Popis:
Etika je dôležitou súčasťou podnikovej kultúry, ktorá sa opiera o ľudskú potrebu k niekomu prináležať, patriť, zaradiť sa do spoločenstva ľudí s rovnakými potrebami, záujmami a hodnotami.
Samotný pojem etika pochádza z gréckeho ethos, ktoré vyjadruje povahový rys, zvyk, obyčaj, spôsob myslenia, či postoje jednotlivcov a skupín. Za zrod disciplíny s názvom podnikateľská etika môžeme považovať rok 1974 na univerzite v Kansase. Cieľom každého manažéra je dosahovať zisť a minimalizovať svoje náklady. Ich úspech, kariéra, a tým aj sebarealizácia a postavenie v spoločnosti závisia od ich profesionálnej schopnosti zarábať pre seba. Etika sa stáva nevyhnutnou súčasťou prežitia mnohých podnikov. Podnikateľská etika sa v posledných desaťročiach rozvíja v celom svete obrovským tempom vysvetľuje REMIŠOVÁ (2004). „...v podnikateľskej etike ide o skúmanie ekonomických aktivít na základe hodnôt. Podnikateľská etika prezentuje ekonomiku založenú na humánnom princípe, ktorý zdôrazňuje, že podnikateľské aktivity nie sú samoúčelné, ale uskutočňujú sa pre ľudí a s ľuďmi a že podnikanie má slúžiť životu.“
Kľúčové slová:
etika
etické kódexy
sociálna zodpovednosť
podnikateľská etika
medzinárodné podniky
vývoj
Obsah:
- 1. Medzinárodná podnikateľská etika jej podstata, význam a vývoj.
2. Historické aspekty vývoja a úrovne podnikateľskej etiky.
3. Spoločenská zodpovednosť medzinárodných podnikov.
ZOZNAM POUŽITEJ LITERATÚRY
Zdroje:
- UBREŽIOVÁ. I. 2008. Medzinárodný manažment a podnikanie. Nitra: Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre 2008. 159 s. ISBN 978-80-552-0069-9
- REMIŠOVÁ, Anna: Podnikateľská etika v praxi - cesta k úspechu. EPOS 1999, Bratislava, ISBN 80-8057-106-6
- ŽÁK, M. a kol.: Veľká ekonomická encyklopédia. LINDE 2002, Praha, ISBN 80-7201-381-5
- REMIŠOVÁ, A.: Etické kódexy. Ekonóm 1998, Bratislava, ISBN 80-225-0952-3
- LUKNIČ, Arnold: Štvrtý rozmer podnikania - etika. Slovak Academic Press, spol. s r.o. 1994, Trenčín, ISBN 80-85665-30-1