Reklama ako manipulatívny nátlak (kultúrne dôsledky a súvislosti reklamy)
Prípona
.doc |
Typ
diplomová práca |
Stiahnuté
18 x |
Veľkosť
0,4 MB |
Jazyk
slovenský |
ID projektu
8774 |
Posledná úprava
20.04.2018 |
Zobrazené
5 477 x |
Autor:
- |
Zdieľaj na Facebooku |
Detaily projektu |
Popis:
Témou tejto diplomovej práce je aktuálna problematika reklamy posunutá do roviny kritických analýz sociokultúrnych dopadov reklamy. Táto práca narába s východiskami rôznych spoločensko-vedných odborov venujúcich sa danej problematike ako masmediálna komunikácia, kulturológia, sociológia, psychológia, etika ets. Obsahovo je diplomová práca rozdelená do piatich kapitol. V prvej časti sa venujem teoreticko metodologickým východiskám, resp. vymedzeniu pojmov, tak ako s nimi budem narábať. Druhá časť mapuje historický vývin reklamy od počiatkov až po dvadsiate storočie. Nasledujúca kapitola poukazuje na dominantné body reklamného priemyslu, s ktorými narábajú reklamní stratégovia. Štvrtá kapitola rozoberá vplyv psychológie na rozvoj reklamného priemyslu. Taktiež som zameral pozornosť na procesy manipulácie a persuázie vychádzajúce s využívania psychológie týmto oborom. Posledná časť je venovaná sociokultúrnym dopadom reklamy, kde sa zaoberám problematikou práce, identity, sociálnej reklamy, diktátu fenoménu IN a OUT, čím sa snažím poukázať na široký priestor sociálny i kultúrny, neúprosne zasiahnutý reklamným priemyslom.
Kľúčové slová:
Reklama
Marketing
Médiá
Identita
Konzumná spoločnosť
Psychológia reklamy
Manipulatívnosť
Kritika reklamy
Obsah:
- Úvod -9-
I. Kapitola Teoreticko - metodologická časť
1. Prolegomena -11-
1. 1 Reklama -11-
1. 2 Marketing -12-
1. 3 Globalizácia a Glokalizácia -13-
1. 4 Kultúrny priemysel -14-
1. 5 Masová kultúra -14-
1. 6 Mediálna kultúra -15-
II. Kapitola Predpoklady rozvoja súčasnej reklamy
2. 1 Historické etapy vo vývoji reklamy -16-
2. 2 Súvislosti reklamy s rozvojom priemyslu -18-
2. 3 Premena konzumu v nastupujúcej masovej spoločnosti -20-
III. Kapitola Značka a logo ako nové stratégie rozvoja reklamného priemyslu
3. 1 Značka a jej pôvod -22-
3. 2 Expanzia značky -23-
3. 3 Dve cesty úspechu alebo odkaz Marlboro Friday -25-
3. 3. 1 Supermarket -26-
3. 3. 2 Východiská pre marketingovú stratégiu značky konca 20. storočia 28
3. 4 Sponzoring -29-
3. 4. 1 Sponzorované vzdelanie -30-
3. 4. 2 Šport v zajatí značiek -31-
3. 5 Fúzie a synergická povaha trhu -33-
3. 6 MTV a jej stratégie propagovania značky -35-
3. 7 Logo a logotyp -36-
IV. Kapitola Psychologické aspekty reklamy
4. 1 Vzťah psychológie a reklamy -38-
4. 2 Saturovanie a produkcia potrieb -39-
4. 3 Reklamné posolstvo a jeho odozva u detského príjemcu -41-
4. 4 Strategické postavenie osobností v reklame -44-
4. 5 Zmysly ako nástroj reklamného paralyzovania -46-
4. 5. 1 Audiovizuálne prostredie reklamy -49-
4. 5. 2 Možné využitia čuchu, hmatu a chute na podporu predaja -52-
4. 6 Symbolika farieb a jej význam pre koncepciu reklamného posolstva -53-
4. 7 Vplyv reklamného priemyslu na vnímanie sexuality -56-
V. Kapitola Sociokultúrne dôsledky reklamy
5. 1 Dosah reklamného priemyslu na charakter práce -58-
5. 2 Reklama, priemysel a ekológia -60-
5. 3 Obchodovanie s identitou -62-
