Využívanie umelecko-výchovných činností v materskej škole
Prípona
.doc |
Typ
diplomová práca |
Stiahnuté
7 x |
Veľkosť
1,3 MB |
Jazyk
slovenský |
ID projektu
5756 |
Posledná úprava
24.11.2017 |
Zobrazené
13 340 x |
Autor:
- |
Zdieľaj na Facebooku |
Detaily projektu |
Popis:
Cieľom diplomovej práce je zistiť, aké je uplatňovanie umelecko-výchovných činností v materských školách s vyučovacím jazykom slovenským a vyučovacím jazykom maďarským. Zvláštna pozornosť je venovaná porovnaniu Programu výchovy a vzdelávania detí v MŠ na Slovensku s jedným z alternatívnych programov pre materské školy, zameraným na estetickú výchovu v Maďarskej republike. Diplomová práca je rozdelená do piatich kapitol. Prvá kapitola sa zaoberá pojmami výchova a predškolská výchova detí. Druhá kapitola rozoberá pojem estetická výchova v materských školách. Porovnáva využívanie esteticko-výchovných činností v MŠ na Slovensku a v Maďarskej republike. Tretia časť sa zaoberá pojmom umenie a s vedeckými výskumami o dôležitosti emocionálnej schopnosti pri rozvíjaní intelektuálneho rozvoja dieťaťa. Štvrtá časť predstavuje spomínaný alternatívny program z oblasti estetickej výchovy Predškolská výchova prostredníctvom umenia. Vo výskumnej časti analyzuje, vyhodnocuje, interpretuje výskumné výsledky získané dotazníkom.
Kľúčové slová:
pedagogika
výchova
škola
škôlka
estetická výchova
umenie
umelecko-výchovné činností
predškolská výchova ako prostriedok umenia
Obsah:
- Abstrakt 1
Predhovor 2
Zoznam tabuliek 5
Zoznam grafov 6
Zoznam skratiek 8
Úvod 9
1 Výchova 11
1.1 Výchova v predškolskom zariadení 11
2 Estetická výchova 15
2.1 Hlavné esteticko-výchovné koncepcie 15
2.2 Estetická výchova v predškolskej výchove 16
2.3 Porovnávanie programu estetickej výchovy na slovensku a v maďarskej republike 18
3 Umenie 25
3.1 Charakteristika umenia 25
3.2 Funkcie umenia v živote detí 27
3.3 Vplyv súčasnej podoby kultúry 29
3.4 Význam umenia v učení v rôznych spoločnostiach 31
4 Predstavenie alternatívneho programu predškolská výchova prostredníctvom umenia 34
4.1 Stretnutie s alternatívnym programom 34
4.2 Obsah programu 35
5 Projekt výskumu 39
5.2 Výskumný problém, výskumné otázky 39
5.2.1 Výskumný problém 39
5.2.2 Výskumné otázky 39
5.1 Výskumný cieľ, úlohy, predmet 40
5.1.1 Cieľ výskumu 40
5.1.2 Úlohy výskumu 40
5.1.3 Predmet výskumu 41
5.3 Výskumná vzorka 41
5.4 Metóda výskumu a metodika výskumu 41
5.5 Výsledky výskumu a interpretácia výsledkov výskumu 42
5.6 Závery výskumu a odporúčania pre prax 66
Zaver 69
Zoznam bibliografických odkazov 70
Príloha a 72
Príloha b 75
Zdroje:
- BEŇO, M. et al. 2004. Regionálne školstvo v Slovenskej republike: Analyticko - prognostické štúdie. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva, 2004. ISBN 80-7098-388-4.
- BETTELHEIM, B. 2000. Za tajemstvím pohádek. Proč a jak je číst v dnešní době. Praha : Nakladatelství lidové noviny, 2000. 8-9 s
- BOROS, D. 1997. Bevezetés a nevelétudományba. Budapest : Nemzeti tankkönyvkiadó, 1997. 26 s.
- GAVORA, P. 1999. Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava : Univerzita Komenského, 1999. ISBN 80-223-1342-4.
- GUBRICOVÁ, J. 2005. Hra a tvorivosť. In Adamko hravo - zdravo. 2005. s. 15-16. ISBN 80-89209-12-2.
