Sebahodnotenie a rizikové správanie v adolescencii
Popis:
V posledných rokoch sa v médiách čoraz častejšie stretávame s prípadmi, v ktorých adolescenti nejakým spôsobom porušujú spoločenské normy. Policajné štatistiky (Marešová, 2000) uvádzajú nárast trestnej činnosti mladistvých, ktorá sa týka krádeží, prechovávania návykových látok, vandalizmu, nedovoleného ozbrojovania, v najzávažnejších prípadoch i ublíženia na zdraví. Je preto pochopiteľné, že i záujem odborníkov sa orientuje na takéto rizikové správanie, hľadajú sa jeho možné príčiny a spôsoby, ako jeho výskytu zabrániť.
Kľúčové slová:
Adolescencia
vývin
socializácia
zmena života
Obsah:
- I. ÚVOD 6
II. TEORETICKÁ ČASŤ 7
1. DOSPIEVANIE 7
1.1 CHARAKTERISTIKA OBDOBIA DOSPIEVANIA 7
1.2 VYMEDZENIE OBDOBIA DOSPIEVANIA 7
1.3 VÝVINOVÉ TRENDY V ADOLESCENCII 7
1.3.1 Telesný vývin 7
1.3.2 Kognitívny vývin 7
1.3.3 Emočný vývin 7
1.3.4 Vývin identity 7
1.3.5 Proces socializácie 7
2. RIZIKOVÉ SPRÁVANIE 7
2.1 TERMINOLOGICKÉ SÚVISLOSTI 7
2.2 DEFINÍCIA POJMU RIZIKOVÉ SPRÁVANIE 7
2.3 OBLASTI RIZIKOVÉHO SPRÁVANIA 7
2.3.1 Delikventné správanie 7
2.3.2 Užívanie drog 7
2.3.3 Sexuálne rizikové správanie 7
2.3.4 Poruchy príjmu potravy 7
2.3.5 Sebapoškodzovanie a samovražedné konanie 7
2.4 FAKTORY OVPLYVŇUJÚCE VZNIK RIZIKOVÉHO SPRÁVANIA 7
2.4.1 Rodina ako jeden z faktorov ovplyvňujúcich rizikové správanie 7
2.4.2 Škola ako jeden z faktorov ovplyvňujúcich rizikové správanie 7
2.4.3 Rovesnícka skupina ako jeden z faktorov ovplyvňujúcich rizikové správanie 7
2.4.4 Osobnosť ako jeden z faktorov ovplyvňujúcich rizikové správanie 7
3. SEBAHODNOTENIE 7
3.1 VYMEDZENIE POJMU SEBAHODNOTENIE 7
3.1.1 Sebapoňatie 7
3.1.2 Sebahodnotenie 7
3.2 ZDROJE SEBAHODNOTENIA 7
3.2.1 Fenomén zrkadlového ja 7
3.2.2 Sociálne zrovnávanie 7
3.2.3 Sebadiskrepančná teória 7
3.2.4 Pozitívna a negatívna afektivita 7
3.3 VÝVIN SEBAHODNOTENIA 7
3.3.1 Predškolské obdobie 7
3.3.2 Obdobie mladšieho a stredného školského veku 7
3.3.3 Obdobie adolescencie 7
3.3.4 Obdobie dospelosti 7
3.4 VZŤAH SEBAHODNOTENIA A RIZIKOVÉHO SPRÁVANIA 7
III. EMPIRICKÁ ČASŤ 7
4. CIELE VÝSKUMU A VÝSKUMNÉ HYPOTÉZY 7
4.1 CIEĽ VÝSKUMU 7
4.2 VÝSKUMNÉ HYPOTÉZY 7
4.2.1 Hypotézy týkajúce sa vzťahu rodinnej výchovy a rizikového správania 7
4.2.2 Hypotézy týkajúce sa vzťahu školského prostredia a rizikového správania 7
4.2.3 Hypotézy týkajúce sa vplyvu rovesníkov na rizikové správanie 7
4.2.4 Hypotéza týkajúca sa vzťahu religiozity a rizikového správania 7
4.2.5 Hypotéza týkajúca sa vzťahu sebahodnotenia a rizikového správania 7
5. METÓDA 7
5.1 VÝSKUMNÝ SÚBOR A PODMIENKY ADMINISTRÁCIE 7
5.2 VÝSKUMNÉ NÁSTROJE 7
5.2.1 Dotazník SAHA 7
5.2.2 Rosenbergova škála sebahodnotenia (sebaúcty) 7
5.3 ANALÝZA DÁT 7
6. VÝSLEDKY A INTERPRETÁCIE 7
6.1 DESKRIPTÍVNE ŠTATISTIKY 7
6.1.1 Deskripcia demografických údajov 7
6.1.2 Deskripcia faktorov školského prostredia 7
6.1.3 Deskripcia rodinných faktorov 7
6.1.4 Deskripcia škál rizikového správania 7
6.1.5 Deskripcia škál vplyvu rovesníkov 7
6.1.6 Deskripcia údajov o partnerských vzťahoch 7
6.1.7 Deskripcia škály religiozity 7
6.1.8 Deskripcia škály sebahodnotenia 7
6.2 VPLYV RODINNÝCH, SOCIÁLNYCH A INDIVIDUÁLNYCH FAKTOROV NA RIZIKOVÉ SPRÁVANIE ADOLESCENTOV 7
6.2.1 Vzťahy jednotlivých škál rizikového správania 7
6.2.2 Vzťahy rodinných faktorov a rizikového správania 7