5. 4 IN a OUT ako zákon reklamného priemyslu -65-
5. 4. 1 Aréna módy -67-
5. 5 Sociálna reklama -69-
Záver -72-
Zoznam použitej literatúry -74-
Zdroje:
- BARKER, Chris.: Slovník kulturálních studií. Praha : Portál, 2006, 206 s., ISBN 80-7367-099-2
- BAUMAN, Zygmunt.: Globalizace. Důsledky pro člověka. Praha : Mladá fronta, 2000, 157 s., ISBN 80-204-0817-7
- BURTON, Graeme. - JIRÁK, Jan.: Úvod do studia médií. Brno : Barrister & Principal, 2003, 392 s., ISBN 80-85947-67-6
- ECO, Umberto.: Skeptikové a těšitelé. Praha : Svoboda, 1995, 417 s., ISBN 80-205-0472-9
- FICHNOVÁ, Katarína. - SPÁLOVÁ, Lucia.: Psychologické aspekty vplyvu reklám na detského diváka. In: ŽILKOVÁ, Marta. (edit.): Vplyv globalizácie na mediálnu kultúru. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, Filozofická fakulta, Ústav literárnej a umeleckej komunikácie, 2006, 384 s., ISBN 80-8050-942-5
- GAŽOVÁ, Viera.: Perspektívy kulturológie. In: ACTA CULTUROLOGICA, Bratislava : PEEM, 2003, 260 s., ISBN 80-88901-81-2
- GAŽOVÁ, Viera.: Súradnice kultúry. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Fakulta masmediálnej komunikácie, 2003, 115 s., ISBN 80-89034-56-X
- GIDDENS, Anthony.: Důsledky modernity. Praha : Slon, 2003, 200 s., ISBN 80-86429-15-6
- GREGOVÁ, Renáta.- RUSNÁK, Juraj.- SABOL, S. Ján.: Interpretácia textov elektronických masových médií. Stručný terminologický slovník. Prešov : Prešovská univerzita, Filozofická fakulta, 2004, 156 s., ISBN 80-8068-298-4
- GULA, Marek.: Filozofia médií v aktuálnom masmediálnom diskurze. Diplomová práca, Trnava, 2005, 63 s.
- KELLER, Jan.: Abeceda prosperity. Brno : Doplněk, 2003, 176 s. ISBN 80-7239-125-9
- KLEINOVÁ, Naomi.: Bez loga. Praha : Argo/Dokořán, 2005, 510 s., ISBN 80-7203-671-8
- LIBA, Peter.: Identita a tradícia : kultúra. In: HAJKO, Dalimír. (edit.): Globalizácia a kultúra súčasnej slovenskej spoločnosti. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, Filozofická fakulta, 2005, 128 s., ISBN 80-8050-855-0
- LURKER, Manfred.: Slovník symbolů. Praha : Euromedia Group, 2005, 616 s., ISBN 80-242-1588-8
- McLUHAN, Marshall.: Člověk, média a elektronická kultura. Brno : Jota, 2000, 415 s., ISBN 80-7217-128-3
- NAKONEČNÝ, Milan.: Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 2003, 336 s., ISBN 80-200-0628-1
- ONDREJKOVIČ, Peter.: Globalizácia a individualizácia mládeže (negatívne stránky). Bratislava : Veda, 2002, 134 s., ISBN 80-224-0689-9
- PRAVDOVÁ, Hana.: Mediálna kultúra v procese globalizácie. In: ACTA CULTUROLOGICA, Bratislava : PEEM, 2003, 154 s., ISBN 80-88901-73-1
- RITZER, George.: Mcdonaldizace společnosti. Praha : Academia, 2003, 176 s., ISBN 80-200-1075-0
- RUSHKOFF, Douglas.: Manipulativní nátlak. Hradec Králové : Konfontace, 2002, 265 s., ISBN 80-86088-07-3
- SCHWALBE, Heinz.: Praktická reklama. Praha : Grada, 1994, 160 s., ISBN 80-7169-112-7
- TOSCANI, Oliviero.: Reklama je navoňaná zdochlina. Bratislava : Slovart, 1996, 174 s., ISBN 80-7145-221-1
- TVRDOŇ, Emil.: Text a štýl reklamy v periodickej tlači. Bratislava : Epos, 1999, 272 s., ISBN 80-88810-63-9
- VYSEKALOVÁ, Jitka.- KOMÁRKOVÁ, Růžena.: Psychologie reklamy. Praha : Grada Puplishing, 2002, 264 s., ISBN 80-247-0402-1
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.