Premeny človeka a spoločnosti a ich dopad na výchovu
«»
Popis:
Sociálne determinanty výchovy v postmodernej spoločnosti
Situácia človeka na začiatku 21. storočia je označovaná ako postmoderna.
Pojem postmoderná spoločnosť označuje duchovné a spoločenské prostredie (klímu) súčasnej západnej spoločnosti. Postmoderné myslenie a pocit ľudí v spoločnosti významne súvisí so sklamaním z výsledkov modernej spoločnosti. Ľudia prestali dôverovať racionalizmu modernej spoločnosti, odmietajú ideu pokroku, neveria v možnosť vedeckého predvídania a plánovania sopoločenských procesov. Postmoderná spoločnosť je vlastne prvou spoločnosťou bez univerzálneho hodnotového systému a bez tejto orientácie stojí zoči-voči ekologickému ohrozeniu. V sociológii sa spočiatku pojem postmoderná spoločnosť používal ako synonymum postindustriálnej spoločnosti, pričom výraz „postmoderný“ sa vyskytoval najviac v spojení „postmoderná kultúra“. V najnovšej sociológii sa používa tento termín pre zdôraznenie plurality hodnôt, životných foriem, štýlov života, rozmanitých stratégií konania, pričom sa zdôrazňuje priam programový protest proti akejkoľvek uniformite a proti všetkým nástrojom spoločenskej kontroly. Morálnou inšpiráciou postmodernej sociológie bola kritika totalitárnych spoločností 20. storočia. Dnes sa kritizuje a odmieta totalita každého druhu - v umení, politike, v medziľudských vzťahoch a podobný dôraz sa kladie na predstavivosť a tvorivosť a podporuje sa rozmanitosť tak vedeckých koncepcií ako aj koncepcií života...
Kľúčové slová:
postmoderna
globalizácia
výchova
spoločnosť
domáce vzdelávanie
Obsah:
- Sociálne determinanty výchovy v postmodernej spoločnosti
Sociálne aspekty, determinanty výchovného pôsobenia
Hodnotová orientácia mládeže v globalizačnom svete
Základné problémy nášho a svetového školstva
Trendy vedúce k zložitosti sveta
Škola, alebo domáce vzdelávanie
Použitá literatúra
Zdroje:
- MŐHLPACHR, P. 2003. Sociální determinanty výchovy v postmoderní společnosti. Pedagogická orientace, č. 4, 2003, s. 44 – 51.
- SKALKOVÁ, J. 2000. Výchova a vzdělávání v kontextu soudobých globalizačních tendencí. Pedagogika, roč. 50, č. 1, s. 13 – 22.
- SMETÁČEK, V. a kol.: 2000. Změny v postavení člověka a společnosti, výchovy a pedagogiky. In Pedagogická orientace, č. 1, s. 6 – 20.
- ŠTECH, S. 2003. Škola nebo domácí vzdělávaní? Teoretická komplikace jedné praktické otázky. In Pedagogika, roč. 53, č.4 s. 418-436.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.