Metafora v zábavných reláciách (Bakalárska práca, Učiteľstvo akademických predmetov, špecializácia: anglický jazyk a literatúra - slovenský jazyk a literatúra)
Bakalárska práca49 s. / 3. roč. / doc
Hoci si myslime, že jej využívanie prináleží iba básnikom, hercom či iným majstrom slova, nie je to tak. Ani nevieme ako, a stáva sa bežnou súčasťou našich rozhovorov. Môžeme ju počuť na ihriskách, v reštauráciách, v priestoroch bánk či úradov, dokonca i na staveniskách. Je nevyhnutnou súčasťou jazyka. Dôvod? Tých je viac. Jedným z nich by mohla byť aj skutočnosť, že ani jeden jazyk nemá dostatočné množstvo prostriedkov na vyjadrenie všetkých myšlienok človeka, na pomenovanie nových javov, s kto...
|
|
0,2 |
0x |
|
Vypracované štátnicové otázky z predmetu Slovenský jazyk a literatúra
Štátnicové otázky143 s. / 3. roč. / zip
1. Didaktika slovenského jazyka a literatúry ako vedná disciplína. Predmet didaktiky vo vzťahu k obsahu vyučovania a edukačnému procesu. Pragmatický, psychologický a sociolingvistický prístup k vyučovaniu slovenského jazyka a literatúry.Význam didaktiky slovenského (materinského) jazyka: Náhľady na význam didaktiky učebných predmetov sú rozličné. Podľa jedných nie je potrebné, aby sa učiteľ školil vo vyučovaní. Postačí, ak dobre ovláda vedný odbor, ktorý vyučuje, a má aspoň priemerné nadanie vyu...
|
|
6,0 |
31x |
|
Formovanie jazykovej štruktúry kultúrnej slovenčiny v 11. až 15. storočí
Seminárna práca17 s. / 3. roč. / doc
Po rozpade veľkomoravskej ríše sa dostalo územie obývané našimi predkami do štátneho zväzku s Maďarmi v Uhorskom kráľovstve. V období 10. - 14. storočia sa postupne ohraničilo územie obývané predkami Slovákov. Na západe sa po víťazstvách i prehrách z jednej i druhej strany ohraničilo územie uhorské (slovanské) proti českému (moravskému). Postupne, až v 11. storočí, sa začala ustaľovať, ale potom sa rýchlo ustálila na severe aj poľsko - slovenská jazyková hranica a poľsko - uhorská štátna hranica...
|
|
0,1 |
1x |
|
Historizmus v tvorbe štúrovcov a estetické prvky v tvorbe Ľudovíta Štúra
Seminárna práca9 s. / 3. roč. / doc
Ľudovít ŠtúrRoddinné prostrediePochádzal z rodu, ktorý žil po stáročia v Trenčíne. Natrvalo sa v ňom usadil už v druhej polovici 16. storočia. Do konca 17. storočia sa trenčiansky Štúrovci zaoberali roľníctvom, v 18. storočí súkenníctvom, ojedinele mäsiarstvom.Najmladší syn trenčianskeho súkenníka Michala Štúra Pavel, narodený 17.02.1769, bol dedo Ľ. Štúra. Dňa 16. marca 1789 narodil sa Pavlovi Štúrovi syn Samuel (v poradí tretí), otec Ľudovíta Štúra. Bol prvým zo štúrovského rodu, ktorý sa dost...
|
|
0,1 |
15x |
|
Rétorika - vypracované otázky
Vypracované otázky62 s. / 2. roč. / doc
1.Rétorika ako komunikačná zručnosť, ako súčasť profesionálnych kompetencií a profesionálneho imidžu.
