Etika a internetové média (Definícia pojmov, Špecifiká internetového publikovania, Etické problémy v internetových médiách, Etika tradičných médií v čase internetu)
Diplomová práca46 s. / 5. roč. / pdf
V úvode diplomovej práce sa zvykne konštatovať, že pri výskume bol jedným z kľúčových problémov nedostatok vhodnej literatúry, že skúmaná oblasť ešte nie je dostatočne prebádaná. Fenomén internetu zrejme nemožno charakterizovať výstižnejšie, ako konštatovaním, že pri príprave tejto práce bol problémom naopak nadbytok literatúry.Prvé internetové médiá vznikli len pred necelým desaťročím a o špecifickej etike týchto médií sa v USA začalo hovoriť len pred niekoľkými rokmi. Na Slovensku doteraz disk...
|
|
1,3 |
26x |
|
Náboženstvo ako forma spoločenského vedomia
Projekt34 s. / 2. roč. / pdf
Pavla Valovičová,Náboženstvo ako forma spoločenského vedomia so zameraním na husitské náboženstvo, práca ŠVOČ na Akadémii Policajného zboru, Katedra spoločenskovedných disciplín. Vedúci práce ŠVOČ doc. PhDr. Jozef Škrovánek, CSc., Bratislava, 2009, 27 s. a príloha. Práca prináša pohľad na spoločnosť na prelome 14. a 15. storočia. Vykresluje udalosti od veľkej západnej schizmy do husitských vojen. Podrobne opisuje význam a dielo majstra Jána Husa a jeho význam a postavenie v českých dejinách. Prá...
|
|
0,7 |
5x |
|
Školský systém vzdelávania na Slovensku
Seminárna práca26 s. / 1. roč. / doc
Školský systém participuje na vytváraní životných príležitostí mladým ľuďom tým, že im umožňuje prístup k vyššiemu alebo nižšiemu vzdelávaniu prostredníctvom neho k vyšším alebo nižším pracovným pozíciám, k prestíži, ale i k určitej moci spojenej s funkciou v zamestnaní.Úlohou školy a školského systému je zabezpečovať harmóniu medzi vzdelaním, sociálno-ekonomickým rozvojom krajiny a individuálnymi potrebami účastníkov vzdelávania. Inými slovami vyjadrené, prispôsobovať štruktúru školského systém...
|
|
0,2 |
17x |
|
Boh a otázka jeho existencie vo filozofii
Seminárna práca13 s. / 3. roč. / doc
Témou mojej seminárnej práce z filozofie je Boh a otázka jeho existencie vo filozofii. Túto tému som si vybrala preto, lebo ma ako kresťanku zaujíma, aký názor mali na Boha ľudia v minulosti a na základe čoho si vysvetľovali jeho existenciu vo svete. Prácu som rozdelila na tri hlavné kapitoly, ktoré majú svoje podkapitoly. V prvej kapitole som sa zamerala na vysvetlenie pojmu „Boh“ a na vedy, ktoré sa zaoberajú jeho existenciou, druhú kapitolu som venovala názorom o existencii Boha v podaní dvoc...
|
|
0,1 |
20x |
|
Filozofia - vypracovaná terminológia
Vypracované otázky32 s. / 1. roč. / doc
Filozofia terminológia vypracovaná ku skúške1. FilozofiaFilos - priateľ, filein-milovať, sofia-múdrosťFilozofia pôvodne znamenala lásku k múdrosti. Je to záujem filozofa o poznávanie diania vo svete, ale aj podstaty sveta, jeho pôvodu, vlastnosti, zákonitosti.Filozofia je poznanie o svete - univerzálna veda, veda o kozme, makrokozme i mikrokozme. Kladenie otázok a hľadanie odpovedí. Filozofia sa utvára ako pojmové poznanie na rozdiel od mýtického myslenia, kt. vychádzalo z predstáv a počiatok sv...
