Analýza trhu cestovného ruchu - poznámky k testu
Popis:
1. Porovnajte deskriptívne charakteristiky odpovedí na otázky q20a a q20b. Výsledky interpretujte.
RIEŠENIE ÚLOHY 1:
Znak: ide o nominálny znak = hodnoty dokážeme odlíšiť, ale nie je možné určiť ich poradie (napr. typ absolvovanej SŠ, profesie, druh výrobku).
Úroveň: je charakterizovaná modusom (modálna kategória) = najväčšia početnosť
Variabilita: je meraná normovanou nominálnou variabilitou (norm nom var) =K/K-1*(1- fi^2).
Otázka q20a:
Postup SPSS:
Otvoriť súbor Dotazník final a súbor prekódované odpovede Excel. Otvoríme si SPSS, nastavíme sa do prvého políčka. Z Excelu si skopírujeme prekódované odpovede aj s hlavičkami. Pravým tlačidlom zvolíme „paste with variable names“ (DOLEŽITÉ !!!) V dotazníku aj v databáze si nájdeme odpoveď 20a. V stĺpci „Values“ klikneme na 3 bodky. + na pravej strane pridáme odpovede z dotazníka.
Missing - Descrete missing values = 99 a 5, OK
Label - „Kde ste strávili dovolenku v lete v minulom roku?“
Analyze - Descriptive statistics - Frequency. Q20a preklikneme do pravého stĺpca, OK. Vyhodí nám tabuľku, ktorú si prekopírujeme do Excelu. Keďže variabilita je meraná normovanou nominálnou variabilitou (norm nom var), potrebujeme si dopočítať fi a fi^2. Vedľa políčka „Cumulative Percent“ doplníme políčko „fi“ a vedľa „fi^2“ (strieška = pravý alt + 3).
Fi vypočítame ako Valid Percent danej odpovede/100. =E9/100. Stačí keď stĺpec potiahneme, zvyšok sa dopočíta sám. Počítame iba odpovede, TOTAL NIE!
Kľúčové slová:
popisné charakteristiky
časové rady
analýza závislosti
poznámky k testu
Obsah:
- Súbory (3) obsahujú kompletné poznámky potrebné k písomnému testu. Každá kapitola je písaná krok po kroku ako a čo zadávať do jednotlivých programov (Excel, SPSS). Súbory obsahujú otázku a následne riešenie.
1. Analýza závislosti medzi sledovanými javmi,
2. Časové rady,
3. Popisné (deskriptívne) charakteristiky.
1. Zistite aká je súvislosť medzi časom stráveným v hypermarkete (q17) a vekom (r2) respondentov. V ktorej skupine osôb - mužov alebo žien je táto závislosť od veku silnejšia?
2. Zistite ako príslušnosť k pohlaviu (r1) ovplyvňuje čas strávený v hypermarkete (q17) u oslovených respondentov.
3. Zistite silu závislosti medzi veľkosťou obce, z ktorej respondent pochádza (r10) a možnosťami, ktoré poskytuje na trávenie voľného času (q8a). Zistite, či je táto závislosť silnejšia na Západnom Slovensku (oblasť = 2) alebo na Strednom Slovensku (oblasť = 3).
4. Zistite, ako intenzívne vplýva príslušnosťou k pohlaviu (r1) na názor respondentov na dostatok voľného času pre rodinu (q6)? Porovnajte intenzitu tejto závislosti vo vekovej skupine respondentov do 30 rokov a vo vekovej skupine od 55 rokov.
5. Ako intenzívne závisí celková spokojnosť s dovolenkou (q30b) so spôsobom organizovania dovolenky (q27) u opýtaných respondentov.
---
1. Vhodným grafom zobrazte vývoj počtu lôžok v ubytovacích zariadeniach na Slovensku za roky 1998-2023 (Stĺpec lôžka)
2. Vypočítajte ako sa medziročne menil počet lôžok za sledované obdobie (medziročná percentuálna zmenu). Zobrazte vývoj medziročnej zmeny vhodným grafom.
3. Zistite či počet lôžok v roku 2022 a v roku 2023 dosiahol úroveň sledovaného ukazovateľa v roku 2019 (pred Covidom).
4. Na základe údajov za roky 1998-2021 modelujte trend v danom časovom rade:
a) lineárnou funkciou. Zapíšte odhadnutý trendový model a interpretujte parametre modelu. Na základe lineárneho trendu urobte prognózu počtu lôžok pre rok 2022 a 2023.
b) kvadratickou funkciou. Zapíšte odhadnutý trendový model. Na základe kvadratického trendu urobte prognózu počtu lôžok pre rok 2022 a 2023.
c) exponenciálnou funkciou. Zapíšte odhadnutý trendový model a interpretujte parametre modelu. Na základe exponenciálneho trendu urobte prognózu počtu lôžok pre rok 2022 a 2023.
5. Na základe mier presnosti R2adj a MAE vyberte najlepšiu trendovú funkciu.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.