Popis:
Pojem alternatívneho školstva
Pod alternatívnym školstvom máme na mysli školstvo, školu, ktorá je alternatívou k tradičnej škole. Pod tradičnou školou myslíme pamäťovo - reproduktívnu školu s autoritatívnym postavením učiteľa, relatívne stálou organizáciou vyučovacích hodín, pevnými osnovami a učebnými plánmi, štruktúrou školského roka a spôsobom riadenia školy a edukatívneho procesu. Uvedené znaky považujeme za systémové znaky pre pojem tradičnej školy.
Alternatívna škola, alternatívny školský systém pracuje na úrovni systémovej alternatívy, t .j. líši sa vo všetkých základných znakoch od tradičnej školy, alebo neformulovanými cieľmi indikuje potrebu zmeny na úrovni systému, jeho štruktúry a dynamiky.
V tomto zmysle nie je alternatívnou školou škola, ktorá si volí jeden z alternatívnych učebných plánov ( A, B , C , D ) tradičnej, či novoformovanej všeobecnej školy. V tomto zmysle nie je ani pravou alternatívnou školou škola cirkevná, či súkromná, pokiaľ nenapĺňa ostatné systémové znaky alternatívy ku tradičnej škole, t.j. nové osnovy, metódy, ciele a podobne. Alternatívna škola zasahuje svojimi zmenami viac než len na detaily, alebo jeden systémový znak, napr. organizáciu hodiny, či zriaďovateľa, alebo názov školy. Má zasahovať podstatu, t.j. uskutočniť pokus o novšiu, efektívnejšiu školu s dôrazom na iné ciele než je len vyučovanie a vzdelávanie, resp. aj alternatívu k vzdelávaniu, pokiaľ je postavená na nových odborných princípoch, novej filozofii školy, nových princípoch.
...
Kľúčové slová:
alternatívne školstvo
školstvo
škola
výchova
pedagogika
alternatívna pedagogika
waldorfská škola
jenská škola
Montessori
Piaget
taxonómia
výchova
žiak
pedagóg
Obsah:
- Úvod
Kritéria delenia (rozpoznávania) alternatívnych škôl
Delenie alternatívnych škôl
Najznámejšie alternatívne školy - školské systémy
WALDORFSKÁ PEDAGOGIKA
PEDAGOGIKA M. MONTESSORIOVEJ
ALTERNATÍVNY SYSTÉM P - C - E C. Rogersa
ALTERNATÍVNY SYSTÉM ITI S. Kovalikovej a K. Olsenovej
SYSTÉM VYUČOVANIA S UZAVRETÝM CYKLOM
ZSOLNAYOVA ALTERNATÍVNA ŠKOLA
SUGESTOLÓGIA G. LOZANOVA
ALTERNATÍVNE ŠKOLY ZALOŽENÉ NA KOGNITÍVNYCH TAXONÓMIACH
PIAGETOV MODEL teórie úrovní intelektového rozvoja
Hierarchická schéma mentálnych procesov HUGHESA a MILLERA
BLOOMOVA taxonómia kognitívnych oblastí
Model afektívnej taxonómie KRATHWOHLA
Model F. E. WILLIAMSA CAI
V čom sa podobajú, čo majú spoločné?
V čom sa oslišujú predstavené alternatívy školy?
Záver
Zdroje:
- Miron Zelina: Alternatívne školstvo, IRIS, 2000, 255 s, ISBN 8088778980
- prednášky
- poznámky
- internet