|
|
0,4 |
73x |
|
Francúzsky materializmus - Naturalistické obrazy človeka
Seminárna práca9 s. / 1. roč. / docx
Materializmus je filozofický smer, ktorý uznáva hmotu za prvotnú a vedomie a myslenie za odvodené, spravidla bol svetonázorom pokrokových síl. Pojem materializmu pochádza z latinského slova materialis, čo je hmotný. Filozofický materializmus dokazuje prvoradosť materiálneho a druhoradosť duchovného. Vznikol ako reakcia na idealizmus, pod vplyvom prudkého rozvoja techniky a prírodovedeckých objavov. V historickom kontexte ide o vyvrcholenie franzúczskeho osvietenstva. Vznikol ako reakcia na ideal...
|
|
0,1 |
4x |
|
Tomáš Akvinský - seminárna práca
Referát10 s. / 4. roč. / docx
Narodil sa pravdepodobne začiatkom r. 1225 neďaleko Neapolu a v súčasnosti zvykne byť označovaný ako najväčší a najvplyvnejší scholastický teológ a filozof.Už ako päťročného ho jeho rodičia zverili do výchovno-vzdelávacej starostlivosti mníchom benediktínskeho opátstva Monte Cassino. Od r. 1239 sa pri štúdiách liberálnych umení na univerzite v Neapole mal možnosť oboznámiť aj s Aristotelovou filozofiou. Približne v tom čase Tomáša veľmi priťahovala rehoľa dominikánov, a tak sa rozhodol do nej ak...
|
|
0,1 |
12x |
|
Morálka v politike od Machiavelliho po súčasnosť
Bakalárska práca42 s. / 3. roč. / doc
BP rozbor morálky a politiky v dielach Machiavelliho, Rawlsa, Hobbesa, Marxa, Webera a ďalších filozofov, ktorý sa zaoberali otázkou morálky a politiky a oddelenia morálky od politiky.
Pojmy občan, spoločnosť, politika, morálka. Tieto slová rezonujú nielen v dnešnej dobe. Môžeme povedať, že sú také staré ako ľudstvo samo. Už stáročia, aj keď neboli definované presne v týchto dimenziách, sú vzájomne spojené. Základy kládli ešte Platón a Aristoteles v období, keď sa začala prejavovať kríza ...
|
|
0,3 |
37x |
|
Filozofia človeka a spoločenského vývoja
Semestrálna práca8 s. / 2. roč. / pdf
Filozofia chce dať človeku všeobecný obraz sveta, ktorý špeciálne vedy približujú v osobitných, často od seba navzájom odtrhnutých fragmentoch ; filozofia chce ukázať miesto človeka v tomto svete, ako i jeho individuálne a spoločenské ambície a vývojové perspektívy. Tieto zámery filozofie vychádzajú v ústrety sklonom každého človeka. Ľudské sklony k filozofovaniu sú všeobecné známe. Ich výrazom je tzv. Životná, praktická filozofia, ktorú vyznáva takmer každý človek. Filozofia sa rodí v situácii,...
|
|
0,1 |
18x |
|
Čínska filozofia - seminárka
Seminárna práca13 s. / 1. roč. / doc
Cieľom tejto práce je priblížiť špecifiká čínskej filozofie a chronologické rozlíšenie čínskej filozofie. Práca je rozdelená do 5 kapitol. Prvá kapitola sa venuje kultúrnej úrovni filozofie, jej rozdeleniu, funkciám a špecifikám. Celá druhá kapitola je venovaná starovekej čínskej filozofii, jej charakteristike, systémom a princípom. Tretia kapitola je zameraná na stredovekú čínsku filozofiu, jej predstaviteľa a na jej hlavný princíp. V štvrtej kapitole, ktorú tvorí neokonfucianizmus, som chcela ...
