Popis:
Rodina a školská trieda sú základnými sociálnymi útvarmi dieťaťa. Sú miestami, kde trávi prevažnú časť svojho života a kde sa dostáva do rôznych, často závažných emocionálnych situácií a sociálnych vzťahov, ktoré sú zdrojom pozitívnych a negatívnych podnetov, ale aj celého radu osobných problémov a konfliktov. Dnešný svet je veľmi uponáhľaný, plný stresujúcich situácií, agresivity a negatívnych javov, čo má veľmi nepriaznivý dopad na prežívanie detí a fungovanie rodín. Pokrok v technickom rozvoji zvyšuje psychickú záťaž, obmedzuje podmienky pre ľudské vyjadrenie osobnosti, vnucuje človeku prijímať nový životný a pracovný rytmus, zrýchľuje tempo života a často znemožňuje sebavyjadrenie a osobnostný rozvoj každého z nás. Pretože už od útleho detstva nás pohlcujú požiadavky zo strany rodiny aj spoločnosti, dochádza k nadmernej záťaži organizmu, ktorá často vyústi do psychosomatických problémov. Stále častejšie sa tieto ťažkosti objavujú už v detskom veku. Jedinec má problémy v kontaktoch so skupinou, má zdravotné problémy, problémy s komunikáciou aj s akceptovaním samého seba.
V súčasnosti je veľmi často predmetom diskusie širokej verejnosti otázka negatívneho správania detí, násilia, agresivity, šikany, trestných činov a pod. Čoraz častejšie sa stretávame s deťmi, ktoré majú výrazné ťažkosti so správaním. Je to jedna z najčastejších diagnóz. V súčasnosti sa poruchy správania vyskytujú u 10 - 15% detí a adolescentov (Lechta, Hučík, 2007). Práve preto sme si pre náš výskum vybrali deti s poruchami správania a učenia.
„Optimálny harmonický rozvoj psychických funkcií je priaznivý stav, ktorý môžeme chápať aj ako absenciu biologicky i psychogénne podmienených porúch.“ (Turček, 2000, str. 9). Problematický jedinci však reálne existujú.
Podstatným momentom v morálnom vývoji je činnosť. Efektívne výchovné ostupy, či programy sa neobmedzujú iba na slovné pôsobenie a vyvolávanie emocionálnych zážitkov, ale zaraďujú tiež prvky činnosti.
...
Kľúčové slová:
poruchy správania
ADHD
špecifické vývinové poruchy
vývinové poruchy učenia
poruchy učenia
učenie
vývin
mladší školský vek
psychomotorika
pohybová výchova
škola
dyslexia
dysgrafia
Obsah:
- ABSTRAKT -2-
Predhovor -4-
ÚVOD -9-
1. TEORETICKÉ VÝCHODISKÁ -11-
1. 1 Poruchy správania - základné pojmy -11-
1. 1. 1 Etiológia porúch správania -14-
1. 1. 2 Formy poruchového správania -15-
1. 2 Hyperkinetický syndróm a porucha pozornosti - ADHD -17-
1. 3 Špecifické vývinové poruchy učenia -20-
1. 3. 1 Dyslexia -20-
1. 3. 2 Dysgrafia -21-
1. 3. 3 Dysortografia -21-
1. 3. 4 Dyskalkúlia -22-
1. 4 Charakteristika mladšieho školského veku -23-
1. 4. 1 Telesný vývin -23-
1. 4. 2 Psychický vývin -26-
1. 5 Psychomotorika - základné pojmy -31-
1. 5. 1 Oblasti psychomotoriky -32-
1. 5. 2 Psychomotorika vo vyučovaní telesnej výchovy na základných školách -34-
1. 5. 3 Ciele a úlohy psychomotoriky -35-
1. 5. 4 Psychomotorická hodina -36-
1. 6 Pohybová výchova v základnej škole -39-
2 CIELE A HYPOTÉZY -41-
2. 1 Cieľ práce -41-
2. 2 Hypotézy -41-
3 METODICKÁ ČASŤ -42-
3. 1 Charakteristika skúmaného súboru -42-
Žiaci -42-
Pedagogickí pracovníci -43-
3. 2 Charakteristika liečebno-výchovného sanatória -44-
3. 2. 1 Liečebno-výchovné sanatórium v Ľubochni - doline -46-
3. 3 Pedagogický výskum a metódy získavania údajov -47-
3. 3. 1 Pozorovanie -48-
3. 3. 1. 1 Vlastné pozorovanie detí v LVS Ľubochňa -49-
2. a 3. ročník - 1. výchovná skupina -49-
4. ročník - 2. výchovná skupina -49-
3. 3. 2 Pedagogický experiment -50-
3. 3. 3 Súbor psychomotorických aktivít pre deti -51-
3. 3. 3. 1 Hry zamerané na kooperáciu a upevňovanie medziľudských vzťahov -51-
3. 3. 3. 2 Hry zamerané na relaxáciu a uvoľnenie -52-
3. 3. 3. 3 Hry zamerané na reguláciu pohybovej aktivity -54-
3. 3. 3. 4 Hry zamerané na rozvoj kognitívnych procesov a pozornosti -56-
3. 3. 3. 5 Hry na rozvoj motoriky a koordinácie -57-
3. 3. 4 Získavanie údajov pomocou dotazníka -59-
3. 3. 4. 1 Dotazník pre deti -59-
3. 3. 4. 2 Dotazník pre učiteľov -60-
3. 4 Metódy vyhodnocovania získaných údajov -60-
3. 4. 1 Logické metódy -60-
3. 4. 1. 1 Analýza a syntéza -60-
3. 4. 1. 2 Dedukcia a indukcia -61-
3. 4. 2 Matematicko-štatistické metódy -61-
3. 4. 2. 1 Niektoré matematicko-štatistické metódy -62-
4 VÝSLEDKY VÝSKUMU -63-
4. 2 Vyhodnotenie dotazníka pre pedagogických pracovníkov -63-
4. 3 Vyhodnotenie experimentu na základe vlastného pozorovania -64-
2. a 3. ročník - 1. výchovná skupina -65-
4. ročník - 2. výchovná skupina -66-
5. DISKUSIA -67-
ZHRNUTIE -70-
ODPORÚČANIA PRE PRAX -71-
ZÁVER -73-
6. BIBLIOGRAFIA - ZOZNAM POUŽITEJ LITERATÚRY -74-
HYPERTEXTOVÉ ODKAZY -77-
7. PRÍLOHY -78-
Príloha č. 1 -78-
Príloha č. 2 -80-
Príloha č. 3 -82-
Príloha č. 4 -84-
Príloha č. 5 -89-
Zdroje:
- Adamírová, J. (2008): Psychomotorika. Příklady psychomotorických cvičení a her pro střední a starší věk. Pohyb je život. Časopis České asociace Sport pro všechny, 12. ročník, číslo 2, str. 18 - 21. Stiahnuté 10. 11. 2009. Dostupné na:http://www.caspv.cz/download/magazine/pohyb-2-08-vnitrek-18-32-7.pdf
- Baláž, J., Olejár, M. (1998): Základy telesnej kultúry. Bratislava: Katedra telesnej výchovy, UK.
- Belšan, P. (1978): Metodická príručka pre vyučovanie telesnej výchovy pre 3. a 4. ročník ZŠ. Bratislava: SPN.
- Blahutková, M. (2006): Psychomotorika pre každého. Prešov: Metodicko - pedagogické centrum.
- Blahutková, M., Klenková, J., Zichová D. (2005): Psychomotorické hry pre deti s poruchami pozornosti a pre hyperaktívní deti. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita.
