Prednášky z predmetu Úvod do štúdia literatúry
Prednášky23 s. / 1. roč. / doc
Literatúra a jej základné funkcie
Pojem literatúra. Synchrónne a diachrónne klasifikovanie písomníctva. Literárne dielo ako znak, problematika znaku (pojem, typológia: index, ikona, symbol, denotatívnosť, konotatívnosť, znak a kód, umelecký superznak). Literatúra (písomníctvo) = všetko, čo bolo zaznamenané písmom. Jej špecifikum ako kultúrnej oblasti: stavebným materiálom je jazyk.
Základné funkcie písomníctva:
- informatívna (poskytnúť vecné poznatky),
- formatívna (ovplyvňovať postoje i...
|
|
0,2 |
46x |
|
Nikolaj Vasilievič Gogoľ - Mŕtve duše
Čitateľský denník26 s. / 2. roč. / doc
Ruský realizmus Realizmus je literárny smer, ktorý sa snaží reálne a pravdivo zobraziť život. Objektívne zachytáva skutočnosť a vyjadruje k nej racionálny postoj. Námet na tému autor nachádza v súčasnosti, ostro kritizuje súčasné podmienky, pričom využíva iróniu, satiru a takisto aj typizáciu. Ruský realizmus predstavuje vrchol realizmu v celej svetovej literatúre. Jeho hlavný predstavitelia Gogoľ, Turgenev, Tolstoj, Dostojevskij, Čechov boli nielen vynikajúcimi spisovateľmi, ale aj výnimočnými ...
|
|
0,2 |
14x |
|
Seminárna práca na tému "Matica slovenská"
Seminárna práca13 s. / 1. roč. / docx
Témou seminárnej práce je Matica slovenská v rokoch od 1863 do 1875.
Rozpätie rokov predstavuje matičné obdobie, v ktorom nesmieme zabudnúť ani
na prvé tri gymnáziá na Slovensku.
Práca je
rozdelená do dvoch kapitol a niekoľko podkapitol. V prvej kapitole sú
opísané udalosti pred vznikom Matice slovenskej a v podkapitole sa uvádza
Memorandum slovenského národa, ktoré bolo veľmi významné pre založenie Matice
slovenskej. Druhá kapitola predstavuje matičné obdobie. V podkapitolách je
opísa...
|
|
1,9 |
7x |
|
Margita Figuli a Tri gaštanové kone
Seminárna práca13 s. / 3. roč. / docx
Figuli Margita * 2. október 1909, Vyšný Kubín † 27. marec 1995, BratislavaMargita Figuli, rodným menom Figuliová, vydatá Šustrová, sa narodila 2. októbra 1909 vo Vyšnom Kubíne. Základné vzdelanie získala v rodisku a Dolnom Kubíne. Gymnaziálne štúdiá začala v Dolnom Kubíne, no zmaturovala na Obchodnej akadémii v Banskej Bystrici (1928). Potom nastúpila ako anglická korešpondentka do Tatrabanky v Bratislave, kde zotrvala až do roku 1941, keď ju z politických dôvodov zo zamestnania prepustili pre j...
|
|
0,1 |
12x |
|
Dejiny slovenskej literatúry 3 - vypracované otázky
Prednášky53 s. / 2. roč. / docx
Počas 1. svetovej vojny literatúra obsahovala odmietavý postoj voči vojne, protimonarchistické nálady, reakcie na revolučné udalosti. Starší autori prestávali tvoriť: Jesenský bol na fronte, Tajovský- ?, Vajanský v r. 1916 zomrel, Hviezdoslav zomrel v r. 1929? . Vojnu najvýraznejšie reflektovali prechodní autori Rázus a Krčméry, noví mladí prozaici prinášali nové témy- cudzokrajné, exotické motívy1918- koniec 1. svetovej vojny, vznik Československej republiky, národné oslobodenieprelom 30tych ro...