Neexistujú absolútne meradlá na hodnotenie kariéry. Úspech alebo zlyhanie sa vzťahujú predovšetkým na sebarealizáciu v hierarchii potrieb. Jednotlivec si hodnotí vlastné kariérne ciele, ktoré sú pre neho významné a uspokojujúce. Úplné pochopenie individuálnej kariéry si vyžaduje skúmanie subjektívneho i objektívneho aspektu. Subjektívne hľadisko predstavujú hodnoty, postoje, osobnosť, motivác...
|
|
0,6 |
10x |
|
Slovenské ľudové zvyky
SOČ35 s. / 3. roč. / doc
Keď som rozmýšľala nad témou, ktorú si vyberiem, na prvom mieste som si položila otázky, čo je môjmu srdcu blízke, čo robím rada, kde sa rada zdržiavam. A hneď som si spomenula na miesto, kde sa cítim naozaj príjemne a rada sa tam vraciam. A toto miesto je maličká, takmer zabudnutá dedinka na severe Slovenska. Odjakživa som mala veľmi rada atmosféru dediny. Všetky ich obyčaje, zábavy, hry ale aj atmosféru, ktorá je úplne iná ako v meste. Všetci sa na dedine navzájom poznajú, väčšinou si pomáhajú...
|
|
11,0 |
142x |
|
Komparácia dvoch tematicky rovnakých správ metódou funkčnej morfologickej analýzy
Semestrálna práca16 s. / 1. roč. / doc
V mojej seminárnej práci sa budem venovať komparácií dvoch tematicky rovnakýchspráv, ktoré som prepísala z archívov daných televízií. Jedna bola odvysielaná vo verejnoprávnej televízií STV a druhá v komerčnej televízií JOJ. V prvej časti určím, v jednotlivých textoch, slovné druhy a ich percentuálne zastúpenie. V druhej časti sa zameriam na určenie substantív, adjektív a adverbií. A nakoniec na analýzu morfologickej segmentácie.
|
|
0,2 |
1x |
|
Koncepcia prozaickej tvorby ostatných predstaviteľov romantizmu (Tomášik, Pauliny-Tóth, Kubáni, Ferienčík, Bachát, Zechenter-Laskomerský, Francisci, Nosák, Matúška)
Seminárna práca9 s. / 3. roč. / doc
Umelecká próza v romantickom období spočiatku zaostávala za poéziou, a to pre vnútorné i vonkajšie príčiny. Rozpoltenosť v otázke národnej ideológie, v otázke spisovného jazyka a z toho vyplývajúca nevyhranenosť postoja k slovenskej skutočnosti na jednej strane a nepatrné publikačné možnosti na druhej strane boli značnou prekážkou jej rozvoja. Generácia klasicistov pociťovala potrebu umeleckej prózy, o čom podali dôkaz pokusy v almanachu Zora, a najmä prvý preromantický román - Kuzmányho „Ladisl...
|
|
0,1 |
3x |
|
Šikanovanie - ako spoznať šikanovanie, prevencia proti šikanovaniu, skupinová práca, prieskum...
Seminárna práca49 s. / 3. roč. / doc
Šikanovaním označujeme úmysel ublížiť druhému fyzicky, alebo psychicky. Je to napríklad bitie, strkanie, vyhrážanie sa fyzickým útokom, krádeže peňazí a vecí, schovávanie a ničenie vecí, ale aj ohováranie, nadávky, či vylúčenie zo spoločnosti ostatných, teda spolčenie sa viacerých detí proti jednému. Útočníkom môže byť jedno, alebo skupina detí.Incidenty sú opakované. Jednorázová akcia sa za šikanovanie nepovažujePrevaha útočníka nad obeťou. Táto prevaha môže byť skutočná, alebo zdanlivá v oblas...
|
|
0,8 |
20x |
|
Vplyv ľudovej balady na tvorbu Janka Kráľa a Jána Bottu
Seminárna práca12 s. / 3. roč. / doc
Narodil sa 24. apríla 1822 v Liptovskom Mikuláši. Po lyceálnych štúdiách v Levoči a Kežmarku začal študovať r. 1842 právo na vyššom evanjelickom lýceu v Bratislave, kde v tom čase vrcholilo národne orientované pedagogické pôsobenie Ľ. Štúra. Bol medzi študentmi, ktorý v marci 1844 opustili bratislavské lýceum na protest proti jeho zosadeniu. J. Kráľ sa však už na lýceum do Levoče nevrátil a v štúdiách nepokračoval. Jeho životné osudy v rokoch 1844 až 1848 sú dodnes zahmlené rúškom tajomstva.Na j...
