Popis:
ÚVOD
Na konci 20. storočia sa objavuje požiadavka, aby človek v rámci školského vzdelávania nadobudol aj nový znak gramotnosti – technickú gramotnosť. Človek, ktorý je technicky gramotný, má na primeranej úrovni vedomosti o technike, schopnosť riešiť základné technické problémy, má technologické zručnosti a pozná vzťah medzi technikou a vedami, technikou a spoločnosťou a technikou a prírodou.
S technikou, s jej všestranným využitím sa stretávame na každom kroku v každodennom živote. Technika nám umožňuje stavať domy, mosty, cesty, používať nové materiály, stroje, zavádzať mechanizáciu a automatizáciu vo výrobe, využívať nové zdroje energie. Technika stále viac spútava prírodné sily a podriaďuje ich človeku. Technické vedomosti majú pre každého člena spoločnosti základný význam. Ani jedno zo súčasných povolaní nie je oddelené od základných technických poznatkov.
Veľmi závažný je vplyv techniky na životné prostredie. Pozornosť treba venovať predovšetkým záporným dôsledkom technizácie. Problémom ja napríklad zamorovanie ovzdušia látkami z továrenských komínov, z výfukov továrenských vozidiel. Odpadové vody z chemických tovární obsahujú látky, ktoré ničia život v riekach, korene stromov. Na zdravie človeka nepriaznivo pôsobí aj hlučnosť strojov v továrňach, automobilových motorov na cestách v blízkosti obývaných miest atď. To sú závažné problémy, ktoré musí technika riešiť, aby bola človeku iba na prospech. Nevýhodou je, že techniku možno použiť aj proti človeku a životu. Už prvé nástroje sa použili nielen na lov, ale aj na zabíjanie ľudí. S rozvojom vedy a techniky sa zdokonaľujú aj vojenské prostriedky, ako zbrane hromadného ničenia , ktoré môžu zničiť životy na väčších územiach. Preto treba, aby sa všetci ľudia na celom svete usilovali o mierové využitie techniky.
Nadobudnúť u žiakov technickú gramotnosť, schopnosť riešiť základné technické problémy pomocou vedomostí, zručností a návykov je požiadavkou každej technicky zameranej publikácie. Taktiež táto všeobecná požiadavka je cieľom mojej diplomovej práce. Okrem týchto všeobecných cieľov sú cieľom práce i konkrétnejšie požiadavky, ako poukázať na dôležitosť technickej výchovy na základných školách, na dôležitosť poznania
Kľúčové slová:
veda
technika
rozvoj
materiály
Zdroje:
- 1. ANDREJSEK, K. a BENEŠ,J.: Metódy řešení technických problémů. Praha,
- SNTL 1984.
- 2. BAJTOŠ,J. PAVELKA, J.: Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov Edičné stredisko CVT FHPV PV v Prešove 1999
- 3. CAKO,A. – VILMON,V. – CINA,M. : Úvod do štúdia techniky. Nitra, Vysoká škola pedagogická Nitra 1995 .
- 4. CINA, V. – VILMON, V. : Vybrané kapitoly z didaktiky odborného výcviku. Nitra Edičné stredisko Pedagogickej fakulty v Nitre 1992.
- 5. HÁJEK V. a kol. : Řemeselné práce svépomocí. Praha, SNTL 1990.
- 6. KRUŠPAN, I. a kol. : Technická výchova pre 5. až 9. ročník základných škôl. Bratislava , SPN 1983.
- 7. MILEC, A. : Teória pracovného vyučovania. Bratislava,SPN 1983.
- 8. NETESAL, M. a kol. : Základy techniky pre 7. ročník ZŠ Povinne voliteľný predmet. Bratislava, SPN 1982.
- 9. PETLÁK, E. : Všeobecná didaktika.Bratislava, IRIS 1997.
- 10. ŠKÁRA, I. a kol. : Pracovné vyučovanie. Technické práce pre 7. ročník základnej
- školy Bratislava, SPN 1982.
- 11. VILMON, V. – CINA, M. : Materiály a technológia. Nitra, Pedagogická fakulta Nitra 1991.
- 12. VOJTĚCH, V. a kol. : Technické praktiká v 7. ročníku Základnej školy. Bratislava, SPN 1982
- 13. VONDRÁČEK, F. a kol. : Pracovné vyučovanie. Technické práce pre 6. ročník základnej školy. Bratislava , SPN 1983 .
- 14. ZVORYKIN, A. A a kol. : Dejiny techniky. Bratislava, Slov.spol.pre dejiny vied a techniky 1974.
- Učebné osnovy technickej výchovy pre 5. – 9. ročník základnej školy. MŠ SR Bratislava, 1997