Popis:
„Materiálne prostriedky výučby približujú to, čo je ďaleké, zväčšujú to, čo je nepatrné, zmenšujú to, čo je veľmi veľké, spomaľujú to, čo je rýchle, zrýchľujú to, čo je pomalé, odhaľujú to, čo je skryté, konkretizujú to, čo je abstraktné, sprítomňujú to, čo je dávno minulé, fixujú to, čo je prchavé, zjednodušujú to, čo je príliš zložité.“ M. Cipro
Je známe, že človek až 80% informácií prijíma zrakom, 12% sluchom, 5% hmatom a 3% inými zmyslami, preto môžeme povedať, že materiálne prostriedky zohrávajú v procese edukácie významnú úlohu.
Samotný pojem ˝prostriedok˝ môže mať široký význam. Vo vzťahu k cieľom vyučovacieho procesu ho chápeme ako to, čo pomáha a slúži k ich dosiahnutiu. Pojem ˝didaktické prostriedky˝ zahrňuje všetky materiálne predmety, ktoré zabezpečujú, podmieňujú a zefektívňujú priebeh vyučovacieho procesu. Ide o také predmety, ktoré v úzkej súvislosti s vyučovacou metódou a organizačnou formou vyučovania napomáhajú k dosiahnutiu výchovno-vzdelávacích cieľov. Ich vývoj je ovplyvnený s postupným vývojom kultúry a techniky. V súčasnosti ich chápeme ako významný modernizačný faktor (Maňák, 1995) .
K materiálnym didaktickým prostriedkom zaraďujeme všetky predmety, ktoré prispievajú k názornosti v procese výučby a umožňujú dokonalejšie, rýchlejšie a komplexnejšie osvojenie si učiva vo výchovno - vzdelávacom procese, taktiež aj v procese samovzdelávania (Petlák, 2004).
Kľúčové slová:
tablet
biológia
rastliny
vyučovanie
moderné technológie
internet
Obsah:
- I. DIDAKTICKÉ PROSTRIEDKY V PROCESE VYUČOVANIA 4
1.1 Vymedzenie základných pojmov 5
1.2 Rozdelenie vyučovacích prostriedkov 6
1.3 Modernizácia technológií v edukačnom procese 7
1.2.1 IKT ich úloha a možnosti využitia vo výchovno - vzdelávacom procese 8
1.2 Moderné technológie ako súčasť učiteľovej profesionality 12
1.3. Integrácia digitálnych učebných materiálov a IKT do výučby biológie 16
1.3.1. Počítačové programy 16
1.3.2 Multimediálne CD disky 17
1.3.3 Internet a WWW stránky 18
II. TABLET 21
2.2 Socrative 25
2.2.1 Socrative Teacher - Socrative učiteľ 26
2.2.2 Socrative Student - Socrative Študent 30
2.3 S Note - S poznámka 30
2.4 Mindomo 31
Program Samsung school 32
III. VÝSLEDKY 35
3.1. Téma: Voda a jej okolie 36
3.1.1 Príprava č.1 36
3.1.2 Príprava č.2 44
3.2 Téma: Vodné rastliny 50
3.2.1 Príprava č. 3 50
3.2.2 Príprava č.4 56
3.3 Téma: Brehové rastliny 65
3.3.1 Príprava č.5 65
3.3.2 Príprava č.6 72
Použitá literatúra: 79