|
|
0,1 |
21x |
|
Fonetika a fonológia pre elementaristov
Študijný materiál115 s. / 1. roč. / pdf
Učebnica Fonetika a fonológia pre elementaristov je určená poslucháčom pedagogických fakúlt študujúcich učiteľstvo pre 1. stupeň základnej školy. Vznikla ako reakcia na nedostatok základnej literatúry, ktorou na 1. stupni je učebnica Slovenský jazyk a sloh (J. Findra a kol., 1983, 1986). V snahe doplniť nedostatok študijnej literatúry pre túto formu vysokoškolského štúdia sa rozhodli niektorí učitelia Katedry slovenského jazyka a literatúry Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity vydať podobn...
|
|
1,0 |
3x |
|
Meditatívno - spirituálna poézia Rudolfa Dilonga v básnickej zbierke Mladý svadobník
Analýza7 s. / 3. roč. / doc
Práca venujúca sa problematike spirituality v tvorbe Rudolfa Dilonga, konkrétne diele Mladý svadobník. Ponúka náhľad a spojitosť medzi jednotlivými kapitolami v texte.
V našej práci by sme sa radi pozreli na jednu zo zložiek, ktoré literatúra plní a ňou je meditatívno - spirituálna funkcia, či zložka. Naším predmetom záujmu sa stane básnická zbierka azda najpoprednejšieho básnika katolíckej moderny na Slovensku Rudolfa Dilonga - Mladý svadobník. Ako už aj sám názov hovorí budeme sa venovať prv...
|
|
0,1 |
36x |
|
Maturitné otázky - Slovenský jazyk (teória literatury)
Maturitné otázky25 s. / 4. roč. / rar
Vypracované všetky maturitné otázky zo Slovenského jazyka - časť teória literatúry.
1. LITERÁRNA VEDA
-je spoločenskovedná disciplína, ktorá skúma literárne diela, tvorbu spisovateľov, literárnohistorický vývin, jednotlivé javy literárneho života, spoločenský príjem literatúry. Jej hlavnými súčasťami sú literárna história, teória literatúry a literárna kritika.
Literárna veda úzko súvisí s estetikou a jazykovedou. Vyvinula sa filológie (náuka o jazyku a literatúre národa alebo skupiny náro...
|
|
0,1 |
12x |
|
Človek a príroda, etika a estetika v diele Jána Kollára Slávy dcéra
Seminárna práca10 s. / 3. roč. / doc
Ján Kollár patrí nepochybne k najvýznamnejším osobnostiam našich literárnych dejín. Impulzom jeho literárnej tvorby bol predovšetkým záujem o slovanskú minulosť, viera v ideály humanity a myšlienka slovanskej vzájomnosti postavená na princípe vzájomného poznávania a zbližovania sa slovanských národov. Tieto vznešené myšlienky spájal s témou hlboko intímnou - s autentickým citovým zážitkom. V tejto seminárnej práci som sa zamerala na dielo Slávy dcéra, pričom mojím cieľom bolo najmä poukázať na p...
|
|
0,1 |
35x |
|
Bernolákovské obdobie - Bernolákovčina
Semestrálna práca11 s. / 3. roč. / doc
Osvietenstvom sa nazýva veľký myšlienkový prelom, ktorý predchádzal a čiastočne sa prekrýval s nástupom feudálnych síl. Radí sa sem nielen reformistické úsilie absolutistických panovníkov a osvietenských prívržencov vysokej feudálnej hierarchie, ale aj slobodomyseľné snahy príslušníkov nastupujúcej meštianskej triedy. Nejde tu teda o jednoliate hnutie. Jeho pozoruhodnou črtou bolo, že jeho idey sa uskutočňovali prostredníctvom hierarchicky najvyššie postavených vrstiev. V polovici 18. storočia b...
|
|
0,1 |
7x |
|
SLOVENČINA - LITERATÚRA - maturitné otázky - VYPRACOVANÉ - detailne
Maturitné otázky100 s. / 1. roč. / zip
Šľachta bola najvyššia spoločenská vrstva, zvyčajne podliehajúca panovníkovi. V stredovekej Európe sa vytvorila šľachta ako privilegovaná vrstva, ktorá obmedzovala moc panovníka. Vlastnila pôdy, príslušnosť k šľachtickému stavu bola podmienkou na dosiahnutie privilégií alebo úradov. V neskorom stredoveku sa začala rozlišovať vyššia (panovník, kniežatá, grófi, baróni) a nižšia šľachta (zemania). Zemania boli najnižšia privilegovaná vrstva v spoločnosti. Na Slovensku ich bolo veľa. Drobní šľachtic...
|
|
2,0 |
26x |
|
Vypracované maturitné témy zo slovenského jazyka a literatúry
Maturitné otázky117 s. / 4. roč. / doc
Dráma: • základným znakom je neprítomnosť rozprávača (dej prebieha priamo pred divákmi na divadelnej scéne) • spoločné vlastnosti s epikou - dej, s lyrikou - vyjadrenie pocitov a nálad postáv • postavy konajú, rozprávajú (reč jednej postavy - monológ, reč viacerých postáv - dialóg) • dramatické diela sa predvádzajú na javisku, nazývame ich divadelné predstavenia. Prvé predstavenie - premiéra, opakovanie - repríza, posledné - derniéra. • vonkajšia stavba: menšie úseky - dejstvá (hra o jednom dejs...
|
|
1,2 |
30x |
|
Maturitné otázky zo Slovenského jazyka a literatúry
Maturitné otázky69 s. / 4. roč. / doc
Vypracované otázky zo slovenského jazyka a literatúry.1. a) Vymenujte a charakterizujte lit. obdobia svetovej literatúry v chronologickom slede. Uveďte aspoň niektorých predstaviteľov, ukážky zaraďte do jednotlivých období? b) Charakterizujte druhy umeleckej literatúry?
Najstaršia literatúra sveta začína 3.tisícročie pred. n. l. až do 19. stor. n. l.
1. Sumerská, akatská, hebrejská, indická
Sumerská - Epos o Gilgamešovi – je hrdinský epos, a je považovaný za najstaršie dielo svetovej lit...
|
|
0,7 |
35x |
|
Ako chutí moc - Ladislav Mňačko
Čitateľský denník19 s. / 4. roč. / doc
Dielo Ladislava Mňačka „Ako chutí moc“ by sa dalo rozdeliť na dve časti - prítomnosť a minulosť. Prítomnosť má veľmi jednoduchý dej. Odohráva sa počas troch dní pohrebu štátnika. Fotoreportér Frank má urobiť niekoľko snímok do novín. Ako skúsený a vážený fotograf vie presne kedy má byť v smútočnej sieni, preto môže tieto dni stráviť voľnejšie. Postupne sa v pohrebnej sieni, ale aj mimo nej stretáva s ľuďmi, ktorí u neho vyvolávajú spomienky. Minulosť má však oveľa zložitejší epický základ. Spomi...
|
|
0,2 |
19x |
|
Vypracované maturitné otázky z literatúry
Vypracované otázky38 s. / 4. roč. / docx
Hugolín Gavlovič - Valašská škola (* 11. november 1712 Czarny Dunajec, Poľsko - † 4. jún 1787 Horovce)o bol slovenský kňaz a spisovateľ o svojou tvorbou sa radí do obdobia barokovej literatúryo hoci sa narodil v Poľsku a zrejme mal i poľské korene, od útleho detstva žil na Slovenskuo vzdelanie získal v školách v Trstenej a v Žiline a po dokončení štúdií vstúpil v roku 1733 do františkánskej rehole, kde ho priťahoval mravný ideál dobrovoľnej chudoby a pomoci slabšímo v tomto období si aj zmenil o...
|
|
0,1 |
11x |
|
Teória literatúry - otázky + odpovede
Vypracované otázky42 s. / 3. roč. / doc
Kompletne vypracované otázky ku predmetu Teória literatúry.Lyrickoepické žánreV čitateľskej komunikácii je ľahko zistiteľná prítomnosť lyrických prvkov v epických žánroch a naopak, epických prvkov v básnickej lyrike. Tak v jednotlivých lyrických básňach sa vyskytujú znaky dejovosti a rozprávania a v próze zasa lyrické výrazové prostriedky a iné znaky lyrickosti.V súčasnej dobe je primárnym signálom lyrických žánrov výrazová forma verša. Z tohto potom vyplýva, že by všetky literárne diela písané ...
|
|
0,8 |
20x |
|
Humanizmus a renesancia - latinská humanistická poézia
Referát10 s. / 1. roč. / doc
Obdobie humanizmu a renesancie sa uvádza od roku 1500 do roku 1650, Šmatlák uvádza ohraničenie humanizmu a renesancie od 40. rokov 16. stroročia asi do polovice 17. storočia.Renesančný kultúrny prerod v západnej i strednej Európe má svoje špecifiká a súvisí s rozličným stupňom spoločenského, kultúrneho i politického rozvoja jednotlivých regiónov. Všeobecne platí, že jeho základnou bázou bol humanizmus opierajúci sa o antickú vzdelanosť a zárodky meštianskej ideológie. Časovo neskoršiu zložku tvo...
|
|
0,1 |
4x |
|
Obraz človeka v diele Sládkoviča a Hviezdoslava, vývin slovenského jazyka, moderna a tvorenie slov
Maturitné otázky23 s. / 4. roč. / doc
Romantizmus, ktorého predstaviteľom bol aj štúrovec Andrej Sládkovič, je literárny smer 18. - 19. stor., myšlienkové umelecké hnutie, ktoré kladie do protikladu neuspokojenú skutočnosť a rôzne predstavy o činoch, ktoré sa zrodili v predstavách a fantázii hrdinu. K hlavným znakom romantizmu patria: individualizmus, subjektivizmus, titanizmus, modernizmus, obdiv k prírode, obdiv k minulosti, hlásenie slobody tvorby, synkretizmus, hudobnosť v lyrike, základnou témou bola slávna minulosť alebo sen o...
|
|
0,2 |
1x |
|
IVAN KRASKO - Nox et solitudo a Verše
Seminárna práca14 s. / 3. roč. / docx
V našej seminárnej práci sa budeme venovať v stručnosti autorovi Ivanovi Kraskovi a jeho zbierke básní Nox et solitudo (Noc a samota) a Verše.Básnik, prozaik, odborný spisovateľ, historik, vedúca osobnosť generácie básnickej moderny. Ivan Krasko, vlastným menom Ján Botto, sa narodil v rodine roľníka. Po stredoškolských štúdiách pomáhal niekoľko rokov príbuznej rodine Kováčovej pri podnikateľských aktivitách. V období pražských štúdií sa zblížil s príslušníkmi mladých hlasistov a odvtedy svoje ve...
|
|
0,1 |
11x |
|
Literatúra pre deti a mládež (členenie, periodizácia...)
Prednášky10 s. / 3. roč. / doc
Periodizácia literatúry pre deti a mládež:Na Slovensku sa vyvíjala v dvoch štádiách. Prvým je didakticko-utilitárne obdobie. Jeho začiatok je datovaný začiatkom 80. rokov 18. storočia a končí koncom 20. rokov 20. storočia. Literatúra nie je umelecká, jej základnou funkciou je vychovávať. Nepatrnú zmenu priniesli reformy Jozefa II. Čoraz častejšie sa ozývala potreba tvorby učebníc.Samuel Tešedík - Knižečka k čítání (1778) - drakomický charakter, zbierka mravoučných exempiel)Ján Kollár - Čítanka a...
|
|
0,1 |
16x |
|
Miroslav Válek - Príťažlivosť
Čitateľský denník7 s. / 4. roč. / doc
Miroslav Válek: Príťažlivosť Narodil sa:17.7.1927 v Trnave
Zomrel: 27.1.1991 v Bratislave
Zaradenie autora do obdobia: 50. a 60.roky slovenskej poézie druhej polovice 20.storočia, staršia generácia básnikov
Miroslav Válek pochádza z úradníckej rodiny. Základnú školu vychodil v rodisku. Tu začal roku 1939 študovať na gymnáziu odkiaľ prešiel na obchodnú akadémiu v Trnave kde roku 1947 zmaturoval. V rokoch 1947-49 študoval na Vysokej škole obchodnej v Bratislave. V rokoch 1949-62 pracoval ako ...
|
|
0,1 |
10x |
|
Systém literárnych druhov a žánrov
Prednášky112 s. / 1. roč. / ppt
Prezentácie z prednášok
1. Žánre pre deti a mládež
riekanka (folklórna, autorská, nonsensová),
próza s detským hrdinom (variant s dievčenskou hrdinkou),
autorská rozprávka pre malé deti (malí čitatelia),
hrané a bábkové divadlo,
obrázková kniha (Bilderbuch).2. Žánre, ktoré LPDM prevzala zo starovekej a folklórnej literatúrymýtus,
epos,
bájka,
rozprávka,
povesť....
|
|
1,1 |
29x |
|
Jazykové činnosti - vypracované otázky
Štátnicové otázky18 s. / 3. roč. / doc
Základné funkcie literatúry1. poznávacia (Schopnosť literárneho diela prostredníctvom umeleckého obrazu a umeleckého zážitku prinášať informácie z oblasti prírodnej a spoločenskej skutočnosti. Informácie napr. o fungovaní prírodných zákonitostí, procesov a javov. Táto funkcia literatúry je pre detského príjemcu mimoriadne dôležitá pri priamom alebo nepriamom získavaní poznatkov.)2. výchovno - formatívna (literárne dielo je schopné pôsobiť na všestranné rozvíjanie duševného sveta dieťaťa - na jeh...
|
|
0,3 |
9x |
|
Zázračná rosa, Zlatá priadka - opis knihy a rozprávky
Seminárna práca16 s. / 3. roč. / doc
Každé dieťa je iné a má rado svoj typ rozprávok, či už sú to povesti, moderné rozprávky, bájky či staré slovenské rozprávky, každé má svoju obľúbenú knižku a preto som si vybrala knihu, ktorá ma v dectve najviac zaujala a som presvedčená, že aj v dnešnej dobe má mnoho detí najradšej staré dobré slovenské rozprávky. Myslím si, že klasické slovenské rozprávky sú najlepším a najmotivujúcejším objektom dieťaťa k jeho správnemu vývinu. Medzi zastúpencov nielen klasických rozprávok patrí aj pani Mária...
|
|
0,1 |
3x |
|
Slovenský literárny romantizmus - Štúrovci
Semestrálna práca13 s. / - roč. / doc
V prácach o slovenskom literárnom romantizme sa často stretávame s názormi, že náš romantizmus je vzhľadom na iné národné literatúry málo „romantický”, že sa oneskoril a málo zužitkoval tie podnety a možnosti, ktoré poskytoval európsky romantizmus. Naša literatúra sa určite časovo oneskorila, romantizmus sa v nej udomácnil až v štyridsiatych rokoch, keď v iných národných literatúrach už prekročil svoj vrchol.
Nielen v minulosti sa vynárala otázka: „Čo je to romantizmus?”, ale vynára sa aj dnes....
|
|
0,1 |
66x |
|
Kontrastnosť v diele Hájnikova žena
Seminárna práca20 s. / 2. roč. / doc
„Hájnikova žena je výrazný zaokrúhlený, starostlivo komponovaný román vo veršoch s mnohými, miestami dlhými apostrofami, román našich slovenských hôr, lesov, dolín, román dvoch prostých vrelých sŕdc, ale s úzadím veľmi vzdialeným od nášho oligarchického prostredia...“ napísal o diele Hájnikova žena Svetozár Hurban Vajanský. Tento citát určuje významnosť, krásu a zároveň miesto Hviezdoslavovej skladby v slovenskej literatúre.
„Hájnikova žena, prvý veľký lyricko-epický plod Hornej Oravy, je ni...
|
|
0,1 |
13x |
|
Janko Kráľ - Byronský hrdina v slovenskej romantickej literatúre, Rozbor a interpretácia diela Zakliata panna vo Váhu a divný Janko
Seminárna práca6 s. / 3. roč. / doc
Janko Kráľ bol ,,najrevolučnejší štúrovský básnik“.Narodil sa v rodine mäsiara a krčmára. Základnú školu vychodil v rodisku, potom študoval na gymnáziu v Gemeri(1835-37) a na lýceu v Kežmarku, Levoči a Bratislave, kde istý čas býval u Ľ. Štúra a jeho prednášky mali naňho vplyv, Napísal tu prvé básne v slovenčine, ktoré uverejnil v druhom ročníku almanachu Nitra. Po Štúrovom zosadení z funkcie zástupcu profesora Palkoviča opustil Bratislavu a túto udalosť opísal v básni Duma bratislavská. V štúdi...
|
|
0,1 |
15x |
|
Svetová realistická literatúra, zemianstvo v dielach slovenských realistov
Maturitné otázky13 s. / 4. roč. / doc
Realizmus (z gréc. realis - skutočný) vznikol v podmienkach priemyselnej revolúcie, v čase zániku feudálneho spoločenského poriadku. Jeho zrod má súvis s rozvojom prírodných (exaktných) vied. Ideové základy prebral z pozitivizmu (filozofický smer 19. stor., zakladateľ Auguste Comte- považoval za existujúce to, čo sa dalo overiť ľudskými zmyslami, exaktne dokázať skúsenosťou alebo experimentom). Realizmus vyvolal ústup fantazijných, nereálnych tém a postáv, neskutočného alebo vylepšeného prostred...
|
|
0,1 |
0x |
|
Virginia Woolfová - Pani Dallowayová, Vlastná izba
Analýza10 s. / 2. roč. / doc
Analýza dvoch diel: román Pani Dallowayová a esej Vlastná izba. 10-stranová práca zahŕňa popis jedného aj druhého diela a následne ich porovnanie.
Pani Dallowayová /román/
Román Virginie Wollfovej, ktorý nabáda čitateľa nie čítaním strácať čas, ale uvažovať nad vnímaním sveta. Román, v ktorom je každá postava akýmsi aspektom jednej osobnosti, Virginie Wollfovej. K špecifikám jej rozprávacieho štýlu patrí aj to, že nikdy ani na okamih nehodnotí ani neuvažuje z hľadiska rozprávača. Virginia vž...
|
|
0,1 |
8x |
|
Maturitné otázky zo slovenčiny
Maturitné otázky35 s. / 1. roč. / zip
Starovek : - orientálna a antická - rímska a grécka - Homér, Ezop, Sofokles (Antigona)Stredovek : - v roku 863 príchod Konštantína a Cyrila, Hlaholika, Staroslovienčina, ProglasHumanizmus : - (ľudský), išlo o štádium napodobňovania antických autorov. - diela boli v latinčine, vzrastá úcta k rozumuRenesancia : - prešla od napodobňovania k zobrazovaniu prirodzeného života človeka. - zobrazovala jeho city a vzťah k spoločnosti, znamená (znovuzrodenie) Barok : - pompéznosť, nadnesenosť, zdôrazňuje d...
|
|
0,1 |
10x |
|
Epos ako prostriedok na pozdvihnutie národného povedomia. Náhoda, alebo zámer autora?
Seminárna práca9 s. / 1. roč. / doc
„Ešte Slováci žijú, a budú žiť ...“ Tieto slová vznikli v Maduniciach v časoch nedobrých pre slovenský národný život a dostali akoby krídla. Boli to slová, ktoré v týchto ťažkých časoch budili v srdciach ľudí nádej a vieru v lepšiu budúcnosť. Boli to slová Jána Hollého, významného literárneho buditeľa v slovenskej literatúre, ktorý ako prvý slovenský básnik využil a spracoval tematiku historicky významného veľkomoravského panovníka Svätopluka, ktorý svojimi činmi a rozvahou ovplyvnil dejiny síce...
|
|
0,1 |
31x |
|
Literárno-teoretická analýza na novelu Jorga Borgesa-Pierre Menard, autor Quijota
Seminárna práca9 s. / 1. roč. / pdf
Práve sa Vám dostáva do rúk práca, ktorá sa bude snažiť aspoň stručne vysvetliť a vystihnúť niektoré literárno-teoretické termíny, ktoré sa nachádzajú v diele od argentínskeho spisovateľa Jorga Luisa Borgesa: Pierre Menard, autor Quijota. Nato aby sme sa mohli lepšie pozrieť na toto veľkolepé dielo plné fikcie a skrytých významov, skúsme aspoň trocha nahliadnuť do života Jorga Luisa Borgesa, pretože si myslíme, že písanie do istej miery ovplyvňujú aj životné situácie v ktorých sa človek - spisov...
|
|
0,2 |
33x |
|
Slovenská romantická literatúra, Ľudovít Štúr
Maturitné otázky14 s. / 4. roč. / doc
Romantizmus je literárny smer podmienený zmenami v spoločnosti a politickom živote po buržoáznych revolúciách v Európe, ktoré vyhlasovali rovnosť všetkých ľudí, právo každého jednotlivca na slobodný, úspešný život - na rozdiel od klasicizmu (predchádzajúceho literárneho obdobia), ktorý podriadil osobné šťastie človeka povinnosti rešpektovať nadosobné „vyššie" zákony. V porovnaní s realizmom (nasledujúcim literárnym obdobím), ktorý opisoval a kritizoval realitu, romantizmus často prostredníctvom ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Marína - Andrej Sládkovič
Čitateľský denník9 s. / 1. roč. / doc
Andrej Braxatoris sa narodil 30. marca 1820 v Krupine ako ôsme zo štrnástich detí otca Andreja Braxatorisa , rektora evanjelickej a meštianskej školy, a matky Terézie rod. Bartolomejovej. Od roku 1826 začal navštevovať školu v rodnej Krupine, kde ho učili : Š. Kaunitz, Š. Gašparík ako aj jeho vlastný otec. Jeho štúdia pokračovali v Peretvonyi (Maď.), v piaristickom gymnáziu v Krupine, v evanjelickom lýceu v Banskej Štiavnici. Tu sa v Sládkovičovi po prvý krát prebudilo aj jeho slovenské cítenie,...
|
|
0,1 |
11x |
|
Teória literatúry
Prednášky78 s. / 1. roč. / docx
Literárna veda a jej štruktúra- Literatúra (z latinčiny litera = písmeno) sa považovala za spôsob umeleckej tvorivosti človeka- Jazyk je požadovaným materiálom ktorý sa v literatúre prejavuje, realizuje- Funkčné usporiadanie výrazových prostriedkov môže vyvolať v prijímateľovi estetický zážitok = estetická funkcia- Ďalšie funkcie: humanistická, spoločenská, výchovná, poznávaciaLiterárna veda:- Skúma osobitosti umeleckej literatúry, jej podstatu, vznik, štruktúru- Termín literárna veda používali ...
