Popis:
Ľudia a národy sú pre Augustína práve vôľa, ale mali by byť a stať sa ideálnou vôľou. Čistý mocenský štát, ktorý sa rozlúčil so spravodlivosťou, sa preto nelíši od bandy zbojníkov. Celkove možno ľudské sociálne útvary rozdeliť podľa hľadiska ideálneho poriadku a žiadostivého neporiadku na boží a na pozemský štát. Rozdelenie neznamená na jednej strane svetský štát a na druhej strane cirkev, ale ideálny štát, ktorý sa podrobuje večnému božiemu poriadku a vidí posledný cieľ všetkého svojho diania v bohu (preto boží štát), a naproti nemu nie ideálny štát, ktorý nechce svet „používať“, aby prišiel k bohu, ale ho chce žiadostivo a neusporiadane „využívať“, lebo len tu vidí miesto svojho trvania a považuje za boha vlastne svet alebo človeka. Preto je to len pozemský štát. V dejinách sveta sa bude vždy uskutočňovať tento boj medzi svetlom a tmou, medzi večným a časným, nadzmyslovým a zmyslovým, božským a protibožským.
Kľúčové slová:
Augustín
Boží štát
mocenský štát
agnosticizmus
ateizmus
Aurélius Augustinus
cirkev