Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 119
projektov

Teória hier - kybernetika a manažment

«»
Prípona
.pdf
Typ
esej
Stiahnuté
17 x
Veľkosť
0,3 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
6420
Posledná úprava
02.08.2018
Zobrazené
3 389 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Čo má spoločného poker a vojenský konflikt? Veľmi veľa. V oboch nie je možné zvíťaziť bez toho, aby sme zvážili nebezpečenstvo a zvolili správnu stratégiu. Oba problémy je možné vyriešiť pomocou teórie hier. V septembri roku 1962 hrozilo svetu reálne nebezpečenstvo jadrovej vojny. Sovietsky zväz rozmiestnil na Kube, len 145 kilometrov od amerického kontinentu, svoje atómové zbrane. Išlo o hrozbu, pred ktorou nemohol prezident Kennedy zatvárať oči. Každý chybný krok mohol spôsobiť katastrofu, pri ktorej by zomreli milióny ľudí. Prezidentovi poradcovia navrhovali vzdušný útok, ktorý by strely namierené na USA zlikvidoval. To však mohlo sovietskú stranu rozhnevať. Nedalo sa vylúčiť, že Sovieti nebudú prihliadať strate svojich rakiet a zaútočia ako prvý. Iní doporučovali námornú blokádu, ktorá mala zabrániť dodávke ďalších rakiet. Zároveň mala byť predložená požiadavka na stiahnutie jadrových striel. To sa zasa nezdalo tím z poradcov, ktorí tvrdili, že tento spôsob nebude účinný. Obe svetové veľmoci museli toto dilema vyriešiť čo možno najrýchlejšie. Prezident Kennedy sa rozhodol pre námornú blokádu, ale zároveň začal s prípravou mohutného útoku na Kubu. Po niekoľkých dňoch horúčkovitých jednaní Sovieti svoje rakety stiahli. Svet si mohol opäť vydýchnuť. Karibská kríza bola nielen jedným z medzníkov moderných dejín, ale tiež príkladom problému, s ktorým sa každý z nás stretol už mnohokrát - ako sa čo najlepšie rozhodnúť v okamžiku, keď nevieme, čo si myslí ten druhý. Zamestnanci, ktorí usilujú o zvýšenie platu, politici, hráči kariet...tí všetci stoja pred rovnakou otázkou: pokračovať v hre a blafovať, alebo sa vzdať? Matematikov tento problém zaujal. Už viac ako sto rokov sa snažia vypracovať model chovania, ktorý by viedol k najlepšiemu možnému riešeniu. Prvým úspechom bol vznik novej disciplíny, ktorá dostala meno teória hier.

Kľúčové slová:

teória hier

problém

nebezpečenstvo

atómové zbrane

John Nash

John Maynard Smith

umelá inteligencia

manažment

kybernetika



Obsah:
  • Abstrakt
    Základné pojmy
    História a dopad
    Analýza hier v strategickej forme:
    1. Dominancia
    2. Nashova rovnováha
    3. Výber ekvilibria a evolučné hry
    4. Zmiešané stratégie
    Záver
    Zdroje

Zdroje:
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko