Popis:
V súčasnom období, keď naša spoločnosť zápasí so spoločensko-ekonomickými zmenami a problémami, si kladieme otázku ako zvýšiť úroveň školy a poskytnúť žiakom patričné množstvo vedomostí a zručností, ktoré budú potrebovať pre život.
Humanizácia a demokratizácia v školstve sa často chápe nesprávne a azda najviac zo všetkých predmetov sa to prejavuje v telesnej výchove. V období vedecko-technického rozvoja nastáva úbytok pohybovej aktivity, zvyšuje sa sedavý spôsob zamestnania, zvyšujú sa nároky na duševnú činnosť. V praxi dorastá generácia závislá od počítačov a konzumentov televíznej obrazovky s prakticky 50 % výskytom obezity a rastových deformácií už v mladom veku. Preto je dôležité kompenzovať prirodzený úbytok telesnej práce, pohybovej aktivity a vytvárať podmienky k tomu, aby sa cieľavedomá pohybová aktivita stala súčasťou životného štýlu. Dôležitým prostriedkom dosiahnutia tohto cieľa už v období školského veku je školská telesná výchova.
Cieľom školskej telesnej výchovy (ďalej TV) je rozvíjanie a zdokonaľovanie telesného, funkčného, pohybového rozvoja a vytváranie kladného a trvalého vzťahu žiakov a študentov k pohybovej aktivite. Učiteľ telesnej výchovy môže správne usmerniť, motivovať, ale veľa- krát aj odradiť od pohybovej aktivity, ak nesprávne motivuje a pôsobí na žiakov. V súčasnosti je preto potrebné hľadať také formy vyučovania, ktoré podnietia záujem žiakov a prispejú k vytvoreniu trvalého vzťahu k telesnej výchove a k športu vôbec. Súčasné moderné smery v gymnastike, ktoré motivujú záujem o aerobné formy gymnastiky a tancov sa významne podieľajú na zvyšovaní telesnej zdatnosti, rozvoja koordinačných a kondičných schopností, upevňujú zdravie, formujú človeka po psychickej aj fyzickej stránke a slúžia v boji proti civilizačným chorobám.
Možnosti skvalitnenia prípravy učiteľov sú aktuálnym a diskutovaným problémom. Liba (1992, s. 4) uvádza, že „pedagogické fakulty by mali zhodnotiť vlastné podmienky, tradície a možnosti a tieto potom využiť na riešenie konkrétnych otázok, prostredníctvom organizačných úprav a úprav učebných osnov štúdií."
Kľúčové slová:
Hudobno-pohybová výchova
Hudobno-pohybové schopnosti
Rytmická gymnastika
Ľudový tanec
Rytmické cvičenia
Experimentálny činiteľ
Obsah:
- ÚVOD 8
1 TEORETICKÝ ROZBOR PROBLEMATIKY 10
1.1 Hudobno-pohybová výchova ako súčasť estetickej a telesnej výchovy 10
1.2 Charakteristika rytmickej gymnastiky, rytmických cvičení 15
a ľudového tanca 15
1. 3 Hudobný rytmus a motorika 19
1.4 Rozvíjanie pohybových schopností v telovýchovnom procese 23
1.4.1 Rozvíjanie pohybových schopností v rytmickej gymnastike a v ľudových tancoch 27
2 CIEĽ, HYPOTÉZA A ÚLOHY VÝSKUMU 31
2.1 Cieľ výskumu 31
2.2. Hypotéza výskumu 31
2.3 Úlohy výskumu 31
3 METODIKA VÝSKUMU 33
3.1 Charakteristika skúmaných súborov 33
3.2 Organizácia a podmienky výskumu 37
3.3 Metódy získavania výskumného materiálu 37
3.3.1 Metóda dotazníka a ankety 37
3.3.2 Metóda pozorovania 39
3.3.3 Hudobno-pohybové testy 39
3.3.4 Realizácia pedagogického experimentu 42
3.4 Metódy spracovania a vyhodnocovania výskumného materiálu 46
4 VÝSLEDKY VÝSKUMU A DISKUSIA 47
4.1 Postoje a názory učiteľov základných a stredných škôl na vyučovanie 47 rytmickej gymnastiky a tancov 47
4.2 Názory študentov telesnej výchovy na vyučovanie rytmickej 48 gymnastiky a ľudových tancov 48
4.3 Analýza dynamiky rozvoja hudobno-pohybových schopností u žien 51
4.4 Analýza dynamiky rozvoja hudobno-pohybových schopností u mužov 62
4.5 Komparácia výsledkov 74
ZÁVERY PRE ĎALŠÍ ROZVOJ VEDNEJ DISCIPLÍNY A PRE ŠPORTOVÚ PRAX 77
ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV 79
PRÍLOHY 85
Zdroje:
- BELEJ, M. 1994. Motorické učenie. Prešov : PF UJPŠ, 1994. 117 s.