|
|
0,1 |
17x |
|
Filozofia a náboženstvo (Seminárna práca z filozofie)
Seminárna práca5 s. / 2. roč. / doc
Termínom „náboženstvo“ označujeme zložitý komplex javov. Náboženské vedy členia tento komplex podľa rozličných hľadísk. Teda hovoríme o:• primitívnych, resp. prírodných náboženstvách• náboženstvách vyspelých, resp. kultúrnych náboženstvách• náboženstvách národných a univerzálnych• spontánne vzniknutých a založených• náboženstvách s misijnou činnosťou alebo bez misií• náboženstvách monoteistických, polyteistických, panteistických, animistických, fetišistickych, totemistických, ba dokonca aj o náb...
|
|
0,1 |
17x |
|
Právo (história práva, rozdelenia a definície práva, právo vo svete...)
Prednášky106 s. / 2. roč. / doc
1.Právo ako javVerejná autorita - vzniká v ľud.spol. , kde sa určitá sk. ľudí stáva autoritou pre ostatných a určuje im všeobecne záväzné pravidlá, ustanovuje normy správania ( ľudia sa zriekajú určitej časti vlastnej slobody a sk. osôb spravujúcich spoloč. odovzd.právo určiť pravidlá)- uved. sk. osôb bude mať na vymedzenom území určitú mieru moci konať v jej mene, ale i proti jednotlivcovi,- verejná autorita bude mať prostriedky pre výkon moci = š t á t.Spoločnosť sa zrieka časti svojej slobody...
|
|
0,9 |
1x |
|
Suicidalita - všetky psychické sily a funkcie, ktoré smerujú k sebazničeniu
Prezentácia125 s. / 2. roč. / ppt
Suicidalita - aspekty témy Suicidalita:- ako téma náboženstva, filozofie, zákonodarstva, napr. „hriech“, diskusia: „slobodne zvolená smrť“, zákaz alebo povinnosť- ako téma medicíny- ako téma psychiatrie- ako téma hlbinnej psychológie/psychoanalýzy (problém agresie, narcizmu, interakcie, zaistenia objektu)- ako téma teórie učenia (kognitívne-behaviorálnej terapie)- ako téma epidemiológie- ako téma neurobiologického výskumu („psychobiológia suicidality“)Suicidálne konanie a jeho definíciaSucídium...
|
|
0,9 |
3x |
|
Skúsenosti terapeutov s osobnou terapiou
Analýza12 s. / 4. roč. / doc
Analýza vedeckého článku z pohľadu fenomenologickej psychológie.Rozhodla som sa napísať túto prácu o článku „Skúsenosti terapeutov s osobnou terapiou“. Táto téma ma zaujala najmä kvôli tomu, že aj pre môj budúci osobný aj profesijný rast je potrebné, aby som takúto terapiu absolvovala – minimálne raz – v rámci psychoterapeutického výcviku. Aj mňa osobne teda zaujíma, podľa čoho si terapeuti vyberajú svojho terapeuta a aké s tým majú skúsenosti. A tak, keď som uvidela tento názov, bolo pre mňa dô...
|
|
0,1 |
1x |
|
Božena Komárková: Původ a význam lidských práv
Seminárna práca11 s. / 4. roč. / pdf
Deklarácia práv človeka a občana, formulovaná najprv v štátoch vznikajúcej severoamerickej únie a prostredníctvom francúzskej revolúcie, prenesená na európsky kontinent, znamená od konca 18. Storočia politický a právny počiatok novej epochy štátneho života celej európsko-americkej civilizácie . Komárková tento spis definuje ako chartu zakladajúcu právny štát, ktorý nechce dávať odpoveď po konečných otázkach života človeka. Uznal ľudské práva za človeku vlastné a nescudziteľné a seba menoval ich...