|
|
0,1 |
7x |
|
Ján Hollý: Selanky - Funkcia prírody v literatúre
Seminárna práca8 s. / 1. roč. / doc
Hollý zachytáva symbiózu človeka a prírody, ich vzájomnú spoluprácu a harmóniu. Ľudia sú s prírodou spriaznení. Možno tam badať i prvky magiky. Človek a príroda sú si tak blízko, že príroda dokonca miestami i odzrkadľuje náladu ľudí v nej žijúcich. Často dáva do bezprostredného súvisu duševný stav pastierov, ich citové rozpoloženie, zo stavom prírody. Citové stavy pastierov často ovplyvňujú dianie. v prírode. Môžeme to vidieť napríklad v selanke Hlasislav, kde nad smrťou pastiera nesmúti iba sve...
|
|
0,1 |
54x |
|
Maturita z literatúry
Maturitné otázky14 s. / 4. roč. / doc
STAROVEKÁ LITERATÚRA (3.tisícročie pnl. - 5.stor.nl.)
1)Orientálna literatúra (sumerská , akkadská , staroegyptská)
- Epos o Gilgamešovi
2)Hebrejská literatúra
- BIBLIA (Starý zákon-46kníh , Nový zákon-27kníh)
3)Antická literatúra (9.stor.pnl. - 5.stor.nl.)
Grécka literatúra
- Homér : Ilias , Odysea (oba eposy v jónštine)
- Sapfó : Óda na Afroditu
- Ezop : Ezopové bájky (Jeleň pri jazierku , Krab a jeho mať)
-grécka dráma
- Aischylos
- Euripides - Sofokles :Antigona (Antigona...
|
|
0,1 |
64x |
|
Sci-fi literatúra
SOČ17 s. / - roč. / pdf
Vďaka čítaniu sci-fi literatúry (SF) sa človekovi otvára brána do neznáma, do fantázie a necháva sa unášať predstavami o budúcnosti.Čítaním týchto kníh si člověk rozširuje sféru predstavivosti a je to príjemný spôsob relaxácie. Nie každá SF kniha musí byť z hľadiska budúcnosti až tak nerealistická.
Keď si zoberieme témy, ktoré písali kedysi autori SF literatúry, ako napr. cesta na Mesiac, cesta okolo sveta, internet, mobily, lietadlá, tak na tú dobu to boli neuskutočniteľné predstavy a pritom d...
|
|
0,1 |
0x |
|
Martin Kukučín - Dom v stráni
Čitateľský denník17 s. / 1. roč. / doc
Na začiatku diela Dom v stráni sa zoznamujeme s težackou rodinou Beracovcov, známych tiež ako Pretúrovci. V ich dome pod Grabovníkom , ktorý postavil starý Mate spolu s jeho ženou Jerou, teraz žijú okrem nich ich dve dcéry Katica a Matija, ktoré sú však v službe a najstarší syn Ivan so svojou ženou Baricou a ich dvoma deťmi. S príchodom Ivanovej manželky Barice nastavajú v rodine generačné problémy medzi Jerou a Baricou. Mate ako hlava rodiny využíva svoju autoritu a prinúti ich aby sa uzmierili...
|
|
0,2 |
14x |
|
Základy a metodológia jazykovedy
Prednášky14 s. / 1. roč. / doc
Objekt a predmet jazykovedyJazyková komunikácia- objektom synchrónneho jazykovedného skúmania je jazyková komunikácia, ktorej základnými prvkami sú:1. rečová aktivita odosielateľa (= expedienta eminenta), ktorá spočíva v produkovaní rečových celkov, umožňujúcich identifikáciu záveru odosielateľa, 2. odovzdávaný komunikát ako výsledok rečovej aktivity odosielateľa 3. komunikačný kanál, ktorý spája aktérov jazykovej komunikácie v tom zmysle, že prostredníctvom neho prechádzajú odosielané produkty ...
|
|
1,1 |
8x |
|