- GUZIOVÁ, K. 1999. Program výchovy a vzdelávania detí v materských školách. Bratislava : Ľuboprint, 1999. 5-190 s. ISBN 80-967721-1-2.
- HAVLÍK, R., KOŤA, J. 2002. Sociológie výchovy a školy. Praha : Nakladateľství Portál, 2002. 36-37 s. ISBN 80-7178-635-7.
- JÁVORSZKY, E. 1998. Fejlődéspszichológia. 2. vyd. Sopron : Edutech, 1998. 39 s. ISBN 963-85651-6-0.
- KAČÁNYI, V. et al. 1999. Základy učiteľskej psychológie. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1999. 10 s. ISBN 80-08-02830-0.
- KOLLÁROVÁ, D. 2005. Metóda tvorivej dramatiky a výchova detského čitateľa. Partizánske Renesans, 2005. 9 s. ISBN 80-9684-27-6-5.
- KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. 2001. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha : Portál, 2001. 425-444 s. ISBN 80-7178-585-7.
- KOVÁČOVÁ, B. 2006. Umenie ako terapia v živote dieťaťa. In Pán Učiteľ. Musica Liturgica, 2006. č. 6, s. 24-25.
- MIŠURCOVÁ, V., SEVEROVÁ, M. 1997. Děti, hry a umění. 1. vyd. Praha : ISV, 1997. 25-37 s. ISBN 80-85866-18-8.
- NAGY, J. 2002a. Csak tiszta forrásból. 2. vyd. Budapest : ÓOSZE, 2002. č. 2, 8-9 s. ISBN 963-204-566-1.
- NAGY, J. 2006. Gyermektükör. Szolnok : ÓOSZE, 2006. č. 5. ISBN 963-06-0734-4.
- NAGY, J. 2001. Óvodatükör. Szolnok : ÓOSZE, 2001. č. 4. ISBN 963-00-6448-0.
- NAGY, J. 1999. Rajz, mintázás, kézimunka. Szolnok : ÓOSZE, 1999. č. 3. ISBN 963-03-9074-4.
- NAGY, J. 2002b. Smiať sa, objavovať, čudovať sa. Budapešť : Croatica, Kht, 2001. 3- 70 s. ISBN 963-9314-39-0.
- OBDRŽÁLEK, Z., HORVÁTHOVÁ, K. et al. 2004. Organizácia a manažment školstva. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2004. 256 s. ISBN 80-10-00022-1.
- PETITTOVÁ, L. 2006. Na vypracovanie dobrých pedagogických koncepcií. In GEO. 2005, roč. 2, č. 10, s. 58. ISSN 1336-8001
- PRÚCHA, W., WALTEROVÁ, MAREŠ. 1995. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 1995. 63-244 s. ISBN 80-7178-029-4.
- Predškolská výchova prostredníctvom umenia. Szolnok. č. OM 274/235/2004. ďalšie vzdelávanie.
- SOKOLOVÁ, K. 2004. Cesta napĺňania zmyslu výtvarnej výchovy. In Učiteľské noviny. 2004, č. 44-45, s. 8.
- ŠUPŠÁKOVÁ, B. et al. 2001. Čítanka odborných textov z výtvarnej výchovy. Bratislava : UK, 2001. 3 s. ISBN 80-223-1570-2.
- ŠUPŠÁKOVÁ, B. et al. 1999. Projekty a alternatívne formy vo výtvarnej výchove. Bratislava : Gradient, 1999. 9 s. ISBN 80-9672-31-4-6.
- TRUBÍNIOVÁ, V. 2003. Dejiny predškolskej pedagogiky. 1. vyd. Bratislava : Humanitas, 2003. 26 s. ISBN 80-968053-3-9.
- TRUBÍNIOVÁ, V. 1997. Predškolská výchova na Slovensku súčasnosť a budúcnosť. Bratislava : Pedagogická fakulta UK, 1997. 5-7 s. ISBN 80-88868-09-2.
- VARGOVÁ, T. 2005. Netradičné modely spolupráce rodiny a materskej školy. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta univerzity Mateja Bela, 2005. 3 s.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.