|
|
0,3 |
8x |
|
Sociálna filozofia II. - podklady ku štátniciam
Študijný materiál44 s. / 5. roč. / doc
Rozvoj klasickej novovekej filozofie spadá približne do obdobia medzi polovicou 17. storočia a polovicou 19. storočia. Jej vývin a obsah bol podstatne určovaný jednak prechodom európskych krajín od feudálneho k novému, buržoáznemu usporiadaniu spoločnosti a jednak vznikom a rozvojom novovekej vedy. Potreby doby si vynucovali skúmanie postavenia človeka v spoločnosti, jeho občianskej slobody, prirodzených práv, pôvodu a základov spoločnosti a štátu a i. Z toho hľadiska sa ako jedna z určujúcich l...
|
|
0,5 |
22x |
|
Sociálna filozofia I. - podklady ku štátnicam
Študijný materiál52 s. / 5. roč. / doc
Filozofické a soc.-filozofické myslenie v antickom Grécku a Ríme jeden z hlavných zdrojov euroamerickej civilizácie a zvlášť soc.filozofockého myslenia je popri kultúre kresťansko-židovskej predovšetkým myšlienková kultúra starovekého Grécka a Rímapočiatky soc.filoz. myslenia v Grécku - prechod od rodového spoločenského zriadenia k mestským štátom polistvorcami úvah o podstate , pôvode spoločnosti, vzťahu občan a štát, povahe sociálneho poriadku boli okrem filozofov aj politici-Solón, Perikles, ...
|
|
0,6 |
16x |
|
Vypracované skúškové otázky - Filozofické a právne teórie
Vypracované otázky50 s. / 1. roč. / doc
Ukážka:1. Predmet, funkcie a špecifickosť filozofie. Právna filozofia v štruktúre sociálnej filozofieFilozofia ako vedná disciplína sa prezentuje ako pokus o súhlas alebo vytváranie nárokov na poznanie, ktoré ju robí vedeckou, morálnou, umeleckou, náboženskou atď. Predmetom filozofie je snaha viesť študentov k porozumeniu intelektuálnych problémov, analyzovať ich, kritizovať argumenty obsiahnuté v textoch, ktoré sa vzťahujú na tieto problémy. Učí ich klásť si otázky. Nie je len štúdiom a interpr...
|
|
0,5 |
43x |
|
Miesto a úloha vedy v dejinách spoločnosti
Seminárna práca9 s. / 1. roč. / doc
Praveký človek žil veľmi jednoduchým spôsobom života. Hlavným zmyslom života bolo preňho prežiť, teda mať nejaký zdroj potravy a úkryt pred nepriaznivými prírodnými podmienkami. To mu pre život stačilo. Prírodné javy si nevedel vysvetliť a tak si vymyslel postavy bohov a pripísal im nadprirodzené schopnosti. Tak vzniklo mýtické myslenie, ktoré na dlhú dobu ľuďom stačilo na vysvetlenie otázok týkajúcich sa sveta, jeho pôvodu, miesta človeka v tomto svete a podobne. Postupne vývojom ľudstva sa živ...
|
|
0,1 |
12x |
|
Antická obec - Jak je třeba zkoumat, v co staří kdysi věřili, abychom mohli pochopit jejich instituce
Študijný materiál51 s. / 2. roč. / doc
Chceme zde ukázat principy a pravidla, kterými se řídila řecká a římská společnost. Řeky a Římany jsme spojili do jedné studie, jelikož oba tyto národy - dvě větve téže rasy, mluvící dvěma idiomy stejného jazyka - měly i stejné institucionální základy a prošly podobnou řadou převratů.Zaměříme se především na zdůraznění základních a podstatných rozdílu, které provždy odlišují tyto staré národy od moderních společností. Náš systém výchovy nás od dětství přivyká žít v prostředí Řeku a Římanu . Zvyk...
|
|
0,5 |
8x |
|
Náboženská filozofia
Seminárna práca13 s. / 1. roč. / rtf
Úvod Filozofia vzniká z túžby po poznaní, po pravde. Už dieťa, len čo sa mu otvára rozum, sa za-čína spytovať: “Čo je to? Prečo je to ? Načo je to ?” Táto túžba, i keď nie je u všetkých ľudí rov-naká, stále rastie a sprevádza človeka cez celý život.