|
|
0,1 |
6x |
|
Základy jazykovej kultúry (Teória - poznámky, Pravopisné cvičenia, Referáty, Vypracované otázky)
Poznámky38 s. / 1. roč. / pdf
JAZYKJe bytostne odkázaný na ľudské spoločenstvo. Je aktívny vtedy, ak má aktívnych používateľov. Latinčina už napríklad nie je aktívny jazyk = mŕtvy jazyk.Spisovný jazykPoužívatelia ho poznajú a zároveň ovládajú v praktickej aj teoretickej rovine. Treba sa ho učiť neustále, pretože jazyk nemá človek vrodený, len si ho zdokonaľuje.Zaradenie sa medzi používateľov spisovného jazykaJe aktívny vzťah k jazyku, kedy pokročíme od spontánneho k uvedomenému používaniu = jazykovo vzdelaný používateľ. Najv...
|
|
1,3 |
1x |
|
Rozdiel medzi citáciou a parafrázou
Seminárna práca11 s. / 1. roč. / odt
Vybrali sme si tému rozdiel medzi citáciou a parafrázou, pretože nás najviac oslovila z pomedzi všetkých tém. Nakoľko sme prváci, myslíme si, že väčšina z nás veľa toho o citovaní a parafrázovaní nevie. Obsahom našej práce bude priblíženie našim spolužiakom citovanie a parafrázovanie v prácach a uvedenie príkladov v praxi, to znamená, že každý si vyskúša citovanie a parafrázovanie na príkladoch. Myslím si, že citovanie a parafrázovanie je pre naše štúdium dôležité, nakoľko píšeme veľa seminárnyc...
|
|
0,1 |
1x |
|
Rozvíjanie tvorivosti na vyučovacích hodinách slovenského jazyka a slohu
Ročníková práca21 s. / 4. roč. / doc
Hlavným hnacím motorom je správna motivácia k tvorivosti už v začiatkoch jej zavedenia do vyučovacieho procesu. Nadšenosť a neustále povzbudzovanie sa, samozrejme, musí odrážať tak na strane vyučujúceho ako i žiaka. Ak len jeden z členov vyučovacieho procesu má skeptický postoj k tvorivej činnosti, mení sa radosť z tvorby na zbytočnú stratu energie. V dnešnej situácii je takéto preorientovanie otázkou trpezlivosti a dokazovania prospešného vplyvu. Ten sa odráža nie len na pôde školy, ale aj v be...
|
|
1,3 |
23x |
|
Maturitné otázky - Slovenský jazyk ( gramatika )
Vypracované otázky30 s. / 1. roč. / rar
1. Jazyk a jeho funkcie, fonéma, graféma, vývin písmaJazyk a myslenie tvoria jednotu, v ktorej má vedúcu úlohu myslenie. Jazyk je systém znakov, musí byť vyjadrovaný artikulovanými hláskami (alebo druhotne písmenami). Využíva sa ako nástroj myslenia a dorozumievania. Funkcia jazyka:1. poznávacia (kognitívna)- jazyk je nástrojom myslenia 2. komunikatívna (dorozumievacia)- dorozumievanie medzi ľuďmi3. výrazová (expresívna)- pomocou jazykových prostriedkov môžeme vyjadriť svoje pocity, subjektívne ...
|
|
0,1 |
4x |
|
Lexikológia, slovná zásoba (Slovo, Jadro a okraj slovnej zásoby, Hononymá, Antonymá, Synonymá...)
