Popis:
Duša dieťaťa sa prebudila pre hovorené slovo, prostredníctvom neho začalo myslieť a učiť sa - teraz sa ďalej prebúdza a otvára slovom. Skutočnosť, že deti sú počas prvých štyroch rokov školskej dochádzky ešte silno spojené so svojím okolím je pre učiteľov a rodičov veľmi zaväzujúca. Ich napodobňovaním deti prebúdzajú vlastné duševné schopnosti. Ak sa neuskutoční takéto prebudenie - najskôr pre reč, potom prostredníctvom reči voči sebe samému, potom trpí nielen reč dieťaťa, ale celá jeho osobnosť. Na vekovej úrovni mladšieho školského veku dieťa rozlišuje dobré a zlé (nie len vo svojom správaní, ale aj v správaní druhých). Toto obdobie je najvýznamnejšie aj v rozširovaní slovnej zásoby (Příhoda, 1977). Oproti predchádzajúcemu obdobiu sa až zdvojnásobí. Dieťa má záujem o okolitý svet, chce ho objavovať. Skutočnosť nie je dieťaťu len predkladaná, nevníma ju očami dospelého, ale transformuje ju svojimi očami. Poznávaním prírody a spoločnosti sa objavujú otázky, na ktoré hľadá odpovede listovaním v knihách, sledovaním televízie, i otázkami smerovanými k dospelým.
Kľúčové slová:
slovná zásoba
čítanie
literatúra
sledovanie televízie
Zdroje:
- 1. Cambel, R.: Potřebují tvou lásku. Návrat, Praha, 1993.
- 2. Glasová, M. H.: Vybrané kapitoly z vývinovej psychológie. 1995.
- 3. Hapala, D.: Násilie v zahraničnej televízii a filmoch. Pedagogická revue 1995/5-6, str. 31.
- 4. Hapala, D.: Škola kontra televízia? Pedagogická revue, 1991/3-4,
- str. 260-264.
- 5. Hauser, P.: Nauka o slovní zásobě. Praha, SPN, 1980.
- 6. Horecký, J.: Jazyk a utváranie jazykového vedomia. Pedagogická revue, 1994/1-2, str. 245-248.
- 7. Horecký, J.: Spoločnosť a jazyk. Bratislava, Veda, 1982.
- 8. Hradečná, M. - Helus, Z.: Dieťa - detstvo. Pedagogika 1992/4, str. 72-75.
- 9. Kopál, J. - Tarcalová, Ž.: Literatúra pre deti a didaktika literárnej výchovy na prvom stupni ZŠ. Bratislava, SPN, 1985.
- 10. Kopál, J. v diskusii Literatúra a škola. Slovenské pohľady 1998