- BELEJ, M. 2001. Motorické učenie. Prešov : FPHV PV, 2001. 197 s.
- BERDYCHOVÁ, J. 1973. Rytmická gymnastika a tanec pro děti. Praha : Olympia, 1973.
- BERDYCHOVÁ, J. et al. 1981. Tělesná výchova pro studujíci učitelství základní školy. Praha : SPN, 1981. 130 s.
- BILOVESKÁ, M. 1970. Funkcia hudobno-pohybovej výchovy v súčasnej spoločnosti. In: Těl. Vých. Mlád., roč. 37, 1970, č. 4, s. 163- 168.
- BILOVESKÁ, M. 1973. Výskum metodiky hudobno-pohybovej výchovy detí 4. tried ZDŠ v nekoedukovanej telesnej výchove. [Rigorózna práca.] Bratislava : FTVŠ UK, 1973.
- BILOVESKÁ, M. 1977. Výskum metodiky hudobno-pohybovej výchovy dievčat 4. roč. ZDŠ. Bratislava : SPN, 1977
- BLÁHOVÁ, E. 1935. Telesná výchova rytmikou dětí školních a předškolních. Brno: Typia, 1935, 182 s.
- ČELIKOVSKÝ, S. - BLAHUŠ, P. - BUNC, B. - WALTER, J. 1990. Analýza, teórie a matematické modely pohybových schopností. Praha : KU, 1990.
- DALCROZE, J. E. 1927. Rytmus. Praha : Průlom, 1927. 35 s.
- DRDÁCKY, R. 1983. Lidové tance. Praha : Olympia, 1983.
- DROPČOVÁ, V. - TVRDOŇ, I. 1992. Didaktika rytmickej gymnastiky. Banská Bystrica : FHV UMB, 1992. 132 s. ISBN 80 - 85162 - 44 - X.
- FIALOVÁ, E. 1995. Rytmická gymnastika. In: Sýkora, F. et al: Telesná výchova a šport: terminologický a výkladový slovník. Bratislava : FF UK, 1995, zv. 2. s. 226. ISBN 80- 85508_ 26- 5
- FIALOVÁ, E. - KESZÖCZE, E. 1991. Rytmická gymnastika. Vysokoškolské učebné texty. Bratislava : FTVŠ UK, 1991. 111 s. ISBN 80 - 223 - 0390 -9.
- FIALOVÁ, E. - KESZÖCZE, E. - ŠIMONEKOVÁ, H. 1997. Odraz rytmicko-metrického cítenia v pohybových programoch v rytmickej gymnastike a tancov. In: Tanec - prostriedok v ontogenéze človeka. In: Zborník z 2. Vedecko-metodickej konferencie KGTÚ 13.12.1996, Bratislava , FTVŠ UK, 1997. s. 39 - 43 . ISBN 80 - 223 - 0928 -1.
- FÜRLOVÁ - VOTAVOVÁ, D. 1950. Rytmická pohybová výchova. Praha : Státní vydavatelství odd. Komenium, 1950.
- GAJDOŠ, A. et al. 1987. Zvolený šport - rytmická, moderná a športová gymnastika. [Vysokoškolské skriptá] Bratislava: FTVŠ UK, 1987.
- GALLAHUE, D. L. 1993. Developmental physical education for today´s children, 1993 by Wm. C. Brown Communications, Inc., Printed in the United States of America..
- HIRTZ, P. et al. 1985. Koordinatíve Fähigkeiten im Schulsport. Berlin : Volk und Wissen Volkseingener Verlang, 1985. 235 s.
- ....
- ...