6.2.3 Vzťahy faktorov školského prostredia a rizikového správania 7
6.2.4 Vzťahy vplyvu rovesníkov a rizikového správania 7
6.2.5 Vzťah religiozity a rizikového správania 7
6.2.6 Vzťah sebahodnotenia a rizikového správania 7
7. DISKUSIA 7
IV. ZÁVER 7
V. LITERATÚRA 7
Zdroje:
- V. LITERATÚRA
- Andrews, J. A., & Duncan, S. C. (1997). Examining the reciprocal relation between academic motivation and substance use: Effects of family relationships, self-esteem, and general deviance [Elektronická verzia]. Journal of Behavioral Medicine, 20(6), 523-549.
- Atkinson, R. L. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
- Aunola, K., Stattin, H., & Nurmi, J.-E. (2000). Adolescents’ achievement strategies, school adjustment, and externalizing and internalizing problem behaviors [Elektronická verzia]. Journal of Youth and Adolescence, 29(3), 289-306.
- Balcar, K. (1983). Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN.
- Baumgartner, F. (1995). Prejavy agresívneho správania dievčat a chlapcov. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 30(2), 199-208.
- Blatný, M. (2001). Sebepojetí v osobnostním kontextu. Brno: Masarykova univerzita.
- Blatný, M., Hrdlička, M., Květon, P., Vobořil, D., & Jelínek, M. (2004). Výsledky české části mezinárodního projektu SAHA II.: deskriptivní analýza rizikového chování a rizikových a protektivních faktorů vývoje mladistvých z městských oblastí z hlediska věkových kohort. Brno: Psychologický ústav, roč. 10, č.2.
- Blatný, M., Hrdlička, M., Sobotková, V., Jelínek, M., Květon, P., & Vobořil, D. (2006). Prevalence antisociálního chování českých adolescentů z městských oblastí. Československá psychologie, 50(4), 297-310.
- Blatný, M., & Osecká, L. (1994). Rosenbergova škála sebehodnocení: struktura globálního vztahu k sobě. Československá psychologie, 38(6), 481-488.
- Blatný, M., Osecká, L., & Macek, P. (1993). Sebepojetí v současné kognitivní a sociální psychologii. Československá psychologie, 37(5), 444-454.
- Blatný, M., & Plháková, A. (2003). Temperament, inteligence, sebepojetí. Nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR; Tišnov: Sdružení SCAN.
- Blatný, M., Polišenská, V., Balaštíková, V., & Hrdlička, M. (2005). Problematika rizikového chování vývoje dětí a dospívajících: Hlavní témata a implikace pro další výzkum. Československá psychologie, 49(6), 524-539.
- Boden, J. M., & Horwood, L. J. (2006). Self-esteem, risky sexual behavior, and pregnancy in a New Zealand birth cohort [Elektronická verzia]. Archives of Sexual Behavior, 35(5), 549-560.
- Carpenter, S. (2001, January). Teen’s risky behavior is about more than rase and family resources. Monitor on Psychology, 32(1). Dostupné 2008-08-01 z: .
- Cleveland, M. J., Gibbons, F. X., Gerrard, M., Pomery, E. A., & Brody, G. H. (2005). The impact of parenting on risk cognitions and risk behavior: A study of mediation and moderation in a panel of African American adolescents. Child Development, 76(4),
- 900-916.
- Connor, J. M., Poyrazli, S., Ferrer-Wreder, L., & Grahame, K. M. (2004). The relation of age, gender, ethnicity, and risk behaviors to self-esteem among students in nonmainstream schools [Elektronická verzia]. Adolescence, 39(155), 457-473.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.