- Dorčík, P., Straková, D. (2007): Psychomotorická pomôcka - padák. Revue liečebnej pedagogiky, číslo 2., ročník I., str. 20 - 22. Stiahnuté 15. 11. 2009. Dostupné na: http://prolp.files.wordpress.com/2008/02/rlp_2_2007pdf.pdf
- Drobný, I., Drobná, M. (1989): Biológia dieťaťa pre špeciálnych pedagógov I. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského.
- Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J. (1991): Pedagogická psychológia. Bratislava: Jaspin.
- Edelsberger, L., Kábele, F. a kol. (1988): Speciální pedagogika pro učitele prvního stupně základních škol. Praha: SPN.
- Ferjenčík, J. (2002): Úvod do metodológie psychologického výskumu. Praha: Portál.
- Gavora, P. (1996): Výskumné metódy v pedagogike, Bratislava: Metodické centrum.
- Hlivárová, N. (2001): Motorika - o čo ide - charakteristika základných pojmov. Stiahnuté 14. 11. 2009. Dostupné na: http://www.radost.sk/tiptyzdna.php?show=more&action=show&IDrow=31&IDpage=1&IDorder=1
- Hornaufová, D., Hoffmanová, S. (2006): Koncept psychomotorickej intervencie na ZŠ. Zborník príspevkov z konferencie Liečebnopedagogické dni 2006, Bratislava, str. 97 - 104. Stiahnuté 15. 11. 2009. Dostupné na: http://wp.prolp.sk/wpcontent/
- uploads/2008/02/zbornik-liecebnopedagogicke-dni-2006.pdf
- ...
- Pokorná, V. (1997b): Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení.Praha: Portál.
- Prekopová, J. (1999): Malý tyran. Praha: Portál.
- Ritomský, A. (2004): Metodológia sociálnopsychologického výskumu. In: Kollárik, T. a kol.: Sociálna psychológia. Bratislava: Univerzita Komenského, s. 53-72.
- Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001): Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
- Švec, Š. (1996): Metódy výskumu v pedagogike. Bratislava: FF UK.
- Šuba, J. (2007): Dieťa s hyperkinetickou poruchou (ADHD) - dieťa ohrozené abúzom psychoaktívnych látok. Zborník prednášok odbornej konferencie Deti s poruchami správania a hyperaktívnymi problémami v ambulantnej a inštitucionálnej starostlivosti, Bratislava.
- Tóthová, D. (2006): Psychomotorika vo vyučovaní telesnej výchovy na základných školách. Tel. výchova.Šport, číslo 16, ročník 1., str. 11 - 13. Stiahnuté 21. 10. 2009. Dostupné na: http://staryweb.fsport.uniba.sk/a_veda_vyskum/CASOPIS/r2006/c1/tot.pdf
- Train, A. (2001): Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál.
- Turček, K. (2000): Psychopatologické a sociálno-patologické prejavy detía mládeže. Bratislava: Iris.
- Vágnerová, M. (2000): Vývojová psychologie. Praha: Portál.
- Vágnerová, M. (2008): Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
- Valdner, M. (2007): Marketingové analýzy a matematické metódy ich spracovania. Seminárna práca. Trnava: Katedra marketingovej komunikácie, FMK, Univerzita sv.Cyrila a Metoda v Trnave. Stiahnuté 3. 4. 2010. Dostupné na:http://www.valdner.com/school_public/FMK%20UCM%20TT/4roc%20-%20Marketingovy%20manazment%20I%20+%20II/Matematicke%20metody.doc
- Vašek, Š. a kol. (1994): Špeciálna pedagogika - terminologický a výkladový slovník. Bratislava: SPN.
- Vichnar, M. (1981): Životní režim nápadně neklidných dětí. Predškolská výchova 35, č. 9, s. 20-21.
- Voľný, M. (1980): Hry na voľný čas. Bratislava: Šport, slovenské telovýchovnénakladateľstvo.
- Zelinková, O. (2003): Poruchy učení. Praha: Portál.