Referát5 s. / 1. roč. / docx
Jazyk slúži nielen ako kognitívny nástroj, ale i ako prostriedok hodnotenia. Pôvod slova lexikológia Lexikológia pochádza z gréckych slov lexis= slovo a logos= reč, veda, umenie, lexikológia je teda náuka o slove, slovnej zásobe a lexikálnej rovine ( pláne, podsystéme) jazyka. Pojmy z lexikológie 1. LexikológiaLexikológia je náuka o slovnej zásobe. Úlohou lexikológie je objasňovať slovnú zásobu z hľadiska významu a formy. 2. Slovná zásobaSlovná zásoba je súbor všetkých slov v danom jazyku.Slovná...
|
|
0,1 |
1x |
|
Vypracované maturitné otázky z predmetu Slovenský jazyk a literatúra
Ťahák207 s. / 4. roč. / docx
Úloha č.1Charakterizujte starovekú literatúru a popíšte jej rozdelenie. Vymenujte významné diela a spôsob tvorby autorov jednotlivých starovekých literatúr. Na základe Sofoklovho diela Antigona popíšte kompozíciu antickej tragédie. Pracujte s ukážkami.Staroveká literatúra vznikla v rokoch 3 000 pred Kr. a vyvíjala sa približne do roku 500. Dôležitým predpokladom pre vznik starovekej literatúry bol vznik písma. Väčšina diel je anonymná a ich témy boli často prebrané, preto sa o starovekej literat...
|
|
1,1 |
27x |
|
Vypracované maturitné otázky zo Slovenského jazyka
Maturitné otázky74 s. / 4. roč. / doc
Zadanie č. 1• Charakterizujte žánre starovekej literatúry, ktoré majú vplyv na rozvoj svetovej literatúry v ďalších literárnych obdobiach, a vymenujte ich predstaviteľov.• Priblížte Bibliu ako literárne dielo a zaraďte ju do literárneho obdobia. Uveďte príklady na literárne diela rôznych období vývinu svetovej i slovenskej literatúry inšpirované Bibliou. • Charakterizujte epos, antickú drámu a bájku. • Vysvetlite pojem frazeologizmus a charakterizujte ich úlohu v slovnej zásobe.• Uveďte základné...
|
|
1,3 |
116x |
|
Vypracované maturitné otázky zo slovenského jazyka a literatúry
Maturitné otázky97 s. / 4. roč. / doc
1. Umelecký obraz človeka a poetika jeho zobrazenia od najstarších čias po súčasnosť
1a) Porovnajte chápanie človeka v jednotlivých epochách a naznačte demokratizačné tendencie v rozvoji literatúry. Svetonázorové zmeny v myslení človeka, jeho vzťah k svetu, k ľuďom.
ANTICKÁ LITERATÚRA: (9. st. pnl - 5. st. nl)
- hrdina je spätý s prírodou, má pre neho význam pozemský život
- úlohu zohrávajú bohovia, kt. majú ľudské vlastnosti a človek
je voči ním bezmocný
GRÉCKA: Homér, Sofokles (P...
|
|
0,7 |
37x |
|
Pavol Országh Hviezdoslav, rečnícke žánre, dedina a jej ľud, syntax
Maturitné otázky19 s. / 4. roč. / doc
Pavol Országh Hviezdoslav (1849-1921)
Pavol Országh Hviezdoslav sa narodil vo Vyšnom Kubíne. Na strednej škole sa naučil po maďarsky a prejavil sa ako talentovaný mladý básnik. Zoznámenie sa s poéziou Andreja Sládkoviča malo vplyv na jeho návrat k slovenčine. V roku 1868 vydal knižku veršov Básnické prviesenky Jozefa Zbranského. Po zoznámení sa s Kolomanom Banšellom vydávajú obaja roku 1871 almanach Napred. Je to prvý spoločný zborník literárnych prác mladej realistickej generácie, v ktorej vyj...
|
|
0,2 |
5x |
|
Prepojenie ľúbostného a vlasteneckého motívu v tvorbe Andreja Sládkoviča
Seminárna práca10 s. / 3. roč. / doc
Andrej Sládkovič patrí k najvýznamnejším osobnostiam našich lliterárnych dejín.Od počiatkov jeho básnického tvorenia mu išlo o tvorbu poézie syntetizujúcej národné cítenie s kresťanským filozofickým základom. Jeho poézia obsahovala často subjektívne motívy. Sládkovičov filozofický postoj bol založený na hľadaní súladu medzi krásou a dobrom. Pokúšal sa o tvorbu poézie syntetizujúceho charakteru. Nehľadal ňou však etiku skrytú v slovenskom folkóre (ako to robil Ľ. Štúr), ale v humanisticky chápano...
