Podstata výchovy
«»
Popis:
Pojem „výchova“ je v slovenskom jazyku mnohoznačný a používa sa nejednotne. Vyplýva to jednak zo zložitosti javov, ktoré nazývame výchovou, ako aj z nedostatkov v metodológii a pojmotvorbe v pedagogike. Existuje veľké množstvo definícií výchovy, ktoré ju vymedzujú. Pojem výchova nemôžeme vtesnať do jednej definície z hľadiska jednej teórie.
Ako uvádza Švec termín výchovy ako komplementárny pojem k vzdelávaniu v tomto zmysle označuje „rodový /generický/ pojem sociálno-citovej, vôľovej a snahovej výchovy vo významovej súvislosti s rozumovou výchovou /so vzdelávaním/ a telesnopohybovou výchovou /s vycvičovaním/“. Rovnako uvádza mnohoznačnosť termínu výchova v slovenskom jazyku, v ktorom sa vyvinulo niekoľko významov slova výchova, z ktorých niektoré nemajú status všeobecne akceptovaného termínu v medzinárodnom komparatívnom meradle.
Kľúčové slová:
výchova
podstata výchovy
Obsah:
- 1. PODSTATA VÝCHOVY
1.1 Faktory výchovy
1.2 Poňatie výchovy
1.2.1 Dialektické a systémové poňatie výchovy1
1.3. Znaky výchovy
Literatúra
Zdroje:
- KOSOVÁ, B. – CEJPEKOVÁ,J.: Učebné texty zo všeobecnej pedagogiky. Banská Bystrica: 1996. 56 s.
- BAKOŠOVÁ, Z.: Sociálna pedagogika. Bratislava: Univerzita Komenského, 1994. ISBN 80-223-0817-X
- VIŠŇOVSKÝ, Ľ.: Teória výchovy – vybrané kapitoly. Banská Bystrica: PF UMB, 1998. 121 s. ISBN 80-8055-135-9
- ŠVEC, Š.: Základné pojmy v pedagogike a andragogike. IRIS: 2005. 318 s. ISBN 80-890-1831-9
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.