Popis:
CENA - vyj. hodnoty daného tovaru
-mala by odrážať vzáj. vzťah kvality daného tovaru s jej množstvom
-súhrn cien jednotlivých tovarov vyrovnáva diferencie medzi cenou a hodnotou C ≠ H, ∑C = ∑H
-vyčísliť cenu je komplikované, lebo zahŕňa nielen vynaložené nutné náklady ale cena vyjadruje i podmienky realizácie tovaru, ktoré sa vytvárajú na základe ponuky a dopytu
-trh má rozdielne realizačné podmienky, potom cena sa nestotožňuje s hodnotou daného výrobku, cena je deformovaná a -vzniká rozdielnymi podmienkami trhu
Tovar = taký druh výrobku, na ktorý sa vynaložila ľudská práca, je nutný pre životné pochody a je súčasťou tovarovej výmeny
- hodnotu má iba ten tovar, ktorý je užitočný, vzácny a vynaložili sa naň náklady na výrobu
- úžitkovosť = schopnosť tovaru uspokojovať určitú potrebu
- vzácnosť = miera významnosti uspokojavania určitej potreby
- tieto dve premenlivé veličiny ovplyv. Subjektí. pohľadom každého účastníka trhu, určujú konečnú cenu
- konečná cena je stanovená spotrebiteľom na trhu H = D/P = C
- cenu možno stanoviť aj cez výrobné náklady H = Vn*Vž = C
- k rozdielu medzi cenou a hodnotou dochádza asi u celk. spoločenského produktu, ktorý vytvára spoločnosť
- skupina teórií tvrdí: cenu tvoria odberatelia, dodávatelia, teda sa zaoberá chovaním spotrebiteľa - subjektívna teória
- druhá skupina teórií je založená na sledovaní objektívnych nákladov vynaložených na daný výrobok - objektívna teória (základom sú N, ktoré musia spotrebitelia rešpektovať a prijať)
- ak trh chce optimalizovať cenu s hodnotou, potom musí zohľadniť aj subjektívnu aj objektívnu teóriu = dualistická teória
Kľúčové slová:
trhy
cena
spotrebitel
Obsah:
- Cena
Tovar
Funkcie ceny
Druhy cien
Druhy cien
Voľné ceny
Viazané ceny
Základná cena u výrobcu
Osobit.Druhy cien
Atribúty trhového systému
Dopyt
Cena
Konkurencia
Typy konkurencie
Zákl.Fakt.Ovplyv.Výšku ceny
Zákl.Faktory ovplyv. Výšku ceny
Tvorba cien u výrobcu
Náklad. Orient. Tvorba ceny
Tvorba ceny zisk. Prirážkou
Tvorba ceny (zp) s neúplnými nákladmi
Tvorba nakl. Ceny pri pozad. Navratnosti z predaja
Tvorba nakl. Ceny pri pozad. Navratnosti inv. Kapitalu
Tvorba cien pom. Konkurencie
Ceny zahran. - obchod.Výmeny
Cen.Tvorba na zahr. Trhoch
Dopytovo orientovaná tvorba ceny