Filozofia je rovnako nepostrádateľná pre náboženstvo. Mnohé náboženské problémy vystupujú do popredia až na filozofickom pozadí, a stávajú sa tak významnými pre celé myslenie. Napr. kresťanské učenie o stvorení si ťažko možno vysvetliť bez kategór...
|
|
0,2 |
118x |
|
Filozofia - prednášky spracované na skúšku z filozofie
Prednášky60 s. / 1. roč. / doc
filozofia - je láska k múdrosti, jeho získanie, hľadanie otázok vytvárajú dalšie otázky, fil. sa neštuduje aby nám poskytla definitívne odpovede, nie sú vždy dôležité odpovede, skôr kvoli otázkam samotným, dôraz sa kladie na otázky než na odpovede - je i univerzálne náuka o celku všetkého súcna, o bytí sveta a existencií človeka o jeho poznávaní pravdy a mravnom konaní. Je to i súhrn základných myšlienkových postojov a názorov. Filozofia zahrna vysvetlenie, čo je princípom všetkých vecí, skutočn...
|
|
0,4 |
30x |
|
Spravodlivosť v zmluvných koncepciách 20. storoči
Diplomová práca53 s. / 6. roč. / doc
Diplomová práca prezentuje večne aktuálny problém dotýkajúci sa spravodlivosti. Zameriava sa na historickú genézu chápania spravodlivosti, ako i na aktuálne problémy dnešnej doby, ktoré sa dotýkajú demokratickej spoločnosti a jej aktuálnych problémov. Ide predovšetkým o problém dobre usporiadanej spoločnosti, kde má svoje dominantné miesto i spravodlivosť. Cieľom diplomovej práce bola snaha ukázať, že v otázke spravodlivosti sa nesmieme spoliehať iba na inštitúcie spravodlivosti, ale mali by sme...
|
|
0,3 |
18x |
|
Čo je filozofia, chápanie filozofie, Grécki atomisti, Sofisti, Platónova noetika
Vypracované otázky19 s. / 1. roč. / doc
Vypracovaných 5 okruhov:
1. Čo je filozofia? Etymológia pojmu, problematickosť pevnej definície filozofie, filozofia ako radikálne pýtanie sa, vzťah filozofie a iných javov duchovného života ľudí, filozofia a veda, filozofia a náboženstvo.
2. Predsokratovské chápanie filozofie ako hľadanie múdrosti. (Milétska škola, filozofia bytia eleatov, Xenofanés, Parmenidés, Zenón;
3. Grécki atomisti (Leukippos a Démokritos) a sofisti (Prótagorás)
4. Sofisti, Sokrates – ten, kto sa stále pýta (poznani...
|
|
0,1 |
33x |
|
Descartes R. a jeho filozofia
Seminárna práca8 s. / 1. roč. / doc
Klasický novoveký racionalizmusNovoveká filozofia nadväzuje na celé dedičstvo dovtedajšej filozofie, jej vývin siaha od 17.-19. storočia a určujú ho dva rozhodujúce činitele. Prvým je prechod západoeurópskych krajín od feudalizmu k novému buržoáznemu usporiadaniu spoločnosti. Druhým činiteľom je rozvoj prírodných vied, ktorých vplyv je taký výrazný, že do popredia filozofie sa dostáva problematika vedeckého poznania. Kľúčovou disciplínou novovekej filozofie sa stáva teória poznania. Vývin novove...