|
|
0,1 |
9x |
|
Slovenský jazyk a literatúra - maturitné otázky
Maturitné otázky35 s. / 4. roč. / doc
Toto sú mat. otázky zo SJ na SOU Potravinárskom II, sú trochu krátke, ale na 15 minút kecania v pohode stačia (24 a 25 otázka chýba).
1. Obraz človeka v umeleckej literatúre od najstarších čias po súčasnosť.
Literatúra = je druhom umenia a vyjadruje estetický vzťah človeka ku spoločnosti
= vzniká v staroveku
= poznáme umelú (písaná) a ľudovú (ústna)
Staroveká literatúra (orientálna, antická literatúra)
Orientálna literatúra (sumerská, hebrejská, indická ...)- vzniká na ...
|
|
0,3 |
44x |
|
Vypracované otázky zo Slovenského jazyka a literatúry
Maturitné otázky61 s. / 4. roč. / doc
Otázka č. 1: Tvorenie slov v slovenčine; polovetné konštrukcie; Staroveká orientálna a antická literatúra a umenie
TVORENIE SLOV
Odvodzovaním:
- najčastejšie; slová odvodzujeme zo základových slov ( Slovensko-slovenský, historický- predhistorický);
- každé odvodené slovo (OS) má význam a formu;
- rovnaké slovotvorné prípony = rovnaký význam (-ička); slovotvorné prostriedky nevyberáme ľubovoľne;
- okazionalizmy – príležitostné slová ( matnostrieborný; slonokožný);
-morfémy- najmenšie význa...
|
|
0,7 |
52x |
|
Alfred Nobel a Nobelová cena
SOČ17 s. / 1. roč. / doc
1. ÚvodAlfred Nobel, dvoma vecami si podľa mňa zabezpečil nesmrteľnosť: úžasnými vynálezmi a Nobelovou cenou. Preto sa Vám pokúsim objasniť jeho život plný cestovania, spoznávania a objavov. Alfred Nobel je veľkou osobnosťou 19. storočia a vďaka jeho ľudskosti na neho nezabudnú ani ľudia 21. storočia. Stretávame sa s ním každý rok pri odovzdávaní Nobelových cien. No len čas ukáže, čo prežije dlhšie, či jeho vynálezy alebo ceny, ktoré pre niekoho znamenajú celoživotné úsilie a prácu. 2. Alfred N...
|
|
0,1 |
3x |
|
Slovenská a česká literatúra 19. a 20. st.
Seminárna práca10 s. / 3. roč. / doc
Literatúry našich národov nežili a nerozvíjali sa v duchovne uzavretom a izolovanom postavení. Utvárali sa medzi nimi vzájomné vzťahy, reagovali na seba, prijímali a dávali podnety, vyjadrovali sa k dôležitej spoločenskej problematike, a tak mali z viacerých príčin dôležitý význam pre obidva národy. Literatúry vyjadrovali neraz idey s vážnym spoločenským poslaním, podporovali okrem vlastného národného hnutia aj upevňovanie bratských vzťahov Čechov a Slovákov. Aj dnes sú oba národy veľmi jazykovo...
|
|
0,1 |
2x |
|
Jozef Miloslav Hurban - Priestor a čas v diele Od Silvestra do Troch kráľov
Seminárna práca8 s. / 3. roč. / doc
Narodil sa 19. marca 1817 v Beckove, kde bol jeho otec farárom. Náhla strata rodičov vo veku dospievania formovala jeho charakter k samostatnosti. Zúčastňoval sa veľmi mnohostranne na rozvoji slovenského národného života. Významná bola jeho redaktorská činnosť v almanachu Nitra a v Slovenských pohľadoch na vedy, umenia a literatúru a ďalej literárna a kultúrnohistorická činnosť.Bol najvýkonnejším spolupracovníkom Ľ. Štúra, s ktorým sa zoznámil v Bratislave na lýceu, kde začal študovať roku 1830....
|
|
0,1 |
3x |
|
Suprasegmentálny systém v procese komunikácie
Seminárna práca14 s. / - roč. / doc
Osobnosť jednotlivca neformuje len vonkajší vzhľad či gestá, ale aj jeho rečový a hovorený prejav. Práve ten má neodmysliteľnú úlohu pri rozpoznávaní osoby, osobnosti, ale aj momentálneho stavu človeka. Nenadarmo preto vnikol prekrásny ľudový frazeologizmus - „Vtáka poznáš po perí a človeka po reči“. Už v starovekom grécku vznikla tvz. kalokagatia, podľa ktorej by nemal byť dokonalý len fyzický vzhľad, ale aj rečový prejav. Z tohto dôvodu začali grécki filozofi vyučovať rétoriku. Aj napriek tomu...
|
|
0,2 |
0x |
|
Milo Urban - Živý bič (rozbor diela)
Seminárna práca15 s. / 3. roč. / doc
V 1. časti sa zoznamujeme s väčšinou postáv diela, sledujeme Ráztoky práve v tom čase, keď si začínajú naplno uvedomovať zmysel slova vojna. · Prelínanie dvoch hlavných dejových línii, ženy matky- Ilčička a ženy manželky- Eva· Do dediny prichádzajú správy o tých ktorí padli na fronte, prichádza zmrzačený Ondrej Koreň (bez ruky, nemy) a odchádzajú čoraz mladší chlapci a nastáva nedostatok potravín, ktoré rekvirujú, spolu so statkom. · Ilčík to nevydrží ohradí sa proti tomu čo musia robiť a v hádk...
|
|
0,1 |
13x |
|
Vplyv češtiny na spisovný slovenský jazyk
SOČ15 s. / 3. roč. / rtf
Reč a samotná komunikácia medzi ľuďmi je stará ako ľudstvo samo. Dohováranie sa medzi „praľuďmi“ prebiehalo prostredníctvom zvukov, ale hlavne pomocou posunkov. Vývoj človeka stále prebiehal počas miliónov rokov a s ním sa zdokonaľoval aj jeho rečový prejav. Odborníci odhadujú, že na svete je približne 6 500 rôznych rečí. Bolo by naivné sa domnievať, že každá z nich sa vyvíjala samostatne, je čistá a bez vplyvu iných jazykov. Veď preberanie slov z iných rečí je najprirodzenejšou a najrozšírenejš...
|
|
0,1 |
11x |
|
Metodický návod na spracovanie záverečnej práce
Poznámky15 s. / 3. roč. / doc
1 ŠTRUKTÚRA ZÁVEREČNEJ PRÁCEPojem štruktúra odráža architektúru textu z hľadiska formálnej úpravy.Kvalifikačné práce (bakalárska práca, diplomová práca, doktorandská dizertačná práca, habilitačná práca) majú tieto hlavné časti:• Predná časť• Jadro práce (hlavný text)• Prílohy• Koncová časť1.1 Predná časťPredná časť má povinné (obligatórne) a fakultatívne súčasti, ktoré majú presne určené poradie (medzinárodná norma ISO 7144 z r.1986, s. 2).Povinnými časťami prednej časti záverečnej práce sú:- Ob...
|
|
0,2 |
107x |
|
Morfológia - tvarotvorné a slovotvorné procesy, gramatický tvar, paradigma...
Vypracované otázky36 s. / 3. roč. / doc
Morfológia, jej predmet a miesto v systéme lingvistických disciplín.O čom budeme hovoriť:• Predmet a rozsah morfológie- tvarotvorné a slovotvorné procesy (TP a SP) - gramatický tvar (GT)- paradigma• Ako sa mení predmet morfológie? Predmet morfológie:• gr. morfé = tvar, logos = náuka, slovo•náuka o tvaroch slov• náuka o slovných druhoch• gramatických kategóriách• tvarotvorných procesochTvarotvorné procesy:• deklinácia • konjugácia• komparácia (komparácia nie je čisto tvarotvorný proces, tvorí pre...
|
|
0,3 |
8x |
|
Okruhy z predmetu Fonetika a fonológia
Študijný materiál20 s. / 1. roč. / doc
1. FONETIKA AKO LINGVISTICKÁ DISCIPLÍNA. PREDMET JEJ SKÚMANIA. FONETICKÁ TRANSKRIPCIA.Fonetika ako vedecká disciplína sa rozvinula v 19. storočí. Je to časť jazykovedy, ktorá sa zaoberá materiálnymi javmi a procesmi zvukovej reči z hľadiska ich fyzickej stavby a s ohľadom na ich funkciu pri dorozumievaní. Zaoberá sa hláskou ako materiálom. Stredom jej pozornosti je štúdium artikulačných a akustických vlastností hlásky. Je to náuka o zvukoch ľudskej reči, skúma zvukovú stavbu, zvukový systém, zvu...
|
|
0,2 |
20x |
|
Prvky klasicizmu a preromantizmu v diele Slávy dcéra
Seminárna práca8 s. / 3. roč. / doc
Narodil sa 9.júla 1793 v Mošovciach pri Martine. Študoval na evanjelickom gymnáziu v Banskej Bystrici a na evanjelickom lýceu v Bratislave. Počas štúdií si privyrábal ako súkromný učiteľ v zámožných rodinách. Svoje zážitky a spomienky z detstva a štúdií opísal v spomienkach Paměti z mladších let života (vyšli posmrtne v roku 1863). Pre jeho život mal veľký význam pobyt na univerzite v Jene, kde absolvoval evanjelickú teológiu. Bol svedkom rozmachu nemeckého národného hnutia a osláv 300. výročia ...
|
|
0,1 |
17x |
|
Samo Bohdan Hroboň - život a tvorba štúrovského básnika a filozofa
Seminárna práca6 s. / 3. roč. / doc
Narodil sa v Liptovskej Sielnici 24. augusta 1820. V roku 1835 začal študovať na levočskom lýceu. Zapojil sa do práce Ústavu reči a literatúry československej, ktorý založil v roku 1832 v Levoči profesor Michal Hlaváček. Písal české básne, študoval jazyky a začal si písať denníky. Spolupracoval na vydaní almanachu Jitřenka, v ktorom mal uverejnených 6 básní. Od roku 1840 pokračoval v štúdiách na lýceu v Bratislave a ukončil ich v Halle. Na ceste do Halle sa v Prahe zoznámil s Bohuslavou Rajskou,...
|
|
0,1 |
5x |
|
Slovenská poézia v medzivojnovom období
Semestrálna práca13 s. / 2. roč. / doc
Krutý národný a sociálny útlak v minulosti spôsoboval, že celé generácie slovenských básnikov podriaďovali svoju tvorbu službe národu. Sila tejto tradície bola taká veľká, že prenikala aj do iných intímnych prejavov. Preto má poézia z tohto obdobia buditeľský, národno-obranársky a občiansky charakter (občianska lyrika). (takto začal napr. Ivan Krasko - sústredil sa na mučivé vnútorné pocity osamoteného človeka, vytvoril aj niekoľko obžalobných a burcujúcich básní, ktoré predstavujú vrchol sloven...
|
|
0,1 |
10x |
|
Koncepcia Tatranskej múzy s lýrou slovanskou (Pavol Jozef Šafárik)
Seminárna práca6 s. / 3. roč. / doc
Pavol Jozef Šafárik sa narodil 13. mája 1795 v Kobeliarove, v rodine evanjelického farára a učiteľa. Študoval na gymnáziu v Rožňave, Dobšinej a na evanjelickom lýceu v Kežmarku. V roku 1815 odišiel študovať do Jeny, kde sa zoznámil s filozofiou Herdera a Fichteho, zaoberá sa klasickými jazykmi, jazykovedou, historickými a prírodnými vedami. Po odchode z Jeny chvíľu pôsobil v Prahe a dva roky v Bratislave. Pôsobil ako vychovávateľ a zoznámil sa tu s Františkom Palackým. V roku 1818 vyšiel v Brati...
|
|
0,1 |
40x |
|
Slovenský jazyk - gramatika (maturitné otázky)
Maturitné otázky35 s. / 4. roč. / rar
Vypracované maturitné otázky zo Slovenského jazyka- časť gramatika od 1 do 30.
1.JAZYKOVEDA (lingvistika)je náuka o jazyku. Skúma jazyk ako jeden z charakteristických znakov konkrétneho národa. V jazykovednom výskume sa uplatňujú rôzne metódy napr. historicko-porovnávacia, konfrontačná, štruktúrna, dialektológia...
SYSTÉM JAZYKA
Systém je množina prvkov istým spôsobom usporiadaných.
-umelý – utvára človek
-prirodzený – v spoločnosti, prírode existuje, úlohou vedc...
|
|
0,2 |
14x |
|
Praktická skladba (syntax)
Poznámky14 s. / 2. roč. / doc
I. POSTAVENIE SYNTAXE V SYSTÉME LINGVISTICKÝCH DISCIPLÍNSyntax = skladba - je jazykovedná disciplína, ktorá opisuje skladobnú (syntaktickú ) rovinu jazyka- náuka o skladaní slov do skladov (syntagiem), o spájaní skladov do viet, o spájaní viet do súvetí, o vytváraní zložených súvetíSyntax súvisí :1. s morfológiou (najčastejšie)Morfológia a syntax tvoria gramatický systém jazyka.Syntax vymedzuje pravidlá o stavbe vety a morfológia určuje, ktorý slovný druh v akom tvare obsadzuje pozíciu niektoréh...
|
|
0,2 |
11x |
|
Prejavy dynamiky morfológie súčasnej spisovnej slovenčiny
Semestrálna práca11 s. / 2. roč. / doc
Prejavy dynamiky morfológie súčasnej spisovnej slovenčinyVýskum dynamiky morfológie súčasnej spisovnej slovenčiny v poslednom polstoročí sa sústreďuje na tri otázky: 1. Ktoré inovácie, resp. zmeny v tvaroslovnej sústave spisovnej slovenčiny sa posilňujú v najnovšom období jej vývinu?2. Ako sa prejavujú tieto inovácie, resp. zmeny z hľadiska diferencovanosti nositeľov spisovnej slovenčiny?3. Ako sa dajú vysvetliť tieto inovácie, resp. zmeny?Na prvú otázku je zameraný deskriptívnolingvistický výsk...
|
|
0,1 |
3x |
|
Vývoj jazyka
Referát11 s. / 2. roč. / doc
Túto tému som si vybrala preto, že pri jej tvorení sa môžem o vzniku a vývoji jazyka dozvedieť mnoho zaujímavého. Pri písaní sa dozviem ako sme sa „ dopracovali“ k dnešnému jazyku. Osobne si myslím, že by každý z nás mal čo najviac vedieť o svojej minulosti a najmä o svojom jazyku, ktorý používame každý deň. Stretávame sa s ním v škole, na úrade, ba aj doma. A čo môže byť lepšie, ako vedieť čo najviac o našom jazyku?
|
|
0,1 |
9x |
|
Štúrovské obdobie (30. - 40. roky 19. storočia)
Seminárna práca8 s. / 3. roč. / doc
Štúrovským obdobím v lingvistickom zmysle slova možno nazvať 30.-40. roky 19. storočia. Začína sa vtedy keď sa objavili prvé básne písané zámerne strednou slovenčinou ( Samo Chalupka a Karol Kuzmány) a keď Ján Kollár v Národných spievankách. Uverejnil početné ľudové piesne v strednej slovenčine a početné umelé piesne a básne v kultúrnej stredoslovenčine.Toto obdobie sa končí v roku 1852 keď vyšla Hattalova Krátka mluvnica slovenská. Je jasné, že toto krátke obdobie nemožno chápať bez súvislosti ...
|
|
0,1 |
4x |
|