|
|
0,1 |
77x |
|
Život a dielo Johna Locka
Seminárna práca10 s. / 1. roč. / doc
1.ÚVOD Pri tvorbe tejto práce som si vytýčila za cieľ v dostatočnej miere zhrnúť informácie o Johnovi Lockovi, jeho dobe, živote a diele. Pri analýze jeho diela som sa zamerala na štúdium jeho práce Úvahy o výchove, na základe ktorej som vytvorila záver - zhrnutie jeho pedagogických názorov. Vychádzam pri tom z troch hlavných skupín prameňov: • diela Johna Locka obsahujúce jeho pedagogické názory• články z odborných časopisov, zaoberajúce sa problematikou Johna Locka a filozoficko - pedagogickým...
|
|
0,1 |
12x |
|
Ekofilozofia v dejinách filozofického myslenia
Skriptá124 s. / 2. roč. / pdf
Vstup ekologickej dimenzie do filozofie súvisí s potrebou filozofickej reflexie ľudskej činnosti a jej produktov, rámcovaných vzťahom človek (spoločnosť) príroda; s potrebou pochopiť „logiku" a ľudský efekt tejto činnosti so zreteľom na jej želané, respektíve neželané dôsledky, na človekom vytvorené dielo a jeho budúcu funkciu v „zahmlených", „zašifrovaných" spoločenských vzťahoch (či už v regionálnom, národnom alebo nadnárodnom meradle); s potrebou nového chápania hodnoty prírody, jej zdrojov, ...
|
|
5,3 |
48x |
|
Aristoteles
Prezentácia23 s. / 4. roč. / ppt
Hlavné záujmy: metafyzika, etika, politika, veda, kozmológia
Vplyvy: Pytagoras, Herakleitos, Parmenides, Sokrates, Platón
Ovplyvnil: každého, kto prišiel po ňom
ŽivotopisNarodil sa v malom mestečku Stageira, v Trákii-severné Grécko. Jeho otec Nikomach bol dvorným lekárom macedónskeho kráľa Amyntasa Macedónskeho, a vypestoval v malom chlapcovi záujem o život v prírode. Tento záujem ovplyvnil celé Aristotelovo myslenie a dielo. Jeho otec mu zomrel, keď mal 15 rokov, a tak dostal poručn...
|
|
1,4 |
29x |
|
Filozofická koncepcia človeka
Seminárna práca5 s. / 1. roč. / doc
1. Teoreticko-metodologické a pojmovo-kategoriálne otázky.Človek je bio-psyvho-sociálna predmetno-seba a svet meniaca bytosť.KREATIVITA, ZRUČNOSŤ, INŠTRUMENTALITA, SOCIÁLNY ROZMER, BYTOSŤ, ktorá sama vytvára svoje dejiny, KONEČNOSŤ - ohraničuje svoju dejinnosť - POMINUTEĽNOSŤ.PLATÓN - filozofovať znamená učiť sa umierať. Múdrosť spočíva v prijatí poriadku tohto sveta vyjadrenímAbsurditu smrti poprieme, keď ju pochopíme.AURÉLIUS - neexistuje človek, pre ktorého by smrť nebola po roku bližšie než ...
|
|
0,1 |
3x |
|
Filozofia a Etika (4 prednášky)
Prednášky94 s. / 1. roč. / rar
•Φιλοσοφία - pojem pochádza z gréčtiny a znamená lásku k múdrosti, potom filozof je priateľ múdrosti (filos=priateľ, sofia=múdrosť).Základom filozofovania je údiv.„Lebo kedysi aj dnes pobáda ľudí k filozofovaniu údiv... Kto sa pýta, pociťuje nevedomosť... A aby sme unikli nevedomosti, začali ľudia filozofovať...“ (Aristoteles) Dôsledkom je kladenie otázokPrečo je vôbec niečo? Prečo žijeme?Prečo sme neprestali?-pochybnosti ohľadom poznávania, hodnôt a neustála premenlivosť vo svete-vedomie smrti ...
|
|
0,4 |
16x |
|
Základy filozofie - znik a podstata filozofie
Študijný materiál34 s. / 1. roč. / doc
Čo je filozofia: spôsob formulácie otázok, tesne súvisiacich s človekom, so skutočnosťou, so spoločenskými a prírodnými javmi, ktoré nás obklopujú filozofia prekonala dlhý, minimálne 25 storočí trvajúci vývoj a v rôznych obdobiach bola rôzne ponímaná a vymedzovaná prešla rozmanitými podobami pri riešení filozofických otázok menilo sa chápanie predmetu filozofie, jej vzťah k ostatným oblastiam ľudského poznania, menilo sa jej miesto v živote spoločnosti filozofia začína filozofov...
|
|
0,4 |
12x |
|
Teória poznania (zložky, podmienky, korene...)
Seminárna práca7 s. / 3. roč. / doc
Jednou zo základných potrieb človeka je poznávať prostredie, v ktorom žije. Poznanie, to je nekonečný spoločensko historický proces odrážania reality človekom, trvajúcim tak dlho, ako dlho bude existovať spoločnosť. Jeho rozsah, hĺbka, šírka a kvalita sú obmedzované len materiálnou skutočnosťou, schopnosťami a potrebami človeka a spoločnosti, v nej poznáva. Poznanie je proces, pri ktorom si človek vytvára odpovedajúci obraz skutočnosti vo svojom vedomí, a k tejto skutočnosti zaujíma určitý posto...
|
|
0,1 |
4x |
|
Celoživotné rozvíjanie osobnosti
Semestrálna práca6 s. / 1. roč. / doc
Vo svojej semestrálnej práci zo sociálnych a filozofických základov výchovy a vzdelávania som sa rozhodla písať na tému „Celoživotné rozvíjanie osobnosti“. Pod názvom rozvíjanie myslím vychovávanie, vzdelávanie, poznávanie osobnosti - jedinca. Tento názov označuje relatívne nový pojem edukácia. Termín edukácia spoločne označuje pojmy výchovy a vzdelávania, čo je v konečnom dôsledku správne, pretože tieto pojmy sa vzájomne prelínajú. Pod pojmami sebavzdelávanie a sebavýchova sa nemyslí predlžovan...
|
|
0,1 |
1x |
|
Platónova teória ideálneho štátu
Seminárna práca10 s. / 1. roč. / rtf
Pojem filozofia sa najčastejšie prekladá ako láska k múdrosti. Slovo pochádza z gréčtiny - filein - milovať a sofia - múdrosť. Sofos je ten, kto je zdatný vo svojom povolaní i v živote, predovšetkým ten kto je “múdry.” Pojem filozof ako milovník múdrosti začal používať Pytagoras a Herakleitos z Efezu, ale až Sokrates mu dal význam, ktorý pretrval dodnes. V Platónových dialógoch filozofia vystupuje ako láska k múdrosti, láska k pravde, dobru a kráse. Na počiatku tradície európskeho filozofického ...
|
|
0,1 |
54x |
|
Sociálno politické aspekty v renesančnej filozofii
Semestrálna práca5 s. / 1. roč. / doc
Obdobie renesancie trvalo približne dve storočia. Začína sa na konci 14. resp. začiatkom 15. storočia. Ťažiskom diania je predovšetkým Taliansko a Anglicko spolu s krajinami strednej a západnej Európy. Končiace obdobie feudalizmu podporované cirkevným dogmatizmom a hospodárska kríza dávali dostatok dôvodov podporujúcich nenávisť medzi novovznikajúcou spoločenskou vrstvou buržoázie, ktorú tvorili bohatí mešťania a feudálnou šľachtou.Prelom období, zmena vládnucej vrstvy, resp. úpadok feudalizmu a...
|
|
0,1 |
8x |
|
Náuka o spoločnosti - vypracované otázky
Vypracované otázky33 s. / 3. roč. / doc
V zmysle ontologickej tradície ARISTOTELA môžeme všetky vlastné súcna či každú skutočnú jednotu nazvať substanciou. Substancia je teda to, čo je ako vlastné súcno samo v sebe skutočná jednota. Môžeme tiež povedať, že substancia je ontologický atóm. Ako substancie sa ukazujú predovšetkým živé bytosti (ľudia, zvieratá, rastliny). Aristoteles vychádzal v ontologickej analýze zo skúmania zmien, ktoré sa dejú so substanciami. Miestny pohyb je len jednou z týchto zmien. Iné zmeny sa týkajú napr. kvant...
|
|
0,3 |
8x |
|
Filozofia rómskeho myslenia
Poznámky9 s. / 2. roč. / doc
SÚČASNÝ ROMOLOGICKÝ DISKURZ
- diskurz - celok v pojmovej rovine, rozpravy, tématiky
- vo vzťahu:
1. tradičná rómska kultúra
2. rómska národná kultúra
- IRU (Medzinárodná rómska únia)
- 1. kongres v Londýne, 8. - 12. 4. 1971
- revitalizácia - oživovanie
- proces utvaránia sebaindentifikácie
- Rómsky národný kongres - predseda Rudko Kawczynski (Hamburg)
- ERF - Európske rómske fórum, vzniklo spojením ERF a RNK
- WASP - asociácia, ktorá presadzuje len bielu rasu
- r. 1991 - 1,...
|
|
0,1 |
14x |
|
Vypracované otázky z predmetu Filozofia
Vypracované otázky18 s. / 1. roč. / odt
0. Vývin filozofieAntická - Grécka filozofia = a) Raná gr. filozofia (Milétska škola, Eleátska škola, Pytagorovci, Atomisti, Sofisti, Herakleitos), b) Klasická gr. filozofia (Platón, Sokrates, Aristoteles), c) Poklasická gr. filozofia - helenisticko - rímska fil. (Stoicizmus, Epikureimus, Skepticizmus, Novoplatonizmus)2. Stredoveká filozofia: a) Patristika, b) Scholastika3. Renesančná filozofia 4. Novoveká filozofia : a) Novoveký racionalizmus, b) Novoveký empirizmus, c) Osvietenská novoveká ...
|
|
0,1 |
17x |
|
Vypracované otázky z predmetu Filozofia
Prednášky28 s. / 1. roč. / doc
1. ZDROJE FILOZOFICKÉHO MYSLENIA, POJEM FILOZOFIE, FILOZOFICKÉ OTÁZKY, ZÁKLADNÉ VLASTNOSTI FILOZOFICKÉHO MYSLENIAfelein - milovať, sofia - múdrosť, tí ktorí milovali múdrosť, ako prvý tento výraz použil Pythagoras, pretože sa chcel odlíšiť od sofistov „mudrcov“, ktorí chodili a nechávali si platiť za svoje učenie (vyučovali dialiektiku - schopnosť argumentovať vo svoj prospech, nešlo im o skutočnú múdrosť, išlo skôr o zručnosť)Filozofia je postavená na tom, aby sa človek nebál klásť si ťažké otá...
|
|
0,2 |
1x |
|
Seminárna práca z filozofie - Čínska filozofia
Seminárna práca6 s. / 1. roč. / doc
Čínska filozofia je jedna z najvýznamnejších a najbohatších národných filozofií tvoriacich východnú filozofiu.Predstavuje charakteristický celok podobne ako filozofia západná. Pôvodne sa zaoberala predovšetkým otázkami spoločenského života, problémom poriadku v spoločnosti.
Čínsky filozof sa nepokúša podať úplný a bezchybný systém svetového názoru, v ktorom by všetky vzťahy a skutočnosti viditeľného i neviditeľného sveta našli jednoznačné vysvetlenie; myslenie čínskeho filozofa sa neobmedzuje ...
|
|
0,1 |
5x |
|